A
K Kaylash skrev:
Jag det finns 4olika läge att välja kyla , värme , avfuktning eller fläkt
så här är det!
  • alla driftslägen utom fläkt så måste slangen ut på utsidan av huset
  • vid kyla och avfuktning kommer rummet kylas ner och varm fuktig luft blåsa ut

  • fukten i luften kondenseras och hamnar inuti maskinen och måste manuellt tömmas via liten slang. en del av detta vattnet används för att kyla kompressorn/kondensorn detta vattnet som kyler kommer att övergå i vattenånga och följa med slangen ut
  • Vid värmedrift transporteras kall fuktig luft ut genom slangen, en del av fukten kondenserad och samlas upp i maskinen och måste tömmas manuellt
  • samtliga driftslägen utom fläkt kommer motsvarande uteluft, kall eller varm att på ett eller annat sätt åka in i huset igen.
produktens konstruktion ger en usel verkningsgrad varvid värme funktion är riktigt dålig.

Jag hoppas att detta ger dig tillräcklig klarhet och underlag för att inte köpa detta skitet
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
ACn från Biltema kostar 3500kr
För de pengarna kan man köpa en Woods MDK21 (avfuktare) och ett billigt elelement om målet är avfuktning och värme. Helt klart något jag skulle gått på istället.
 
  • Gilla
Kaylash
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
så här är det!
  • alla driftslägen utom fläkt så måste slangen ut på utsidan av huset
  • vid kyla och avfuktning kommer rummet kylas ner och varm fuktig luft blåsa ut
  • fukten i luften kondenseras och hamnar inuti maskinen och måste manuellt tömmas via liten slang. en del av detta vattnet används för att kyla kompressorn/kondensorn detta vattnet som kyler kommer att övergå i vattenånga och följa med slangen ut
  • Vid värmedrift transporteras kall fuktig luft ut genom slangen, en del av fukten kondenserad och samlas upp i maskinen och måste tömmas manuellt
  • samtliga driftslägen utom fläkt kommer motsvarande uteluft, kall eller varm att på ett eller annat sätt åka in i huset igen.
produktens konstruktion ger en usel verkningsgrad varvid värme funktion är riktigt dålig.

Jag hoppas att detta ger dig tillräcklig klarhet och underlag för att inte köpa detta skitet
Nu försvarar jag inte mobila AC-aggregat, jag anser att dom har en mycket begränsad nytta om man inte modifierar dom själv, och även då är det en nödlösning.

Men:
"alla driftslägen utom fläkt så måste slangen ut på utsidan av huset"
Varför? Manualen säger t.o.m att vid avfuktning bör slangen tas bort..

"vid kyla och avfuktning kommer rummet kylas ner och varm fuktig luft blåsa ut"
Att rummet kyls vid avfuktning stämmer inte om man inte har slangen monterad.
 
Men för att svara trådstartaren.

Ska du bara avfukta och värma, köp en bra avfuktare (woods t.ex.) och en elradiator.
Mycket bättre än det skramlet från biltema.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
O [old rusty] skrev:
Nu försvarar jag inte mobila AC-aggregat, jag anser att dom har en mycket begränsad nytta om man inte modifierar dom själv, och även då är det en nödlösning.

Men:
"alla driftslägen utom fläkt så måste slangen ut på utsidan av huset"
Varför? Manualen säger t.o.m att vid avfuktning bör slangen tas bort..

"vid kyla och avfuktning kommer rummet kylas ner och varm fuktig luft blåsa ut"
Att rummet kyls vid avfuktning stämmer inte om man inte har slangen monterad.
fritt att prova återkom när du gjort det, jag kommer svara "vad var det jag skrev?"
 
electroluxaren skrev:
fritt att prova återkom när du gjort det, jag kommer svara "vad var det jag skrev?"
Fast kör man maskinen i läge värme, utan utefrånluftsanslutning, kommer den antingen att avge värme eller inte förbruka någon el. Jag tror mig veta vilket. ;)
 
electroluxaren skrev:
fritt att prova återkom när du gjort det, jag kommer svara "vad var det jag skrev?"
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Vid avfuktning, koppla bort slangen till utsidan.
Funkar kanon och är så man ska göra enligt manualen.
 
A
O [old rusty] skrev:
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

Vid avfuktning, koppla bort slangen till utsidan.
Funkar kanon och är så man ska göra enligt manualen.
om det funkar för dig så är det ju bra.
 
O [old rusty] skrev:
Men för att svara trådstartaren.

Ska du bara avfukta och värma, köp en bra avfuktare (woods t.ex.) och en elradiator.
Mycket bättre än det skramlet från biltema.
Har en källare på ca 40kvm
Måste ha flera oljeelement för att det ska bli 10+ där nere samt ska jag ha en avfuktare också kommer det kosta en hel del i el!

Jag har nu haft den på ett dygn och den verkar avfukta bra har sjunkit från 74% till 64% och det sjunker fortfarande.Den verkar avfukta bra och håller värmen!
 
Fairlane
Fast den lär för rika lika mycket el som om du skulle ha separata element och separat avfuktare.
 
K Kaylash skrev:
Har en källare på ca 40kvm
Måste ha flera oljeelement för att det ska bli 10+ där nere samt ska jag ha en avfuktare också kommer det kosta en hel del i el!

Jag har nu haft den på ett dygn och den verkar avfukta bra har sjunkit från 74% till 64% och det sjunker fortfarande.Den verkar avfukta bra och håller värmen!
Har du den och är nöjd med funktionen så är det ju bara att fortsätta så. Men räkna inte med att det drar mindre el än elementen gjort.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast den lär för rika lika mycket el som om du skulle ha separata element och separat avfuktare.
Ja säkert men nu får jag mkt bättre värmen och den avfuktar också väldigt effektivt!
Jag sparar en hel del plats dessutom genom att ta bort element och avfuktare separat!
 
Redigerat:
A
K Kaylash skrev:
Har en källare på ca 40kvm
Måste ha flera oljeelement för att det ska bli 10+ där nere samt ska jag ha en avfuktare också kommer det kosta en hel del i el!

Jag har nu haft den på ett dygn och den verkar avfukta bra har sjunkit från 74% till 64% och det sjunker fortfarande.Den verkar avfukta bra och håller värmen!
skillnaden på denna jmf med en riktig avfuktare typ woods är att en riktig avfuktare är mindre fysisk, tystare samt effektivare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
skillnaden på denna jmf med en riktig avfuktare typ woods är att en riktig avfuktare är mindre fysisk, tystare samt effektivare.
Men jag får ju inte värme av en avfuktare!
Vill helst kunna använda värme också samt kunna avfukta!
Den som jag har bifogat funkar bra faktiskt lite mer oljud som du säger men den funkar!
 
A
K Kaylash skrev:
Men jag får ju inte värme av en avfuktare!
Vill helst kunna använda värme också samt kunna avfukta!
Den som jag har bifogat funkar bra faktiskt lite mer oljud som du säger men den funkar!
jo då du får precis samma värme det är precis samma kylsystem under avfuktning men det är klart att du kan inte köra bara värme med en avfuktare och i ditt fall tillkommer då en slang genom väggen.

det är mer fördelaktigt att ha ett litet element och köra avfuktare samtidigt. den torrare luften gör att elementet fungerar bättre.
I bland kan det tom räcka med en avfuktare för att hålla frostfritt+
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.