Nu är byggarna i gång med att fixa till vårt lilla badrum på markplan. För sju år sedan renoverades badrummet en trappa upp (av en annan firma).

Nej, detta blir inte en sådan där charmig tråd om hur jag planerat och själv fixat allt, tanken är bara att beskriva hur jag gjorde och tänkte när jag rev väggarna och tog bort plastmattan. Kanske kan det vara till nytta för någon som precis som jag är ny på detta.

Först lite fakta:
Måtten är cirka 160x230 cm. Huset är från 1973 och golvet är betong med isolering och sedan skivor som underlag för plastmatta.
Vi skall ha plastmatta på golv och vägg, vi tycker om det. Problemet är att hitta firma som inte bara gör kakel och klinkers. Första firman som vi bestämde oss för blev det inget med (de återkom inte efter vi fått offert) men nästa var snabba på att svara och att komma igång.

Vi bestämde oss för att själva riva ned så mycket som möjligt, det gjorde inte mycket på priset men vi kunde komma igång snabbare och jag tycker ju sådant är kul. Och det är mina erfarenheter av att riva som jag vill dela med mig av.

Men vi kan börja med en bild av befintligt badrum. Byggarna tycker att det är ett par märkliga konstruktioner -tydligen felmonterad brunn också- men de drar om rören och tar bort den väggen som byggts runt rören. Man ser till höger på bilden hur det är gjort i gamla badrummet med ett skåp som byggts in i den extra väggen som är runt rören..Lägger även in en bild på golvet vi valde. Som sagt, enkelt utan finesser.

Inredning av äldre badrum med badkar, handfat, toalett och spegelskåp, i behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detalj av ett plastmattprov för badrumsgolv med ett abstrakt blommönster i svart och grått, märkt "Tarkett Aquarelle Wetroom Design Floor".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag började med att ofta stå och stirra på väggarna för att bestämma mig för hur jag skulle göra. De flesta tipsar om att skära loss skivorna med tigersåg men efter att ha funderat och dessutom upptäckt att det sitter reglar med 28 cm mellanrum så tog jag beslut om att använda cirkelsåg som jag ställde på ett djup lika med skivorna.
Kan direkt nämna att jag upptäckte att det är en blandning av gipsskivor och andra (som jag inte vet namnet på) med lite olika tjocklek...

Ett tips för att hitta reglar är att använda magnet som fastnar på väggen när den kommer i kontakt med spik/skruv i skivorna. Jag har två stycken håvmagneter som ligger i min snickarväska.
Men som sagt, det var så många reglar och grejer plus att väggen vid handfatet var full av rör och elände att jag istället skar av skivorna med cirkelsågen för att sedan bryta loss dem.

Ganska snabbt märkte jag att det fungerade bäst om jag spände fast fingerskyddet så det gick att sänka ned sågbladet in i skivan. Man får bara komma ihåg att låta sågen stanna helt innan man lägger ned den på bordet... :rofl:

Renoveringsarbete i badrum med söndertagna väggar och demonterat handfat, spegelbild av person som fotograferar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person som använder magnet för att hitta reglar i vägg med två synliga håvmagneter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en Bosch PKS 40 cirkelsåg med sågbladet synligt och täckt av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad vägg med isoleringsmaterial exponerat bakom avlägsnad gipsskiva, reglar och en kofot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
När det gäller gipsskivorna så var min tanke att skruva loss dem och plocka ned dem i så stora bitar som möjligt, att såga dammade för mycket.

Använde magneterna men det fungerade sådär, att hitta skruven var lätt men de var ju överspacklade så de syntes inte när bitsen skulle placeras... Det blev en kombination av att skruva loss och banka loss så stora bitar som möjligt. Ofta smulade sig väggen bara.

Skadad gipsskiva under rivning med magnetisk bithållare fastsatt över dold skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvmejsel avlägsnar en överspacklad skruv från en fragmenterad gipsskiva under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med nedrivna gipsskivor och exponerade trästommar, verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Just det ja, jag spettade loss plastmattan på väggen innan jag tog bort skivorna.
Tänkte det kunde vara bra att sortera dem olika för återvinning och att det skulle gå att komma åt skruvarna.

Använde Hultafors bräckjärn 108 som var perfekt för att "kötta" loss sjok av plastmattan på både vägg ioch golv.
Jag har också den lilla 108 mini men den användes inte alls vid denna rivning, annars är den ett favoritverktyg för mig.

För de andra skivorna (inte gips) så var där inga skruvar, de bände jag loss med två bräckjärn. Först 108 som är tunnare och kommer in lätt och sedan backade jag upp med min Svedbro som jag köpte begagnad för några år sedan. Alla borde ha en riktig kofot, det är ett sådant perfekt verktyg för att bända loss plankor och dra ut spikar!

För att sedan få loss takskivorna använde jag återigen 108:an och bankade in den med träklubban.

Bräckjärn som använts för att spetta loss en plastmatta från en yta under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bräckjärn från Hultafors används för att bända loss en plastmatta från en vägg under en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bräckjärn används för att bända bort en trälist från en vägg med kvarvarande bitar av plastmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd Hultafors bräckjärn används för att bända bort en träskiva från väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött bräckjärn och träklubba används för att bända loss en takskiva i en byggnadsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag fick ju koppla bort det elektriska såklart. Och ja, jag använder en sådan där penna förutom spänningsprovare!

Tycker den är väldigt användbar, som på bilden när det finns två kolumner med säkringar som enligt listan går till "värme nedervåning". Satte pennan mot kabeln och skruvade ur kolumn 12 (tre säkringar) men den lyste vidare. Skruvade ur kolumn 13 och då slocknade den. Säkringarna är i tvättsfugan så jag är ju lite lat, tittade in i badrummet och tittade på pennan...

Sedan skruvade jag av locket på lådan bakom elementet och mätte med spänningsprovaren. När den visade att spänningen var noll så kortslöt jag sladdarna jag skruvat loss. Extremt kanske. Men jag är som jag är...
Samma med lampor och sladd till fläkten.

Avslutade med att sätta skydd på ändarna och sätta upp en lapp till byggarna att spänningen inte är bruten.

Spänningsprovare som lyser mot en kabel i en elinstallation med oidentifierad säkringslåda i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriska ledningar kopplade till transparenta skruvbara anslutningar mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ett par tips som kan verka självklara men...

Städa ofta. Jag har en grovdammsugare Kärscher WD3 som jag är så glad över. Har även använt den när vi hade en sådan där Bestwaypool (inte nu längre) för att suga upp det sista av vattnet när den skulle tömmas.
Först sopa och sedan dammsuga. Kul att få användning för snöskyffeln...

Jag drog förlängningssladd genom fönstret från uttaget under carporten för att få ström och satte ett grenuttag på en regel för att få upp sladdarna från golvet.

Och drog i några spikar för att kunna hänga upp verktyg och prylar.

Byggavfall och städverktyg på ett betonggolv med en sopskyffel och kvast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grenuttag monterat på regel i ett arbetsrum med ansluten förlängningssladd och dammtäckt yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokar på regel med upphängd hammare, förlängningssladdar och hörselskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg upphängda på reglar i verkstadsutrymme med kablar ordnat längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
S
Det ser bra ut! Jag får flashbacks till en gång jag skulle skruva ner skivor och personen som satt upp dom hade använt olika typer av skruv men med en gemensam nämnare, spårskalle....
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Haha, det där med skruvar drabbades jag också av. Inte vad gäller skivorna men elementet satt uppskruvat med två olika skruvmodeller. Och samma med många andra delar av bygget, en del var spikat men så dök plötsligt en skruv upp. Och ett skåp var monterat med spår, Ph och Torx.

Och annat som fick mig att undra var sådant som att det var oisolerat ovanför dörren och ett par ställen mot ytterväggen. varför kan man bara undra, fick de slut på isolering under bygget?

Oisolerat område ovanför en dörr med synligt regelverk och ojämn skivmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S
När man håller på att river hittar man onekligen konstigheter, men att strunta i isoleringen i en yttervägg känns konstigt. Men man kan ju bara spekulera i vad som hänt under bygget. Men man får ju en ganska bra bild av hur noggranna och duktig som var som byggde huset var.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Ett par verktyg jag kan rekomendera är en magnetskål för att lägga alla skruvar, spikar och klamrar i medan man river. Jag tog bort varenda liten spik som stack ut från reglarna. Jag visste inte vad som förväntades av mig och jag ville göra det så bra som möjligt för byggarna.

Och ett multiverktyg. Nej, det är inte nödvändigt men det underlättade när jag skulle riva väggen till höger i bild. Mängder med kortlingar och brädbitar som var ihopskruvade/spikade huller om buller och eftersom rören var kvar ville jag inte bända och slägga loss dem. Så jag kapade en del med min lilla Bosch PMF 180 E.

På bilden kapar jag runt ett tapprör (heter det så?) som sticker ut från väggen. Där ville jag få bort så mycket som möjligt för att sedan bända bort kortlingar å grejjer

Avrivna väggdelar med exponerade träreglar, rör och ledningar, och ett grönt multiverktyg på en trästöt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person använder ett multiverktyg för att kapar runt ett rör i en vägg under en rivningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kom på en sak som är en klasiker när man har firma som gör jobbet. Kontrollera kontrollera och säg till direkt när du är det minsta tveksam om "det skall vara på detta sättet".

Vi har haft byggare i huset vid ett par tillfällen och det är alltid något som gått fel i kommunikation. Inga stora grejer och vi är nöjda med resultat men det är alltid värt att kolla bygget.

I går märkte jag som exempel att de börjat sätta upp boxarna (mitt ord) för takspottarna. Toppen men de satt fel.
Vid två tillfällen har vi sagt att vi skall ha badkar på samma plats och denna gång med glasvägg mot handfatet och att spottarna måste ju sitta på utsidan av glasväggen. Jo, det var ju självklart.

Men när jag kollar så sitter en rad cirka en decimeter in över badkaret på insidan av badkarsväggen (som inte är monterad än, de är bara i början av att sätta nya rör och el.

Skriver en lapp (som jag fäster på dörren till badrummet) och skickar mejl till ansvarig. Nästa morgon får jag veta att "ojoj, ja så var det ju. Ni skulle ju ha badkar där ja..." Men de fixade det så spottarna hamnar på rätt plats.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
N...att strunta i isoleringen i en yttervägg känns konstigt...
Som tur var så var det bara en liten handflatestor bit som var utan isolering och dessutom mitt på väggen, inte vid golvet. Men ändå undrar man ja...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Snyggt jobb, nästa badrum får du renovera helt själv, enda sättet att få det exakt som man vill utan problem :) sen blir tråden längre
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
Snyggt jobb, nästa badrum får du renovera helt själv, enda sättet att få det exakt som man vill utan problem :) sen blir tråden längre
Tack. Man lär sig ju av att göra själv helt klart. Men jag kommer nog inte renovera helt själv nästa gång (som väl lär bli i stugan).

Tråden är nog inte helt klar, allt eftersom jag kommer på saker så lägger jag in det.
Som att plåtsax är bra när man behöver kapa bitar av plastmattan. Kniv kan jag INTE rekommendera för det är för klumpigt och med viss risk för att skära sig. Typiskt för mig är att passa på att testa olika tillvägagångsätt, jag testade också att skära spår med cirkelsågen men det var ingen hit. Nej, pressa in bräckjärnet och bända loss så mycket som möjligt. Och klippa av de bitar som behövdes.

Plåtsax används för att klippa i en plastmatta vid en rörinstallation, med avklippta kanter och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Man lär sig för övrigt mycket av att se hur byggarna gör saker och ting. Jag tar med mig deras lösning på hur de spärrat av för att minska damm in i huset. Nästa gång jag målar eller gör något inomhus så blir det något liknande.

Avspärrning inomhus med plastfolie och träreglar för att minska dammspridning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.