AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
rivat sektor lyckas fan så mycket bättre på det
Ursäkta att jag tvivlar, däremot behöver man inte offentliggöra något, så vi vet faktiskt inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
L lat skrev:
Ursäkta att jag tvivlar, däremot behöver man inte offentliggöra något, så vi vet faktiskt inte.
Ja vi som jobbat på stora företag ser ingen större skillnad på dessa och stora statliga organisationer. Det tycks vara så att storleken medför många, många likheter, många fler än vad statligt/kommunalt/privat medför skillnader.

Det går till på ungefär samma sätt, med ungefär samma resultat i slutändan, med bara den skillnaden att man som sagt kan hålla käft om det i det privata näringslivet, men offentlighetsprincipen gör det svårare inom det offentliga.


(Men även där så finns det likheter. Man skall aldrig glömma att den högsta säkerhetsklassningen i Sverige inte är kvalificerat hemligt det är pinsamt hemligt. Mao, "Det här kommer se så illa skött ut om det kommer ut att det är allt bäst att vi ser till att det inte gör det...)
 
  • Gilla
  • Haha
fremax och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
LOU finns för att lösa ett problem vi knappt har i Sverige utanför Göteborg, korruption. Förmodligen skulle det vara billigare och bättre i de flesta fall att slippa skiten, men samtidigt är det en garant för att inte det offentliga spårar ur. Och detta kanske kan få kosta lite effektivitet.

För man får inte glömma att syftet inte är effektivast möjliga upphandling, utan rättvisast möjliga. För oss som jobbar i det privata näringslivet finns inte samma behov att styra verksamheten efter sådana mål – det är istället ägarnas uppgift och misslyckas de kommer snart ett konkurrerande företag och gör saker effektivare och bättre. Den dynamiken finns inte i staten.
På kommunal nivå existerar helt klart korruption. Men upphandling kanske inte är det största problemet. Utan snarare att privata intressen styr.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
På kommunal nivå existerar helt klart korruption. Men upphandling kanske inte är det största problemet. Utan snarare att privata intressen styr.
Jag har jobbat kommunalt. Man får inte ens ta emot en lunch, till skillnad mot hur det är i näringslivet.
 
L lat skrev:
Ursäkta att jag tvivlar, däremot behöver man inte offentliggöra något, så vi vet faktiskt inte.
Du vet att privat sektor har inte en bottenlös pengapung så om det sköttes lika illa skulle bolagen konka.
 
B b8q skrev:
Jag har jobbat kommunalt. Man får inte ens ta emot en lunch, till skillnad mot hur det är i näringslivet.
Nej det är mer att man forcerar ett strandskydd till någon i familjen osv.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej det är mer att man forcerar ett strandskydd till någon i familjen osv.
Om du visste vilket djävla liv det blev tex när vi/jag fick en flaska mousserande vin till jul, av vår upphandlade leverantör sedan många år. Till slut efter 3år eller så så gick den åt efter en flytt till nya lokaler.
 
L lat skrev:
Om du visste vilket djävla liv det blev tex när vi/jag fick en flaska mousserande vin till jul, av vår upphandlade leverantör sedan många år. Till slut efter 3år eller så så gick den åt efter en flytt till nya lokaler.
Det är bara för att det som vanligt fokuseras på fel saker. Det är inte där korruptionen finns i Sverige. Som sagt. Jag och framför allt pappsen har bra kontakt med de sakkunniga på byggnadsnämden man får ju höra ett och annat om när politiskt tillsatta går emot de sakkunnigas beslut.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du vet att privat sektor har inte en bottenlös pengapung så om det sköttes lika illa skulle bolagen konka.
Jag har , kanske till skillnad mot dig,
  • haft eget företag
  • varit privat anställd & jobbat mot både det offentliga & privata
  • varit offentligt anställd
  • har idag eget företag
Så jag har suttit på alla stolar & sett detta ifrån alla håll.
Problemet med LOU är att den är komplicerad och som nån nämnde, den är inte till för att du ska få bästa möjliga avtal utan för att du ska ta billigaste alternativet.

Det går att göra bra LOU-upphandlingar, men det är svårt och det kräver att anbudsgivarna/vinnaren också är hyfsat seriösa, för som du vet ligger djävulen i detaljerna.

Men, en viktig detalj, i en LOU-upphandling är det väldigt svårt att sålla bort oseriösa anbudsgivare!
Och vinner en sådan, som tex den stora offentliga konsultupphandlingen för 10-15 år sedan, där någon/några anbudsgivare gick in med 0:-/h på strategiskt valda tjänster bara för att vinna upphandlingen, så är det svårt att förutse det.
 
  • Gilla
Greedy1978 och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Jag har , kanske till skillnad mot dig,
  • haft eget företag
  • varit privat anställd & jobbat mot både det offentliga & privata
  • varit offentligt anställd
  • har idag eget företag
Så jag har suttit på alla stolar & sett detta ifrån alla håll.
Problemet med LOU är att den är komplicerad och som nån nämnde, den är inte till för att du ska få bästa möjliga avtal utan för att du ska ta billigaste alternativet.

Det går att göra bra LOU-upphandlingar, men det är svårt och det kräver att anbudsgivarna/vinnaren också är hyfsat seriösa, för som du vet ligger djävulen i detaljerna.

Men, en viktig detalj, i en LOU-upphandling är det väldigt svårt att sålla bort oseriösa anbudsgivare!
Och vinner en sådan, som tex den stora offentliga konsultupphandlingen för 10-15 år sedan, där någon/några anbudsgivare gick in med 0:-/h på strategiskt valda tjänster bara för att vinna upphandlingen, så är det svårt att förutse det.
Jag har suttit på andra sidan när offentligheten köper in våra tjänster. De tar billigaste budet. Men dessa har massor med dolda tillägg. Så det blir flera gånger dyrare än gå på något av de initialt dyrare buden. Så jävla dumt så man blir ju paff.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
r ju höra ett och annat om när politiskt tillsatta går emot de sakkunnigas beslut.
Nu är det ju så att är det en LOU-upphandling, vilket det oftast är, så kan inte politikerna gå emot det, det är olagligt. Man MÅSTE ta det anbud som är billigast, utifrån de kriterier man satt upp.

Så du & "pappsen" ska kanske inte tro på allt ni hör.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu är det ju så att är det en LOU-upphandling, vilket det oftast är, så kan inte politikerna gå emot det, det är olagligt. Man MÅSTE ta det anbud som är billigast, utifrån de kriterier man satt upp.

Så du & "pappsen" ska kanske inte tro på allt ni hör.
Att politiskt godkänna ett bygglov som går emot detaljplan, strandskydd och sakkunniga på byggnadsnämden har väl inte så mycket med upphandlingen att göra. Det sker hela tiden.

edit: detta är bara ett exempel på den korruption som sker i landet.
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De tar billigaste budet. Men dessa har massor med dolda tillägg. Så det blir flera gånger dyrare än gå på något av de initialt dyrare buden.
Visar att du inte förstått LOU.
Man är TVUNGEN att göra det enligt lag!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
L lat skrev:
Visar att du inte förstått LOU.
Man är TVUNGEN att göra det enligt lag!
VAD SPELAR DET FÖR ROLL!? Jag pratar om hur det fungerar och resultatet blir att skiten blir stört dyrt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att politiskt godkänna ett bygglov som går emot detaljplan, strandskydd och sakkunniga på byggnadsnämden har väl inte så mycket med upphandlingen att göra. Det sker hela tiden.
Men, nu var det väl du som tog upp det där med att det offentliga var så dåliga på upphandling, och då ska du kanske inte försöka blanda bort korten?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.