Fulkemisten
Johanw123 Johanw123 skrev:
Det sticker upp två pex rör med ingående kallt och varm pga att jag kör ett 75 rör som ”kabel rör” från hydroforen och varmvattenberedaren som sitter på andra sidan i källaren. Ingen hit?
Mjo. Eller jag vet inte? Det funkar skulle jag säga men nån annan kanske vet bättre. Onödigt och dyrt kanske men gjort är gjort? Jag körde själv med 50 mm skyddsslang runt nedgrävd inkommande PEM i gruset.
 
Vattenrören ligger nog lite väl nära varandra för att det ska vara helt ok med dagens standars men gjort är gjort.

Det ser ut som att du är i hörnet av huset och bara har en snutt betongrör kvar inne som du nu tänker gjuta in. Gör det ordentligt och ta bort den med. Lägg övergången till betongrör utanför huset så att du kan byta allt i framtiden utan att ta upp golvet igen.
 
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Johanw123 Johanw123 skrev:
Det är 75 mm rör pga att det var det innan (gamla betong rör) så att gå upp till 110 blir svårt då jag kommer att behöva gå ner för att komma ut ur huset, blir stort jobb att möjliggöra 110 hela vägen.
Frågan är om du verkligen har betongrör runt 75 mm i markförläggning. Troligen går de upp i dimension straxt utanför grundmur, på bilden ser det inte ut som du har så mycket motfyllnad utanför väggen, jag hade grävt upp och kollat och sedan bytt till åtminstone 75 mm (men är dimensionen typ 90-100 mm hade jag kört på 110 mm under hela plattan) hela vägen utanför grundmur. Vid problem med gamla betongrör vill du INTE ha dem ingjutna under din nya fina platta, att byta senare utanför huset är en smal sak som kan vänta. Jag har gjort så själv, betong från gatan och in till en halvmeter utanför grundmur. Ska byta vilket år som helst har jag sagt i sju år, det funkar ju.

Edit: Pucktvåa på @toolman77
 
Redigerat:
  • Gilla
erikgöteborg och 2 till
  • Laddar…
...ja om det ligger betongrör in under sulan under väggarna så får man faktiskt se till att byta detta till åtminstone mitt under väggen, så att man kan göra resten från utsidan när betongrören har brakat ihop och måste bytas. Det där är ett litet fisprojekt jämfört med resten av arbetet du gör.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Johanw123
MathiasS MathiasS skrev:
...ja om det ligger betongrör in under sulan under väggarna så får man faktiskt se till att byta detta till åtminstone mitt under väggen, så att man kan göra resten från utsidan när betongrören har brakat ihop och måste bytas. Det där är ett litet fisprojekt jämfört med resten av arbetet du gör.
Låter faktisk väldigt rimligt att göra om hela vägen ut när jag ändå är på det! Stort tack, super feedback
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag har gjort liknande här fast i huset. Fas 1 bytte avloppet till mitt under mittväggen, fas2 plockade upp detta och la till en golvbrunn i nästa halva av huset, fas 3 tog bort golvbrunnen och bytte resterande avlopp hela vägen till änden på stammen. Går rätt bra så länge man är ungefär mitt under väggen med påsticket.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Hittade en gammal bild på avloppet utifrån när det var upp grävt för många år sedan. Det går ett riktigt rör (110 mm) ända fram till grunden, skulle grävt fram denna och tittat på lite tidigare… men gör ju jobbet lite mindre då jag inte behöver gräva ända fram till brunnen

Grävt område med synliga avloppsrör, inklusive ett 110 mm rör som sträcker sig mot en husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fulkemisten
Det är det orangea markröret i nedre högra hörnet som är avloppet då? I så fall blir det ju inget krångel alls, bara ett mindre grävjobb på insidan där du följer efter betongröret. Vad är de andra rören för? Ser ut som 75 mm för inomhusbruk? Dagvatten? Vad är den gröna tanken?
 
  • Gilla
Peter #11 och 1 till
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det är det orangea markröret i nedre högra hörnet som är avloppet då? I så fall blir det ju inget krångel alls, bara ett mindre grävjobb på insidan där du följer efter betongröret. Vad är de andra rören för? Ser ut som 75 mm för inomhusbruk? Dagvatten? Vad är den gröna tanken?
Stämmer, orangea röret som är avloppet, skall bli intressant att se hur kopplingen till betongröret ser ut. Den gröna tanken är en 3m3 septik tank, röret in till tanken ser inte så seriöst ut som du säger men det funkar. Det tunnare grå röret över är avluftning. Längst huset går det ett svart dräneringsrör och över det ligger ett gult kabel rör som jag kör dagvatten i (jag var ung när jag gjorde det…)
 
Fulkemisten
Ok. Så vad går i avloppet? BDT bara i det rörsystem du pysslar med nu? Toaletterna går till septiktanken eller? I så fall är det kanske inte lika noga med att lägga 110 mm.
 
  • Gilla
Johanw123
  • Laddar…
Johanw123
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ok. Så vad går i avloppet? BDT bara i det rörsystem du pysslar med nu? Toaletterna går till septiktanken eller? I så fall är det kanske inte lika noga med att lägga 110 mm.
Yes, bara BDT i det avloppet jag pysslar med, har bara en toalett och den går till tanken, skulle dock vara intresserad av en toalett nere i källaren mest för att ha när jag renoverar badrummet uppe nästa år. Tänker att jag gör om och gör det ordentligt hela vägen nu när jag har möjlighet även om det var är BDT, kommer ju bli bättre och framförallt snyggare
 
Johanw123
Laddar mentalt inför helgens avloppsgrävar övning och roar mig med att lägga en invändig nöddränering eftersom den externa dräneringen ligger för högt. Kommer att ha isodrän unders men vill inte att dessa skall stå i vatten, det blev lite plaskigt längst kanten då berget bara är några cm ner. Denna invändiga dränering hoppas jag lösa detta och leder vattnet till min pumpbrunn
Invändig nöddränering längs en grundmurskant med påbörjade isoleringsåtgärder och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Johanw123
Det blev inget avloppsgrävande i helgen, pysslade med lite andra projekt istället.
Uppgrävd del av ett golv med synliga rör och kablar, bredvid en varmvattenberedare och en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gruslagt område med avbrutet grävarbete och synligt avloppsrör vid betongvägg och hushållsapparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Johanw123
Mitt avloppsgrävande har inte ännu börjat men pysslar med lite andra projekt i källaren istället. Diskussionen runt avloppens utförande har fått mig att tänka och bättre att försöka få det bra innan jag gjuter en platta. Ett stort problem med källaren är den låga takhöjden (ca 185 cm), jag hade som plan att få dit 20 cm isolering och 10 cm betong, innan hade jag 0 cm isolering och att det nya golvet skulle vara på samma nivå som det gamla. Då jag grävt ut ordentligt och fyllt på med 15 ton makadam så tänker jag att jag skrotar Isodrän skivorna som jag redan köpt och istället lägger 15 cm isolering (ett lager 10 cm tjockt (har redan) och sedan 5 cm ovanpå det vridet 90 grader, 2400x1200 skivor S100). Lite synd att jag köpte 10 paket Isodrän men jag kan använda dem utvändigt senare.

Ang avlopp så har jag tänkt att göra ett badrum i källaren eller iallafall förbereda allt avlopp och vatten för att kunna göra det i framtiden. Har ritat upp hela källaren i Sketchup, se nedan fyra bilder. Bild 1 visar hur jag hade tänkt ha min tvätthörna innan, observera även de två små fönstren och dess placering. Bild 2 visar ny layout där bild 3 visar hur tvättstugan ser ut och bild 4 en potentiell layout på ett badrum (2500x2500). Det lilla fönstret på kortsidan görs större medan fönstret på långsidan flyttas till vänster och görs betydligt större, funderar även på ett mindre fönster i badrummet men måste få en klarare bild på utformning av ev tätskikt och exakt layout (kan bli problem att få tillräckligt fall på toalett avloppet till septiktanken...skulle bli bättre om toaletten var närmare långsidan där badkaret är placerat, skall rita lite till på detta)

Tror att vinna 5 cm takhöjd kommer att göra större skillnad än man tror och att förbereda allt avlopp och vatten för förslaget i den nya layouten skapar flexibilitet framåt. Alla förbättringsförslag är varm välkomna, tror att ni har många idéer och synpunkter hur man kan lyfta detta ytterligare, tack på förhand!
SketchUp-modell av en källare med person, trappa, vedspis och tvättstuga-layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sketchup-ritning av källare med tvätthörna, trappa och möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skiss i 3D av en planerad tvätthörna i en källare med tvättmaskin, torktumlare och handfat samt två små fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett planerat badrum med toalett, handfat, dusch och två fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle flyttat badrumsdörren till bredvid ytterdörren. Då kan man dels ha handfat och toa mitt emot vara dra för en lite luftigare känsla om man vill, dels få plats med en bänk till i tvättstugedelen med tvättkorgar under och mer arbetsyta.

Kanske rent av göra badrummet några dm kortare för att få plats med detta bredvid fönstret eller ha ett mindre fönster som börjar 90–100 cm från golvet. Beroende på tycke och smak.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.