PJL2112 PJL2112 skrev:
Mycket fint med svarta hus.
Eller hur :)
Jag och sambon har byggt om vårat garage och det fick bli Falu-svart... så J-ä snyggt, matt som sammet. och för att ni ska få en bild i huvudet så sitter det ihop med ett tegelrött hus.
 
  • Gilla
helhag0 och 2 till
  • Laddar…
H Haagbard skrev:
Nämndes det något om totalpriset, eller om budgeten hölls.
4,5 för tomten och "ungefär lika mycket till" var det närmsta vi kom va?
Booli "höftar till" med 8,95 som värdering, intressant nära "4,5 och ungefär lika mycket till".
Åter igen har dom utelämnat slutpriset... :(
Det är väl inget att skämmas för... Säg som det är, så andra kanske lär sig att inte underskattar kostnaden.
 
  • Gilla
helhag0 och 4 till
  • Laddar…
Jag har kollat på de sista tre programmen och undrar om serien handlar om Mark Isitt eller om hus och design?!?
Mark tycker det var jobbigt med budgeten
Mark tycker det var jobbigt med sprängningen
Mark tycker att det var jobbigt med regnet
Mark tycker det var jobbigt med att man fick anpassa sig lite efter verkligheten
Mark tycker...
Men inte beställarna/ägarna (jo kanske lite efter Mark har varit och inte bara petat i såret utan hällt allt salt han kan hitta i det...)

Jag tycker det är jobbigt med Mark...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Erik9005 och 23 till
  • Laddar…
Jag undrar vad som försiggick i parets huvud under sista titten på huset när Mark kom tillbaks för de båda såg rätt slagna ut. Förstår att de såg bedrövade ut efter att tomten sprängts sönder, men de såg nästan lika bedrövade över att Mark var tillbaka och det fanns inte mycket till entusiasm över att allt slit äntligen lönat sig.

En del av mig undrar om inte frugan iaf längtade tillbaka lite till huset de sålde då hon verkade trivas väldigt bra där.
 
  • Gilla
  • Älska
Anders Dahrenberg och 2 till
  • Laddar…
K Kontoristen7 skrev:
Jag tycker det är jobbigt med Mark...
Jag har tyckt bra om honom tidigare, både i radio och tv ("Hemma hos arkitekten"?), men i "Grand Designs" tycker jag att han nästan förstör programmet helt.

Även om jag hade sett mer av husen och mindre av programledarna även i "Husdrömmar" så föredrar jag helt klart Wingårdh/Månsson/Lundberg framför Isitt.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 2 till
  • Laddar…
Jag har svårt att avgöra ifall Mark eller programledaren i det australiensiska systerprogrammet är jobbigast.
 
  • Haha
Mikedigitize
  • Laddar…
T
K _Fredrik_ skrev:
Blir bra när grannen nedanför slår upp dit tre våningshus
När skall det vara klart då?
 
Jag tycker vi ska vara tacksamma över att Mark Isitt finns. Han är modig som vågar sticka ut hakan. Det finns en poäng i att programledaren inte är arkitekt.
Svart slamfärg är en väldigt bra fasadfärg på låga hus. Bra för virket och lätt att förnya. Slamfärg i kombination med sågat virke ger ett överlägset djup åt färgen. Panelen måste väljas från tätvuxet virke, typ norrländsk gran. Utan lockläkt/lockbrädor måste den vara spontad. Det går bra även med lösa fjädrar. Men taksprång är nödvändigt i den typen av kustmiljö.
 
  • Gilla
splinter och 6 till
  • Laddar…
P Pankow skrev:
Bra kämpat. Att spränga den typen av poröst berg känns overkill. Det hade nog räckt med att knacka loss berget där det behövdes. Huset var inget speciellt för mig men det viktigaste är ju att de som ska bo där trivs och det verkar de göra. Programledaren klarar jag mig utan.
Har hållit på med ett poolprojekt, och upplever att de större byggfirmorna vill dra dit sina stora maskiner och spränga för allt vad tygen håller. Dyrt som f-n blir det också. Vi löste det istället med 2-tons grävmaskin, kilar, spett och 10 laddningar simplex. Totalpris för grop ca 30000 kr exkl mina kanske 40 timmars arbete. Byggfirman ville ha 70000 kr förutsatt att berg inte fanns i marken (det fanns bara sprängsten ca 3 dm ner). Deras pris om berg fanns landade runt 180000 kr beroende på hur mycket de behövde "spränga".

Stora firmor verkar sakna kompetens för annat än att spränga med dynamit. Vi valde ett mindre aggressivt sätt till vår poolgrop och tog endast bort de stenar som behövdes, utan att grannarna knappt märkte något.

I detta fallet hade väl det bästa varit att borra hål och hälla i snigamit, då får du spräckningen exakt där du vill, med minimal risk för "collateral damage" på stenen runtomkring. Sen finputsar man med kil eller borrhammare på grävmaskinen.

/S
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker att Mark Issit gör det bra.
Förmodligen är det uppstyrt i TV-produktionen hur han ska agera då alla avsnitt jag sett oavsett land är uppbyggda på samma vis:

1. Programledaren träffar byggare, intervjuar och förbluffas över naiva tidsplaner och tight budget.

2. Programledaren besöker bygget och de hinder och problem (som finns i alla byggen) blåses upp och förstärks för maximal "det-går-aldrig-effekt.

3. Programledaren konstaterar att de ändå lyckades få ihop ett hus mot alla odds och det blev förbluffande bra osv.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
M Mamba skrev:
Om man bara slapp programledarens dravel vore det bra,slutnotan vore också intressant.
Japp det dröjde inte länge innan olyckskorpen började hovra; fick nästan ont i magen varje gång MI syntes gå mot bygget...
 
Men det är ju otroligt tröttsamt att dramaturgin är exakt likadan i varje program. Alltid kommer HÖSTEN med fladdrande presenningar i blåst och regn. Och ALLT kan bli förstört!

Men det blir det inte.
 
  • Gilla
A.G och 4 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Men det är ju otroligt tröttsamt att dramaturgin är exakt likadan i varje program. Alltid kommer HÖSTEN med fladdrande presenningar i blåst och regn. Och ALLT kan bli förstört!

Men det blir det inte.
Jag är så trött på det. Upp ner upp ner upp ner.

Men vill fortfarande kolla för det är kul att följa bygget.
 
G gbgustaf skrev:
Men det är ju otroligt tröttsamt att dramaturgin är exakt likadan i varje program. Alltid kommer HÖSTEN med fladdrande presenningar i blåst och regn. Och ALLT kan bli förstört!

Men det blir det inte.
Väntar med spänning på avsnittet där allt verkligen går åt helvete. Personlig konkurs och bygget säljs vidare till någon som inte alls delar visionen utan jämnar bygget med marken och slänger upp ett billigt kataloghus på tomten istället. Om det är så nära hela tiden så måste det ju ske snart?

Game of Thrones skulle varit mycket mjäkigare om det inte dödat av karaktärer ibland. Kom igen nu produktionsbolaget!
 
  • Haha
  • Gilla
craftsboy och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Väntar med spänning på avsnittet där allt verkligen går åt helvete. Personlig konkurs och bygget säljs vidare till någon som inte alls delar visionen utan jämnar bygget med marken och slänger upp ett billigt kataloghus på tomten istället. Om det är så nära hela tiden så måste det ju ske snart?

Game of Thrones skulle varit mycket mjäkigare om det inte dödat av karaktärer ibland. Kom igen nu produktionsbolaget!
Kan rekommendera avsnittet från UK Grand Design där en rik snubbe ska bygga ett enormt hus vid kusten, dumpar alla sina 30 miljoner SEK i det och blir bara halvklar. Frugan skiljer sig och han har inte råd att bygga vidare.

Mer info här https://www.housebeautiful.com/uk/l...signs-lighthouse-for-sale-croyde-north-devon/ samt vad som verkar vara lite positiva nyheter om att en försäljning av det halvklara bygget är på G.

EDIT: Sen minns jag att framförallt första säsongen av Husdrömmar hade skilsmässor i vartannat avsnitt, tror de började utvärdera de sökande lite mer till nästa säsong för att inte alla avsnitt skulle sluta i misär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.