skoge skoge skrev:
Ingen aning, en del tungbärgare har svets och annat strömkrävande åtminstone...
En del har dubbla 80A generatorer, andra har större generatorer
Dubbla 80A-generatorer på 24V ger knappt 4kW. Inte mycket att snabbladda en elbil med...
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad säger du om Vattenfall får order att bygga KK för skattepengar, sen skänka bort elen till befolkningen sen, typ som med skola och vård? Eller är du kanske även emot att staten bygger skolor och sjukhus?
(Nu vet jag att det är kommuner och Landsting, men bara för att förstå tänket)

Kan det vara en modell, skattefinansierad el? Överskottet kan vi däremot sälja till utlandet, till så mycket pengar som det kan ge, till statskassan ...
Bättre men helst inte i Vattenfall, och att skänka bort den är nog dumt, sälja med en rimlig marginal för att säkra verksamheten. Jag kan köpa bägge alternativen, privat marknad eller statlig produktion, för och nackdelar med bägge. Däremot den mellanväg som innebär att jag betalar företagets investeringar som de sen slangar ut i form av ohemula vinster är jag inte pigg på, jag tycker att fler borde känna så.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D
skoge skoge skrev:
Ni vet att det sitter dubbla generatorer i dom redan idag?
Det finns ju redan elbilar som kan ladda andra bilar, slanga över el, så det måste vara en lätt sak att lösa.
 
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja på sikt ska den väl vara batteri eller biobränsle-driven, i alla fall om de politiska målen ska infalla.
Omställningen har ju dock bara börjat, och jag tror inte tunga arbetsfordon kommer ligga i framkant, utan vi kommer nog få se diesel där i minst 10 år till, medan bilar som lättare går att ställa om gör sitt före.

Det är ju även väldigt spekulativt, vad bärgarna kommer göra, situationen kanske blir såpass ovanlig ändå att dyr utrustning för att hantera detta blir ganska omotiverad, så det kanske bara kommer ske traditionell bärgning av dessa fordon.
Det finns ett antal testprojekt för elvägar som kommer att driva på elektrifiering av lastbilar. I nuläget finns det redan elbussar. Just en bärgningsbil borde vara lämpligt för eldrift, eftersom de brukar köra kortare sträckor och kan stå i en uppvärmt garage mellan turerna.
Sedan kommer det säkert finnas (bärgnings)bilar med stora batteripaket för att hjälpa strandsatta elbilar. Händer det tillräckligt ofta, finns det ju affär i det.

När jag var ung, liftade jag i Tyskland med en Holländare. Han fick soppatorsk mitt i natten mitt på autobahnen. Första gången kom en ADAC bil som hade 5 l diesel med sig, men eftersom han inte hade plånbok med sig (blev stulen i polen) kunde han inte betala. 5 mil längre bort, 2 mil från gränsen till Holland, fick vi soppatorsk igen och ADAC vägrade komma, då ringde han taxi från Holland som tog med sig en bra mängd med diesel (var inte första gången taxiföraren hjälpte gubben med det). Det borde vara dyra liter bränsle, men jämfört med bärgningsbil eller hotelövernattning var det ändå billigt.
 
T Tullen127 skrev:
Du tänker absolut inte på dina barn som du försöker påstå.
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Om halva europa är översvämmat pga CO2 är det nog bättre att vakta kärnavfall, bäst är förståss att återarbeta det så det blir kortare tid att lagra det för framtida generationer. Men givetvis borde vi minimera både klimateffekter och kärnavfall...

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl klart som fan luften har blivit bättre sedan 70 talet då körde ju folk runt på bensin med bly och utan katalysator. Det betyder inte luften är bra. Titta på vilken jävla luftföroreningskarta som helst.
Minns när jag var liten, då var snövallarna ut med gatan svarta av föroreningar. Nu är det givetvis salt och smuts i snön, men inte i samma utsträckning vad jag kan minnas.

Det är dags att flytta till villa för barnens skull Anders, du får köpa att du har lite längre till krogen för att spara barnen från föroreningar... :)
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om halva europa är översvämmat pga CO2 är det nog bättre att vakta kärnavfall, bäst är förståss att återarbeta det så det blir kortare tid att lagra det för framtida generationer. Men givetvis borde vi minimera både klimateffekter och kärnavfall...



Minns när jag var liten, då var snövallarna ut med gatan svarta av föroreningar. Nu är det givetvis salt och smuts i snön, men inte i samma utsträckning vad jag kan minnas.

Det är dags att flytta till villa för barnens skull Anders, du får köpa att du har lite längre till krogen för att spara barnen från föroreningar... :)
Bor man nära en stor väg i villa är det ju nästan värre än att bo på en liten sidogata i city ;) Dock inget jag kommer köpa. Men min poäng är att det behöver inte vara bättre i villa. Men klart ungarna ska ju till skolan och det är längs trafikerad väg osv.

Men en vacker dag blir det nog hus tyvärr, annars drar sambon :p
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Tullen127 skrev:
...
Eller är det deras arbete att vakta ditt kärkraftsavfall som du vill ge dem i arv, som du tänker på?
Vet vilken mängd kärnavfall som vi har skapat sedan vi började med kärnkraft 1963?
 
Liten inblick hur det funkar vid kyla med elbil.

-18.5 grader C imorse.
Bilen förvärmd i ca. 30minuter.

81% Batteri gav en beräknad räckvidd på 101Km. Sommartid skulle det varit mellan 150-170Km. Tapp på runt 40% räckvidd.

Verkar dock vara helt normalt eller lite bättre jämfört med andra elbilar;
https://www.nyteknik.se/fordon/sa-mycket-kortas-elbilens-rackvidd-av-kyla-och-varme-6947540

Däremot så funkar värmen bättre. Upptäckt att ställer jag tempen på 26 grader istället för 20 som jag gör i dieseln via har så håller den rutor imfria och det varmt och behagligt. I alla fall i -18.5.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Däremot så funkar värmen bättre. Upptäckt att ställer jag tempen på 26 grader istället för 20 som jag gör i dieseln via har så håller den rutor imfria och det varmt och behagligt. I alla fall i -18.5.
Förklara, förstår inte riktigt? Måste elbilen ställas på 26 grader för att motsvara dieselbilens inställning på 20 grader under färd?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Förklara, förstår inte riktigt? Måste elbilen ställas på 26 grader för att motsvara dieselbilens inställning på 20 grader under färd?
Ja precis så upplever jag det. Jag har dock inte mätt tempen med någon termometer så jag vet att det faktiskt rör sig om samma temp.

Sedan vet jag att en del biltillverkare avser just upplevd temp i displayen. T.ex. så ger inställningen 19 grader en kallare temp på sommaren när det är varmt och soligt ute och en varmare på vintern. Så det kan röra sig om något sådant.
 
Får väl tillägga att i alla fall i Minin kan man inte riktigt få den där goa "brasvärme"-effekten som man kan få i de ICE-bilar jag kört. Det är lite mer som om en varmkorv skulle flåsa på dig. Fullt tillräckligt nu när jag kommit på att man får ställa upp tempen dock.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Ja precis så upplever jag det. Jag har dock inte mätt tempen med någon termometer så jag vet att det faktiskt rör sig om samma temp.

Sedan vet jag att en del biltillverkare avser just upplevd temp i displayen. T.ex. så ger inställningen 19 grader en kallare temp på sommaren när det är varmt och soligt ute och en varmare på vintern. Så det kan röra sig om något sådant.
Har din bil värmepump?

Edit. Såg att du nämnde Mini, den har väl inte VP?
 
D djac skrev:
Har din bil värmepump?
Japp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.