P
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Eller invandrare
Nu är vi kanske farligt nära att få våra inlägg raderade, men en del presumtiva invandrare har att välja på att bli invandrare eller att dö.
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
W witten skrev:
Jag tror att det som har störst effekt är att ladda under timmar med lågt elpris. Ju högre priset är, desto större andel fossil kraft ingår i mixen.
Det skulle jag inte satsa pengar på. Priset går upp när efterfrågan i mellersta Europa går upp. Då exporterar svenska elproducenter.

Det kan förstås finnas andra scenarier där det du skriver stämmer, men jag kommer inte på något på rak arm.
 
P
W witten skrev:
Ja precis, även om du köper 100% fossilfritt så förbrukar du lika stor andel fossilt som alla andra den sekund du använder el och det ingår fossilt i mixen just då.
Så här förklarar Vattenfall vad det innebär att man köper fossilfri el, eller el producerad med en specifik teknik:
"När du gjort ditt val garanterar leverantören att motsvarande mängd el du förbrukar varje år kommer att produceras av den energikälla du har valt".
https://www.vattenfall.se/fokus/hallbarhet/sa-vet-du-att-din-el-ar-fossilfri/
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Fint!
6 eller 7 växlad? , de senare verkar svagare
6 tror jag. Jag brukar låta bilen växla och övervakar inte så noga vad den gör. :cool:
 
P
T Tommynorskens skrev:
Såvitt jag förstått är energibolagen inte intresserade av att bygga nya kärnkraftverk även om de får göra det då det inte är ekonomiskt försvarbart? SKall staten bygga dem?
Om staten kan subventionera vindkraftverk så kan den väl subventionera kärnkraftverk?
I grunden är det dock elproducenterna som måste investera i nya kärnkraftverk. Det borde vara billigare bygga sådana nu än det var för 50-60 år sen. Det behövs mindre FoU för att bygga med traditionell välkänd teknik.
 
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju klart, möjligen bara ett mindre batteri kanske, för att medge en 1-200 kW laddning under några minuter för att snabbt kunna få iväg elbilen som blivit stående. Det är kanske lite saftigt att ha en 100kW generator, och motorn i bärgaren ska ju också klara att driva generatorn.
Säg en 50kW generator, samt ett batteri på en 10-20kWh, då kan man trycka in 20-30kWh på en kvart.
Varför gå omvägen via en generator? Var inte förutsättningen att bärgaren var eldriven? (Eller var det en annan tråd?)
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Varför gå omvägen via en generator? Var inte förutsättningen att bärgaren var eldriven? (Eller var det en annan tråd?)
Ja på sikt ska den väl vara batteri eller biobränsle-driven, i alla fall om de politiska målen ska infalla.
Omställningen har ju dock bara börjat, och jag tror inte tunga arbetsfordon kommer ligga i framkant, utan vi kommer nog få se diesel där i minst 10 år till, medan bilar som lättare går att ställa om gör sitt före.

Det är ju även väldigt spekulativt, vad bärgarna kommer göra, situationen kanske blir såpass ovanlig ändå att dyr utrustning för att hantera detta blir ganska omotiverad, så det kanske bara kommer ske traditionell bärgning av dessa fordon.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är ju klart, möjligen bara ett mindre batteri kanske, för att medge en 1-200 kW laddning under några minuter för att snabbt kunna få iväg elbilen som blivit stående. Det är kanske lite saftigt att ha en 100kW generator, och motorn i bärgaren ska ju också klara att driva generatorn.
Säg en 50kW generator, samt ett batteri på en 10-20kWh, då kan man trycka in 20-30kWh på en kvart.
Ni vet att det sitter dubbla generatorer i dom redan idag?
 
D
T Tullen127 skrev:
Räckvidden, dvs marginalen tills det händer..:D
Hur långt kör man med tom tank vs tomt batteri, du tänker att man åker en bit på startmotorn, om man har manuell låda då?
 
D
P pmd skrev:
Om staten kan subventionera vindkraftverk så kan den väl subventionera kärnkraftverk?
I grunden är det dock elproducenterna som måste investera i nya kärnkraftverk. Det borde vara billigare bygga sådana nu än det var för 50-60 år sen. Det behövs mindre FoU för att bygga med traditionell välkänd teknik.
Staten är jag och jag vill inte köpa fabriker till några företag, av något slag, som jag sen är bunden till att köpa tillbaks varorna som jag redan delvis har betalt själv, någon måtta får det vara på eländet. Cirkulär ekonomi i all ära en att ge bort och köpa tillbaks är över gränsen för mig..
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Ni vet att det sitter dubbla generatorer i dom redan idag?
Det visste jag inte. Men skapar man 400V+ likspänning med en av dom? Ty det är vad som behövs för snabbladdning av en EV som fått batteritorsk. Jag tvivlar på att bärgaren har tålamod att stå och ladda i några timmar med någon långsamladdning (som då ändå behöver 230VAC från bärgaren).
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja på sikt ska den väl vara batteri eller biobränsle-driven, i alla fall om de politiska målen ska infalla.
Omställningen har ju dock bara börjat, och jag tror inte tunga arbetsfordon kommer ligga i framkant, utan vi kommer nog få se diesel där i minst 10 år till, medan bilar som lättare går att ställa om gör sitt före.

Det är ju även väldigt spekulativt, vad bärgarna kommer göra, situationen kanske blir såpass ovanlig ändå att dyr utrustning för att hantera detta blir ganska omotiverad, så det kanske bara kommer ske traditionell bärgning av dessa fordon.
Detta är nog en grej som marknaden kan lösa själv, med en ökande volym elbilar så kommer det snabbt visa sig om detta är en affärsidé och då kommer såklart tjänsten erbjudas, just detta tror jag vi kan släppa.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Staten är jag och jag vill inte köpa fabriker till några företag, av något slag, som jag sen är bunden till att köpa tillbaks varorna som jag redan delvis har betalt själv, någon måtta får det vara på eländet. Cirkulär ekonomi i all ära en att ge bort och köpa tillbaks är över gränsen för mig..
Vad säger du om Vattenfall får order att bygga KK för skattepengar, sen skänka bort elen till befolkningen sen, typ som med skola och vård? Eller är du kanske även emot att staten bygger skolor och sjukhus?
(Nu vet jag att det är kommuner och Landsting, men bara för att förstå tänket)

Kan det vara en modell, skattefinansierad el? Överskottet kan vi däremot sälja till utlandet, till så mycket pengar som det kan ge, till statskassan ...
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det visste jag inte. Men skapar man 400V+ likspänning med en av dom? Ty det är vad som behövs för snabbladdning av en EV som fått batteritorsk. Jag tvivlar på att bärgaren har tålamod att stå och ladda i några timmar med någon långsamladdning (som då ändå behöver 230VAC från bärgaren).
Ingen aning, en del tungbärgare har svets och annat strömkrävande åtminstone...
En del har dubbla 80A generatorer, andra har större generatorer
 
P pmd skrev:
Nu är vi kanske farligt nära att få våra inlägg raderade, men en del presumtiva invandrare har att välja på att bli invandrare eller att dö.
Yttrandefrihet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.