Om du ska avfukta så är det väl bättre att du skaffar en avfuktare med en gång.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Om du ska avfukta så är det väl bättre att du skaffar en avfuktare med en gång.
Jag vill även kunna värma också iefterhand när fult är på normal nivå det som var tanken
 
Redigerat:
Ett avfuktningsaggregat ger också värme men inte lika mycket som en luftluftvärmepump. Både driveffekten och kondenseringen av vattenånga ger värmeenergi. Avfuktningsläget i en A/C är byggt för tropikerna och avfuktar genom kylning i perioder.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Har du provat läsa manualen i länken du postade?

Men nej. Som avfuktare så hamnar vattnet i internt kärl eller ut genom slang som jag förstod det.
 
O [old rusty] skrev:
Har du provat läsa manualen i länken du postade?

Men nej. Som avfuktare så hamnar vattnet i internt kärl eller ut genom slang som jag förstod det.

Det har jag förstått dräneringsslangen ska in till en hink eller nått men behöver man samtidigt dra ut ventröret ut genom fönster också eller !?
 
Ventilationsröret måste ut om AC:n skall användas som AC. Skall du bara avfukta med den kan du lämna slangen inne.
 
  • Gilla
Kaylash
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Ventilationsröret måste ut om AC:n skall användas som AC. Skall du bara avfukta med den kan du lämna slangen inne.
Tack för svar!!

Med ac menar du då kyla!
Om man ska använda det som värme!?
Måste man använda ventilationsröret då med!?
 
Finns det ett separat värmeläge på en portabel AC? Om avgående luften i ventilationsröret är kallare än utomhustemperaturen är det möjligen effektivare att hänga ut slangen. Men det beror ju på hur väl man kan täta där den går ut också.
 
A
K Kaylash skrev:
Tack för svar!!

Med ac menar du då kyla!
Om man ska använda det som värme!?
Måste man använda ventilationsröret då med!?
Ja för den kalla luften måste ut, fast den drar ju in ännu kallare samtidigt så egentligen en djävligt dum idé
 
Fairlane
En luftkonditionering köper man väl främst för kylning. Sen avfuktar den lite också, vilket är trevligt varma sommardagar, dvs då man kör ACn. För värme är det en dyr klumpig sak. Då tar man väl hellre ett element? Och för avfuktning så kör jag en avfuktare.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En luftkonditionering köper man väl främst för kylning. Sen avfuktar den lite också, vilket är trevligt varma sommardagar, dvs då man kör ACn. För värme är det en dyr klumpig sak. Då tar man väl hellre ett element? Och för avfuktning så kör jag en avfuktare.
denna jag syftar på kan man välja antingen värma,avfukta, kyla eller ha enbart till fläkt

Trycker man på avfuktning så avfuktar den enbart.
och man vill gärna ha värme under vinterdagar...
 
A Avemo skrev:
Finns det ett separat värmeläge på en portabel AC? Om avgående luften i ventilationsröret är kallare än utomhustemperaturen är det möjligen effektivare att hänga ut slangen. Men det beror ju på hur väl man kan täta där den går ut också.
Jag det finns 4olika läge att välja kyla , värme , avfuktning eller fläkt
 
Jag skulle säga att du bör köpa en AC om du har för avsikt att använda den till att kyla rummet. En avfuktare värmer när den avfuktar. Och den är billigare än en AC. Dessutom troligen effektivare än en AC om det är just avfukta du skall göra.

Med detta sagt kan du både värma och avfukta utan att ha slangen ut. Om du har slangen i rummet kommer den att värma till ungefär samma kostnad som en direktverkande elradiator. Med slangen ut kan det bli antingen bättre eller sämre beroende på hur dragigt det blir där slangen går ut och hur kallt det är ute.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kaylash skrev:
denna jag syftar på kan man välja antingen värma,avfukta, kyla eller ha enbart till fläkt

Trycker man på avfuktning så avfuktar den enbart.
och man vill gärna ha värme under vinterdagar...
Jag skulle tro att det är rätt vanligt att det finns alla de funktionerna på en portabel AC. Det jag mer tänker är vilken huvudfunktion man är ute efter. AC är framförallt utvecklad för kyla, övriga delar får man halvt på köpet och är sämre än produkter utvecklade för sina ändamål. Ett elektriskt element för några hundralappar värmer säkert minst lika bra. Dessutom kan du ha en avfuktar och ett element samtidigt, medan du med den här ACn får välja avfuktning eller värme.

Utöver det en tung, rätt otymplig pryl. Missförstå mig rätt, jag har inget emot en portabel AC, köpte en till huset för 3 år sen, innan jag monterade en luft/luft-pump. Köpte dessutom en till föräldrarna i somras, för kylans skull. Jag är mer inne på att vill jag slå i en spik köper jag en hammare, inte en skiftnyckel, även om det kan gå att slå i en spik även med den och den går att använda till annat.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.