Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Inte en maskin, men det har gått på tok för mig i alla fall, så känner att jag är lite på rätt ställe…

Jag har kört sonder fästet på plogen på fyrhjulingen och vill mest få bekräftat att jag tänker rätt med vad jag behöver för att laga det nästa gång jag är här, och misstänker att du vet minst så bra som någon annan.

Nåväl.

[bild]
[bild]
Sprinten som håller ihop plogbladet med fästet har lossnat (och försvunnit i snön). Det är ett 20 mm hål och lite drygt 50 mm djupt. Det har också haft en ögla för att kunna lyfta bladet med vinschen. Finns det bra, färdiga lösningar eller ska jag bara göra ett bonn-hopplock med en M20 bult och några muttrar och ögla?

[bild]
Sen har ena stoppet för hur mycket bladet kan vridas knäckts också. Men behövs det ens? Det finns ju en rätt grov stoppsprint, så det borde ju vara överflödigt, å andra sidan har jag ju knäckt det – antingen nu eller tidigare. Grejen är att jag inte kan svetsa, så jag vill helst skita i det eller lösa det på annat sätt, först i tredje hand behöva ta det till någon för svetsning.
Ett hembyggt snöblad framför en öppen bilhuv, verktyg och svetsutrustning i förgrunden, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag byggde eget blad 2010... jag körde med en grov gängstång för att få till svängen.
Bladet sitter i frontlastaren på en traktor idag
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
[bild] [bild]
har limmat ihop en liten lösning kanske till bussen.. en grispitt och några förlängare..

har stått idag i minus 13-14 och jävlas...
Men det kan hända jag har fått det att röra på sig...
Håller tummarna för att det lyckas
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Håller tummarna för att det lyckas
Jajemän det får vi göra...
Har fan inte fått upp värmen ännu.

Men så är det med en tina thörner ;):crysmile::crysmile:
 
  • Haha
Tule54
  • Laddar…
A
lite uppdatering..
opel vivaro..

Jag har testat under några dagar nu att försöka gänga ur delen av stiftet... idag misslyckades grispitten med sitt jobb..

Så nu står jag inför..

hel demontering av övre halvan av motorn..
ur med topplocket.. Som sitter under kamaxlarna.. Så jag bedömer åtgärden tar ca 3 dagar för demontering... åtgärd osäker tidsåtgång... 3 dagar montering...


Hur ställer ni er om detta varit ert fordon?
 
Åsa Lund
Vad är alternativet? Skroten och försäkringsärende?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vänsterborr?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vad är alternativet? Skroten och försäkringsärende?
försäkring.. nej bilen är för gammal..
samt halvförsäkring..

skroten... Ja kostar 1500 kr..
samt att jag skulle nog kunna få 5-6000 kr om inte mer för den som den står..
Eller kanske 15000 kr såld i delar...

enda utväg jag har som jag ser det utan att lägga en större summa på annan bil är att laga upp...
Men avskyr dessa motorer.. en jäkla massa grejer som kan jävlas pga ålderdom och rost.. samt jag behöver leta dragschema och moment för toppen...
 
A
Tule54 Tule54 skrev:
Vänsterborr?
Skulle kunna ha gått... Men då får jag spån nere i cylindern.. Och jag betvivlar att det blåser ur när jag låter motorn rotera fritt...

Jag ska ta lite bilder på hur trevligt och det ser ut där detta elände sitter... Så får ni en bättre bild av allt...
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
A
det är ett rör som är ca 11cm djupt..
Där nere i botten sitter stiften...
röret är ca 20 mm brett..
Så hylsan kommer ner men inte mer...
 
Åsa Lund
Du får starta firma "Bildemontering" låter det som i mina öron. Lagen om alltings elände säger att det kommer vara ett helvete att laga. Uppskattar du tre dagar tar det fem. I denna kyla... Brrrr
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Är det bara gängdelen som är kvar?
Spinner vidare, papper i hålet, försöka försiktigt med vänsterborr och när det släpper, dammsuga bort spån innan stiftdelen tas ur :thinking:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du får starta firma "Bildemontering" låter det som i mina öron. Lagen om alltings elände säger att det kommer vara ett helvete att laga. Uppskattar du tre dagar tar det fem. I denna kyla... Brrrr
ungefär så ja..
gjort detta jobb 2 gånger tidigare... elände även dessa gånger...

jävligaste att jag behöver bilen...
 
  • Ledsen
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
A
Tule54 Tule54 skrev:
Är det bara gängdelen som är kvar?
Spinner vidare, papper i hålet, försöka försiktigt med vänsterborr och när det släpper, dammsuga bort spån innan stiftdelen tas ur :thinking:
Japp gängdelen kvar..
papper får jag bara ner när skiten är ur..
Det är därför spånet kommer falla ner på kolvens topp..
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Det jag menade var att täta hålet i stiftdelen innan Du borrar.
Tråkigt läge, men jag tror Du fixar det, det har Du gjort förut ;)
Lycka till!!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Är det bara gäng delen som sitter kvar, sen öppet i mitten? Då har ju isåfall elektroden också ramlat ner
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.