123 685 läst · 2 048 svar
124k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Nötegårdsgubben skrev:Inte en maskin, men det har gått på tok för mig i alla fall, så känner att jag är lite på rätt ställe…
Jag har kört sonder fästet på plogen på fyrhjulingen och vill mest få bekräftat att jag tänker rätt med vad jag behöver för att laga det nästa gång jag är här, och misstänker att du vet minst så bra som någon annan.
Nåväl.
[bild]
[bild]
Sprinten som håller ihop plogbladet med fästet har lossnat (och försvunnit i snön). Det är ett 20 mm hål och lite drygt 50 mm djupt. Det har också haft en ögla för att kunna lyfta bladet med vinschen. Finns det bra, färdiga lösningar eller ska jag bara göra ett bonn-hopplock med en M20 bult och några muttrar och ögla?
[bild]
Sen har ena stoppet för hur mycket bladet kan vridas knäckts också. Men behövs det ens? Det finns ju en rätt grov stoppsprint, så det borde ju vara överflödigt, å andra sidan har jag ju knäckt det – antingen nu eller tidigare. Grejen är att jag inte kan svetsa, så jag vill helst skita i det eller lösa det på annat sätt, först i tredje hand behöva ta det till någon för svetsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag byggde eget blad 2010... jag körde med en grov gängstång för att få till svängen.
Bladet sitter i frontlastaren på en traktor idag
Produkter som diskuteras: "gängstång"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
lite uppdatering..
opel vivaro..
Jag har testat under några dagar nu att försöka gänga ur delen av stiftet... idag misslyckades grispitten med sitt jobb..
Så nu står jag inför..
hel demontering av övre halvan av motorn..
ur med topplocket.. Som sitter under kamaxlarna.. Så jag bedömer åtgärden tar ca 3 dagar för demontering... åtgärd osäker tidsåtgång... 3 dagar montering...
Hur ställer ni er om detta varit ert fordon?
opel vivaro..
Jag har testat under några dagar nu att försöka gänga ur delen av stiftet... idag misslyckades grispitten med sitt jobb..
Så nu står jag inför..
hel demontering av övre halvan av motorn..
ur med topplocket.. Som sitter under kamaxlarna.. Så jag bedömer åtgärden tar ca 3 dagar för demontering... åtgärd osäker tidsåtgång... 3 dagar montering...
Hur ställer ni er om detta varit ert fordon?
försäkring.. nej bilen är för gammal..Åsa Lund skrev:
samt halvförsäkring..
skroten... Ja kostar 1500 kr..
samt att jag skulle nog kunna få 5-6000 kr om inte mer för den som den står..
Eller kanske 15000 kr såld i delar...
enda utväg jag har som jag ser det utan att lägga en större summa på annan bil är att laga upp...
Men avskyr dessa motorer.. en jäkla massa grejer som kan jävlas pga ålderdom och rost.. samt jag behöver leta dragschema och moment för toppen...
ungefär så ja..Åsa Lund skrev:
gjort detta jobb 2 gånger tidigare... elände även dessa gånger...
jävligaste att jag behöver bilen...
Japp gängdelen kvar..Tule54 skrev:
papper får jag bara ner när skiten är ur..
Det är därför spånet kommer falla ner på kolvens topp..