Vad kan man göra om hålen som finns på sidorna för hyllplan befinner sig på olika höjdnivå gentemot varandra så att det inte går att lägga hyllplan? Detta är min situation. I något enstaka fall har det funkat men majoriteten av hålens placering omöjöiggör det.

Är det normalt att hål för hyllplan finns där "för sakens skull" snarare än att de borrades med att faktiskt använda hyllplan i åtanke? När jag var i IKEA och mätte så såg jag att det var ojämn höjdnivå även på nya objekt som säljs.
 
O Oggy101 skrev:
När jag var i IKEA och mätte så såg jag att det var ojämn höjdnivå även på nya objekt som säljs.
Har aldrig sett det på rätt monterade stommar. Påtalade du dina upptäckter för personalen?
 
Killgissning: du har monterat den ena väggsidan uppochner.
 
  • Gilla
Srixon och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Har aldrig sett det på rätt monterade stommar. Påtalade du dina upptäckter för personalen?
Ja jag gjorde det men hon verkade tycka att det ska vara så.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Killgissning: du har monterat den ena väggsidan uppochner.
Det är en inbyggd garderob som fanns där när jag flyttade in. Vet inte hur jag ska kunna se om det är ett monteringsfel.
 
O Oggy101 skrev:
Det är en inbyggd garderob som fanns där när jag flyttade in. Vet inte hur jag ska kunna se om det är ett monteringsfel.
Då är det värre.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Då är det värre.
Går det att fixa? Kan jag anlita någon vad skulle det kosta?
 
Fairlane
Enklast är väl att borra ett hål på den högd du vill ha det?
Om du vill ha lika många möjligheter som det finns orginal blir det lite krångligare för då blir hela garderoben en schweizerost.

Spontant känns det som att antingen är ena sidan upp och ner eller så är inte vinklarna 90 grader.
Är det en Ikea-garderob så är den väl bara fastskruvad i väggen?
Jag har själv 5 stycken vanliga pax-garderober bredvid varandra, fastskruvade i väggen så de ser inbyggda ut.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Enklast är väl att borra ett hål på den högd du vill ha det?
Om du vill ha lika många möjligheter som det finns orginal blir det lite krångligare för då blir hela garderoben en schweizerost.

Spontant känns det som att antingen är ena sidan upp och ner eller så är inte vinklarna 90 grader.
Är det en Ikea-garderob så är den väl bara fastskruvad i väggen?
Jag har själv 5 stycken vanliga pax-garderober bredvid varandra, fastskruvade i väggen så de ser inbyggda ut.
Ja det visade sig vara en Ikea garderob

Jag har dock inte färdigheten att främst borra dessa nya hål och få dem på exakt samma höjd med varandra, vet inte ens hur jag ska mäta bra.
 
  • Inuti en Ikea-garderob med instruktionsetikett och synliga skruvhål i trähylsan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fairlane
Välj ett hål på höger sida som är på rätt höjd. Mät höjden och gör ett hål på samma höjd på vänster sida.
En tumstock räcker för att mäta.

Skulle jag göra detta så skulle jag först kolla om någon av sidorna sitter upp och ner. Skulle de göra det så skulle jag montera ner det och montera rätt, då lär det vara klart sen.

Om ingen sida sitter upp och ner (eller båda) skulle jag kolla att vinklarna är 90 grader. Är de inte det skulle jag fokusera på det först. Som sista alternativ skulle jag borra.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välj ett hål på höger sida som är på rätt höjd. Mät höjden och gör ett hål på samma höjd på vänster sida.
En tumstock räcker för att mäta.

Skulle jag göra detta så skulle jag först kolla om någon av sidorna sitter upp och ner. Skulle de göra det så skulle jag montera ner det och montera rätt, då lär det vara klart sen.


Om ingen sida sitter upp och ner (eller båda) skulle jag kolla att vinklarna är 90 grader. Är de inte det skulle jag fokusera på det först. Som sista alternativ skulle jag borra.
Hur ser man om någon sida är upp och ner när den ser likadan ut över hela sin längd? Vet inte hur jag ska mäta vinklarna heller. Det är svårt att komma in med handen för att borra också och det verkar som att hålen som är på fel höljd inte är det mer tillräcklig marginal. Jag tror att ett nytt borrat hål har risken att skära in på det som redan finns och del hela blir ett stort hål som inte kan användas till att sätta in en hyllplan hållare alls längre.

Vem är det man vänder sig till om man vill anlita någon istället? Skulle det kosta någon femhundring eller hur mkt.
 
Det är svårt att se på de nya modellerna. Tidigare var sidorna indragna lite grann nedtill. Men det borde synas på baksidan där det är en avfasning i sidostyckena som baksidan ska ligga i.
Men jag tror inte det är det som är felet, utan garderoben står snett. Kan du inte lägga upp en bild som visar problemet?
 
A
Du kan väl mäta och fota av tumstocken på varje sida? När jag kollar på en gammal stomme så är det 32 rad ända upp, men inte ned pga sockel. Mao den modellen går inte att montera ihop fel.
 
useless useless skrev:
Det är svårt att se på de nya modellerna. Tidigare var sidorna indragna lite grann nedtill. Men det borde synas på baksidan där det är en avfasning i sidostyckena som baksidan ska ligga i.
Men jag tror inte det är det som är felet, utan garderoben står snett. Kan du inte lägga upp en bild som visar problemet?
Hur menar du här? Bild på vad?
 
mowatom skrev:
Du kan väl mäta och fota av tumstocken på varje sida? När jag kollar på en gammal stomme så är det 32 rad ända upp, men inte ned pga sockel. Mao den modellen går inte att montera ihop fel.
Att jag håller tumstocken och tar bild?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.