F Freda skrev:
Du har läst men inte förstått . . . .
Det är ju du som inte förstått. Ifall du hade specat fakturorna ordentligt hade du inte behövt förklara för dessa "imbeciller" vart tiden tagit vägen.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det är ju du som inte förstått. Ifall du hade specat fakturorna ordentligt hade du inte behövt förklara för dessa "imbeciller" vart tiden tagit vägen.
Var skrev jag att jag skrivit en faktura som jag behövt förklara?
Det är DU som tror/ gissar, jag tar diskussionen INNAN jag skickar fakturan, jag talar om för kunden hur många timmar jag tänker fakturera på småjobb och det är där frågan flyter upp.
Men inte heller det förstår du utan du läser och tolkar in annat än det som skrivs.
Nästa gång kan du väl fråga om du inte förstår?
 
J Johan Roman skrev:
Jag arbetar som chef för utvecklare och har varit utvecklare själv i 10+ år på olika företag innan jag blev chef. Att utvecklare generellt skulle arbeta 2-3h per dag är helt fel, självklart finns det säkert sådana personer men de är garanterat inte de skarpaste knivarna i lådan och högst sannolikt inte välbetalda. Utvecklare som inte kontinuerligt utvecklar sin kompetens brukar inte bli långvariga i IT-branschen, skulle säga att det krävs hårt arbete för att hänga med, både på arbetstid och fritid. Hus bygger vi mer eller mindre på samma sätt nu som vi gjorde för 50 år sen, visst har det hänt saker med material och metoder men jämfört med den utveckling som sker inom IT så skulle jag säga att det går minst 20 ggr så snabbt med några få undantag. Lönen är ett resultat av tillgång och efterfrågan, inte svårare än så.
Har +20 år inom IT-branschen, de senaste 14 åren som konsult, varav två senaste med egen firma. Största problemet senaste 10 åren är att timpriserna för IT-konsulter i princip har stått stilla. Det var samma timpriser när jag började som konsult (med 27000 kr i månadslön, 7 års erfarenhet) som när jag slutande, möjligtvis nån hundring mer. Jag startade eget för att jag då åtminstone kan få ut en större del av kakan, timpriserna kan jag inte påverka i nån större grad, de ligger runt 700 kr/timme ex moms, sen ska konsultmäklaren ha sina 10%. Min timlön netto som anställd konsult var 230 kr. En röris eller elektriker kostar runt 500 kr netto.

Hantverkarpriserna har gått upp betydligt mer senaste åren. Där borde det inte vara några större problem att starta eget efter några års erfarenhet, då det verkar finnas hur mycket jobb som helst, med tanke på firmornas totala ointresse av att återkoppla när man ringer och hör sig för om altanbyggen och annat.

/S
 
Mimlan Mimlan skrev:
I mitt fall så tog vi hand om allt skräp, tillhandahöll stegar, rastutrymme med micro och kylskåp samt toalett . Samt att ägarna på företaget sköter beställning/ fakturering. Problemet hos mig var dålig arbetsmoral hos den ena snickaren som är inhyrd på firman (56 år)som första dagen här skröt om att han jobbat 28 år som snickare och varit byggledare på ett stort byggföretag. Det var han som behövde åka iväg varje dag för att köpa frukost och lunch då han ”glömt” den. Och stod och pratade i telefon istället för att jobba.
Inget ont om den unga snickaren som är anställd på firman han slet och jobbade på.
Mycket spännande att höra fortsättningen på denna cliffhanger?
Vad sa ägarna? Hur löste det sig?
 
Mimlan Mimlan skrev:
I mitt fall så tog vi hand om allt skräp, tillhandahöll stegar, rastutrymme med micro och kylskåp samt toalett . Samt att ägarna på företaget sköter beställning/ fakturering. Problemet hos mig var dålig arbetsmoral hos den ena snickaren som är inhyrd på firman (56 år)som första dagen här skröt om att han jobbat 28 år som snickare och varit byggledare på ett stort byggföretag. Det var han som behövde åka iväg varje dag för att köpa frukost och lunch då han ”glömt” den. Och stod och pratade i telefon istället för att jobba.
Inget ont om den unga snickaren som är anställd på firman han slet och jobbade på.
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
Som vid alla avtal, muntliga eller skriftliga, medvetna eller passiva. Så måste man vara tydlig med vad man beställer.

Arbetstiden räknas hos mig och alla företag med anställda byggare, från det att de är ombytta och klara att börja jobba. Mobilen får inte användas på debiterbar arbetstid annat än för arbetsrelaterat. Raster utom 2 kafferaster per dag är inte debiterbar arbetstid.

Varför skulle det vara annorlunda hos DIG som arbetsgivare? Och är det det, så var tydlig med vad som gäller INNAN jobbet påbörjas.

Jag har minimala problem med detta, utom möjligen det där med mobilpillandet....
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
Jag åker också iväg för att äta min lunch eller Frukost. Det finns inget som säger att folk måste ha sin mat med sig. Man vill kanske handla "dagens" på ett lunchställe och äta med någon medarbetare.

Dock så skall vare sig mil eller restiden för detta debiteras på kunden. Många slår dock ihop ex. Frukosten med att handla något man behöver och då är det OK att debitera resekostnader.

Naturligtvis VET jag att det fuskas en hel del med saker som detta men det görs i alla yrken även på "kontoren" eller vad nu folk arbetar med. Inget unikt för just byggbranchen.

Min poäng dock är att många som anlitar hantverkare glömmer det arbete som faktiskt utförs utanför kundens hem. Att montera upp en mängd prylar kan vara behäftat med mängder av dolda problem som kan dyka upp under arbetets gång. Man kan omöjligen vara beredd på allt som kan ske. Det kan räcka med att det sitter ett elrör eller ett vattenrör dolt i en vägg för att ge enorma problem som kan omkullkasta hela ursprungsplanen.

Är man någorlunda vettig som hantverkare så har man en löpande dialog med kunden och förklarar vilka problem som uppstått och hur de ev. kan lösas och till vilka priser.

Moralen är oftast högre hos äldre etablerade Svenska hantverkare än hos guldgrävande EU migranter/arbetare som vill göra snabba klipp på godtrogna kunder. Själv är jag pensionerad numera och gör lite extra då och då utan press eller girighet och ville jag skulle jag kunna jobba ihjäl mig på alla förfrågningar jag får..
Ett moment som ofta faller bort när man diskuterar arbetstider för hantverkare är planeringen av jobbet. Om en arkitekt/konstruktör är involverad så betalar kunden den kostnaden utan att ifrågasätta det. Men om jag som hantverkare gör planering/konstruktion förutsätts jag göra det gratis.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
R Rullle skrev:
Ett moment som ofta faller bort när man diskuterar arbetstider för hantverkare är planeringen av jobbet. Om en arkitekt/konstruktör är involverad så betalar kunden den kostnaden utan att ifrågasätta det. Men om jag som hantverkare gör planering/konstruktion förutsätts jag göra det gratis.
Hur menar du där? Att en snickare får betalt för sitt skissande, mätande och avstämning med kunden inför beslut om nån ändring från byggritningen är väl normalt?
 
N Nisken skrev:
Hur menar du där? Att en snickare får betalt för sitt skissande, mätande och avstämning med kunden inför beslut om nån ändring från byggritningen är väl normalt?
Det är aktuellt i de fall där det inte finns någon byggritning.
 
R Rullle skrev:
Det är aktuellt i de fall där det inte finns någon byggritning.
Oavsett bör du som hantverkare då vid genomgången inför beställningen se till att klargöra hur du vill ha det och kunden hur hen vill ha det och sedan komma överens. Tydlighet!
 
Arbetstid är från de kommer till dig. Dvs inte när de reser från hemmet eller arbetsgivarens kontor. Tänk själv ifall de haft 20 mils körning, då hade de bara kunnat köra bil inte vara hos dig. Det är inte konstigare än du arbetar på ett kontor. När det gäller beställning av varor osv är det byggledaren uppgift att se till att de finns på plats.
 
  • Haha
  • Wow
Helmersson och 1 till
  • Laddar…
S Sören Carlsson skrev:
Arbetstid är från de kommer till dig. Dvs inte när de reser från hemmet eller arbetsgivarens kontor. Tänk själv ifall de haft 20 mils körning, då hade de bara kunnat köra bil inte vara hos dig. Det är inte konstigare än du arbetar på ett kontor. När det gäller beställning av varor osv är det byggledaren uppgift att se till att de finns på plats.
Njaaa.. det kan man givetvis avtala. Men det normala är att debitering börjar när hantverkaren sätter sig i bilen för att åka till dig, eller när man börjar lasta in material/verktyg i bilen.

Väljer du att anlita en hantverkare som finns 20 mil bort, så får du räkna med att betala för mycket restid.

Men det beror mycket på vilken bransch det handlar om. Om det ex. är vitvaruservice, så är min erfarenhet att man får betala för tiden på plats. Men med en "startavgift" på ca 1000 kr (rätt många år sedan), som täcker restid, bilkostnad osv. Där passar den modellen, eftersom reparatören ofta besöker 4 - 5 kunder på en "servicetur", och då kan planera in en ordning som ger korta resor mellan kunderna.

På något sätt måste givetvis restiden betalas. Antingen genom rak debitering, eller genom en fas shablonavgift, eller inbakat i timtaxan för tiden på plats.

Just modellen med att baka in det i timtaxan ger en skev prissättning, eftersom då blir det relativt sett dyrare ju längre tid hantverkaren arbetar för just dig. Samtidigt som det är korta uppdrag som orsakar relativt mest overhead kostnader för hantverkaren.
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Är det arbete mot konsument så är det KTjL som gäller, och då får det debiteras för tid när det utförs arbete åt uppdragsgivaren.
Så strikt sett så börjar arbetstiden när
1. Hantverkaren anlänt och påbörjat sitt arbete.
2. När det lastas material eller verktyg som behövs för arbetet ifråga och annat sånt.

Sen hamnar ju restiden lite i en gråzon i praktiken, dels för att 2 utförs ju ofta först innan man åker iväg.

Sen finns det möjlighet att avtala om restidsersättning, bilersättning och sånt, utöver det som gäller enl KTjL.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fsst det där blir en fråga om definition. Att hantverkaren reser till dig skulle jag se som arbete för dig. Om resan är för just ditt uppdrag. Arbete i det här fallet bör väl tolkas som att man lägger tid på just den kunden.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det enda som är helt odiskutabelt är tiden då man faktiskt arbetar. Alltså inte ens tiden om man går på toa eller går undan för att röka en cigg.
(Den tiden är däremot ett rättsligt förhållande mellan den anställde hantverkaren och dess företag, den som arbetar har rätt till en del korta pauser, det brukar schabloniseras till 5 min / timme).

Allt utöver detta börjar röra sig i gråskalan. Det är bättre att tydligt avtala om vad som gäller för resor och bil osv, och sen hålla arbetstiden "ren". Då sitter man i stensäker sits såsom hantverkare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.