1 489 567 läst · 24 498 svar
1490k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Huvudsaken är väl att det finns möjlighet att ladda efter vägen men finns det ? Själva laddningen går väl ganska fort numera. Om man kör fosilbil tankar man före och sen när man är på väg hem övrigt sä lär det väl ta lika lång tid att köra sträckan oavsett vad bilen drivs av.
Oavsett artikeln når du 90% från eluttag endast under ideala förhållanden (16A ström, 20c ute).W witten skrev:Vafan har de räknat på för bil egentligen? Om jag hade lyckats fylla HELA mitt batteri under den dyraste timmen idag (vilket är omöjligt med en hemmaladdare). Då hade jag pröjsat 10 kr per mil, inte 20 kr per mil.
Räknar med 5,45 kr/kWh och 90% verkningsgrad hos laddaren. 1,8 kWh/mil.
Självklart väljer jag att aldrig ladda för dessa priser, ligger själv på någon krona milen.
Artikeln är sensationsmakeri och FUD.
Nu när det är kallt tillkommer varmhållning av batteri, uppvärmning av batteri och bil före avfärd (väldigt beroende på bil och förare). Detta mäts inte av bilens färddator och kan innebära fördubblad verklig förbrukning om man kör korta sträckor, påverkan blir mindre givetvis ju längre man kör.
Hur mycket energi drar en standard elbil för dom sakerna? Är det betydligt mer än vad den vanliga motor- och kupevärmaren drar i en fossilbil?martin43 skrev:Oavsett artikeln når du 90% från eluttag endast under ideala förhållanden (16A ström, 20c ute).
Nu när det är kallt tillkommer varmhållning av batteri, uppvärmning av batteri och bil före avfärd (väldigt beroende på bil och förare). Detta mäts inte av bilens färddator och kan innebära fördubblad verklig förbrukning om man kör korta sträckor, påverkan blir mindre givetvis ju längre man kör.
Om du tänker på elektrisk motor och kupevärmare så brukar motorvärmaren vara på 550W och kupevärmaren 1000-1500W.tensiden skrev:
Med elbil finns mycket större effekt att tillgå så om man "komfortvärmer" typ avfrostar bilen och värmer till 20C så går det att göra av med en del och effekten är mycket högre ja.
Å andra sidan om man låter motor+kupevärmare stå på i flera timmar så har kan man mycket väl bränna av lika mkt eller mer energi med motor+kupevärmare.
Det beror också på om elbilen har värmepump och hur kallt det är (VP gör ingen nytta när det blir ordentligt kallt, var gränsen går varierar på olika bilar).
På en Tesla Model 3 kan batteriet värmas med 2x3,5 kW (elmotorerna används som element).
Så svaret är som vanligt "det beror på".
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 635 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 635 inlägg
Du behöver inte jämförs nya bilar, men du kanske kan vara öppen för att det finns andra människor som inte tänker som du i alla lägen, hur konstigt det än kan verka?N Nerre skrev:
Det kan låta helt galet, men det finns folk som köper nya bilar. Det finns folk som är beredda att betala mer för en elbil än för en bränslebil. Det finns folk som kan tänka sig att köpa en bil som inte är en kombi etc, etc. Jag vet, det låter helt galet, men jag lovar det finns sådana tokar.
Det finns också galningar som tror att det är billigare att hyra en bil för några tusenlappar några gånger om året än att köpa en egen bil och behöva betala service, försäkring, värdeminskning etc
Jag har till och med hört talas om folk som bor i villa utan bil, de säger något om hemkörning när man frågar. Suspekt!
Jag har en kollega som skaffade elbil som enda bil, trots att familjen består av två vuxna och två barn, barn som åker på diverse aktiviteter var och varannan dag. Dessutom påstår de att det fungerar bra för dem, vilka lögnare!
Visst är det konstigt att inte alla människor värdesätter allt på samma sätt som en själv?
@ @ndreas skrev:
med den slutsatsen kanske det är läge att vänta några år för sigN Nerre skrev:
Sant! Hur många med bensin eller diesel kör oavbrutet i 20 timmar? Efter 30 mil är iaf jag rätt less och stannar gärna och äter/fikar något en stund. Det passar då bra att också ladda bilen!S smurfen72 skrev:
Är det trots allt inte bra att båda möjligheterna finns, de som köper elbilar bidrar till den utvecklingen.
Och de som köper/använder fossilt drivna säkerställer att det inte blir totalt kaos då det saknas infrastruktur för laddning och även lokalt där man bor.
Kommer att köra några år till fossilt med våra bilar, skulle inte byta bara för att någon av dem ska vara elbil. Däremot så skulle nuvarande körning, med lite anpassning, kunna göras med elbilar och även framöver.
Så om/när den dagen kommer kanske man kan byta utan att behöva förändra så mycket.
Tycker inte det är så mycket att "bråka" om gällande elbilen eller fossilt, då de idag kompletterar varandra.
Och de som köper/använder fossilt drivna säkerställer att det inte blir totalt kaos då det saknas infrastruktur för laddning och även lokalt där man bor.
Kommer att köra några år till fossilt med våra bilar, skulle inte byta bara för att någon av dem ska vara elbil. Däremot så skulle nuvarande körning, med lite anpassning, kunna göras med elbilar och även framöver.
Så om/när den dagen kommer kanske man kan byta utan att behöva förändra så mycket.
Tycker inte det är så mycket att "bråka" om gällande elbilen eller fossilt, då de idag kompletterar varandra.
Här skulle jag få anpassa mig, drar lätt 50-70 mil i sträck utan problem med dagens vägar och moderna bilar. Skillnad mot när man började köra bil, då var man mera eller mindre tvingad bl.a. för att tanka så här blir det att återgå till gamla tider.@ @ndreas skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Ja, frågan är väl egentligen hur mycket av en anpassning det är, alltså hur ofta dessa 50+ milsresor görs.A AndersS skrev:
För egen del tar jag gärna en paus om jag ska köra så långt, men sanningen är väl att det krävs två rejäla pauser för en elbil i vinterväglag på en sådan resa. Så säg att 50 mils motorvägskörning tar 5,5 timmar istället för 4,5.
Det får man ju ändå respektera, bekvämligheten att inte behöva stanna och ladda. Själv brukar jag bilen att jag extremt sällan kommer hamna i situationer där jag kommer behöva ladda ute på fältet, utan "tankar" hemma. Så jag är svinnöjd med att slippa åka till macken varannan vecka och fylla upp dieselbilen, som jag var tvungen att göra förut. Nu pluggar jag i min laddare hemma 1-2 gånger i veckan istället.A AndersS skrev:Är det trots allt inte bra att båda möjligheterna finns, de som köper elbilar bidrar till den utvecklingen.
Och de som köper/använder fossilt drivna säkerställer att det inte blir totalt kaos då det saknas infrastruktur för laddning och även lokalt där man bor.
Kommer att köra några år till fossilt med våra bilar, skulle inte byta bara för att någon av dem ska vara elbil. Däremot så skulle nuvarande körning, med lite anpassning, kunna göras med elbilar och även framöver.
Så om/när den dagen kommer kanske man kan byta utan att behöva förändra så mycket.
Tycker inte det är så mycket att "bråka" om gällande elbilen eller fossilt, då de idag kompletterar varandra.
Sen tror jag inte att det skulle bli kaos på laddstationer ute i verkligenheten, de flesta som ens överväger att skaffa en elbil har möjlighet att tanka hemma, om inte så är det nog ganska osmart att köpa elbil, och de flesta kör ungar till skola, åker vidare till jobb, sen till affären och hem... alla undersökningar visar på att de flesta åker mindre än 5mil om dagen i sina bilar, det är ju därför elbilar är så bra, och alla de som gör det kommer aldrig ha behov av att ladda på fältet. Själv gissar jag att jag kanske kommer tanka på fältet en gång i kvartalet i snitt, högt räknat.
För mig skulle nog elbil funka utom 1-2 tillfällen per år. Vi åker ofta på sportlov eller kring jul för skidåking, där ser jag akilleshälen att ladda samtidigt som alla andra stockholmare. Vi har sommartid åkt 40 mil nån gång per sommar, det skulle nog funka med planering. Jag brukar nån gång om året göra nån stolleresa för att hämta eller lämna nån stor pryl jag köpt, då vill man gärna klara av det över en dag. Alla övriga resor tror jag skulle funka med en modern elbil. Med en av första generationen så skulle även en vanligare resa på 20 mil ToR som vi gör ofta vara en utmaning iallafall på vintern, men där tror jag å andra sidan att ett kort laddstopp skulle gå att få in utan köer vid laddstation.
Jag har inte allt för mycket mot 2 stopp på en sån resa även om jag normalt skulle kört den non stop men skaffar man elbil får man helt enkelt kompromissa men då gäller det att det finns laddare och att dom är placerade så det stämmer hyffsat med ladd behovet annars blir ju resan riktigt tråkig. Läste nått om nån app finns det nån bra sån där alla laddare är.Nötegårdsgubben skrev:Ja, frågan är väl egentligen hur mycket av en anpassning det är, alltså hur ofta dessa 50+ milsresor görs.
För egen del tar jag gärna en paus om jag ska köra så långt, men sanningen är väl att det krävs två rejäla pauser för en elbil i vinterväglag på en sådan resa. Så säg att 50 mils motorvägskörning tar 5,5 timmar istället för 4,5.
Rekommenderar denna Norsk som testar elbilar på ett mer realistiskt sätt från mitt perspektiv. 1000km non-stop tester osv. Han brukar köra både med bilens egna färddator och en extra app i telefon för att planera resorna / laddstopp. (Men har kör nog med lite för lite marginal än vad de flesta skulle vara bekväma med).S smurfen72 skrev:Jag har inte allt för mycket mot 2 stopp på en sån resa även om jag normalt skulle kört den non stop men skaffar man elbil får man helt enkelt kompromissa men då gäller det att det finns laddare och att dom är placerade så det stämmer hyffsat med ladd behovet annars blir ju resan riktigt tråkig. Läste nått om nån app finns det nån bra sån där alla laddare är.
Även förbrukning etc. samt loggar väderförhållandena för att kunna jämföra.
Bjørn Nyland - https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A
Har plöjt många sen frugan starkt överväger elbil. Har drygt ett år kvar själv innan jag mpste bestämma mig.
En sak jag upptäckt där är hur vissa bilar som inte har aktiv kylning bara kan snabbladdas 1 gång i rad. Sen blir man stående betydligt längre för att ladda fr.o.m andra gången på samma resa. Bra att ha koll på så man inte bara kollar specen från tillverkarna rakt av.
Redigerat:
Att man åker mindre än 5 mil om dagen vilket även jag gör betyder ju inte att man inte gör lite längre resor ibland och då lär laddning behövas. En gissning i mitt fall vore nog laddning i fält ca 2 gånger i månaden och vissa resor fick man nog helt enkelt hoppa över eller ta omvägar för att hitta ladd möjligheter.J Jocke_Villaägaren skrev:Det får man ju ändå respektera, bekvämligheten att inte behöva stanna och ladda. Själv brukar jag bilen att jag extremt sällan kommer hamna i situationer där jag kommer behöva ladda ute på fältet, utan "tankar" hemma. Så jag är svinnöjd med att slippa åka till macken varannan vecka och fylla upp dieselbilen, som jag var tvungen att göra förut. Nu pluggar jag i min laddare hemma 1-2 gånger i veckan istället.
Sen tror jag inte att det skulle bli kaos på laddstationer ute i verkligenheten, de flesta som ens överväger att skaffa en elbil har möjlighet att tanka hemma, om inte så är det nog ganska osmart att köpa elbil, och de flesta kör ungar till skola, åker vidare till jobb, sen till affären och hem... alla undersökningar visar på att de flesta åker mindre än 5mil om dagen i sina bilar, det är ju därför elbilar är så bra, och alla de som gör det kommer aldrig ha behov av att ladda på fältet. Själv gissar jag att jag kanske kommer tanka på fältet en gång i kvartalet i snitt, högt räknat.
Finns flera planeringsverktyg som webtjänster, och en del som appar. Dock så är de flesta omöjliga att få fram snabbladdare i, och många gånger så föreslår tjänsterna laddare med 50kw t.ex. För mig när jag planerar långresor så är så långsamma laddare inte intressanta att ha med i ruttplaneringen om jag inte måste, så jag använder mig av https://chargefinder.com/se för att titta om resan är möjlig att göra med att filtrera ut Supersnabbladdare, 150-300kw. Den sidan är den enda jag hittat som kan filtrera ut dem.S smurfen72 skrev:Jag har inte allt för mycket mot 2 stopp på en sån resa även om jag normalt skulle kört den non stop men skaffar man elbil får man helt enkelt kompromissa men då gäller det att det finns laddare och att dom är placerade så det stämmer hyffsat med ladd behovet annars blir ju resan riktigt tråkig. Läste nått om nån app finns det nån bra sån där alla laddare är.