harka harka skrev:
om du jobbar att ställa in brightness med kommandon via http-anrop så tror jag att pucken tar de som absoluta värden 0-100% och håller inte på och tar hänsyn till någon inställd minimi-nivå – det vill säga att miniminivån trollas undan och 0-100% appliceras på det faktiskt styrbara området hör nog till användarinterfacen när man hanterar sina ljuskällor via web eller i appen

jag ägnar mig själv inte åt att styra Shellys med http-kommandon, och rent generellt att skicka ett "lastmode"-kommando brukar vara ett elände när någon önskar referera till något tidigare känt tillstånd, men som kan ha ändrats under tiden och slutresultatet blir inte alltid logiskt för slutanvändaren (till exempel att någon har tryckt på en strömbrytare efter att Motion agerade, ska man då återgår till tillståndet innan Motion skickade sitt kommando eller till tillståndet innan strömbrytaren trycktes in ...),

med denna utläggning så tror jag ändå att du åstadkomma det du önskar om du jobbar med scenarios i appen/webben, ungefär som:

WHEN (no motion & dimmer is on) DO (turn dimmer on, brightness 25%) ACTIVE TIME(12:00-22.00)
+
WHEN (no motion & dimmer is on) DO (turn dimmer on, brightness 12%) ACTIVE TIME(22:00-23.59)

genom att inkludera villkoret att dimmern ska vara påslagen i det första villkoret så fångar man att den har tänts av solens nedgång (så att den inte tänds på blanka eftermiddagen bara för att Motion tycker att all rörelse har upphört)
Topp!!
Tusen tack, det ska jag testa
Mvh
 
Hej.Har en shelly i3 sedan länge som fjärrstyr en shelly 1.Har 2st shelly plus 1 över som jag tänkte använda på de två andra utgångar på i3.Lirar de ihop precis som med shelly1?
Det var länge sedan jag kunde para ihop i3 med shelly1,svor en hel del och har glömt hur.Hur är det enklast?Liten beskrivning?
Mvh
 
jag har inte jobbat med Plus-varianterna ännu, men jag har svårt att föreställa mig att de inte skulle fungera som de tidigare

hur du konfigurerar Shelly i3 beror väl lite på vad du vill åstadkomma, men är det inte typiskt att ange button url action:
http://192.168.xxx.yyy/relay/0?turn=
{on | off | toggle}

där xxx.yyy är adressen till den puck du vill styra
 
Hej!
Har ett par Shelly 1 PM över och funderar på om det går att koppla in en och se när cirkulationspumpen är i gång. Pumpen är kopplad via ett vägguttag till ett mellanrelä som styrs av en rumstermostat. Det är 380v in i relät men uttaget till pumpen är 230v. Kan man på något sätt koppla in Shellyn och se energiförbrukningen så man ser när pumpen varit igång?
Elkopplingsschema och relä för cirkulationspump märkt ITT Standard och en faktisk reläinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
förstår inte riktigt hur det är kopplat med trefas in och 230V till pumpen... är det alltså en enfas 230V cirkulationspump? hur kraftig är den?

Shelly 1PM kan arbeta med växelspänning 110-24V eller 24-60V likspänning, så att koppla in den på 380 eller 24V AC går ju bort och närmast till hands vore väl att koppla den på matningen till cirkulationspumpen, men med risk för att det kan finnas transienta förlopp vid till-/frånslag om pumpen är stor som kan skada Shellyn

se även inlägg #1211 någon sida tidigare i denna tråd

och när man sätter in en Shelly 1PM enbart med avsikt att mäta energiförbrukning / drifttid, så bör man ställa in Settings | Power on default mode till ON, så att Shellyn alltid startar med tillslaget relä efter eventuella strömavbrott (annars kommer ju inte den anslutna utrustningen igång igen efter ett avbrott)
 
Jag tror att det från början suttit en 3-fas cirkulationspump som sedan blivit bytt mot 1-fas. Nu sitter det en Danfoss Alpha2 pump.
Men om man sätter Shellyn på matningen till pumpen blir den ju strömlös varje gång relät slår ifrån pumpen. Ska inte Shellyn ha spänning hela tiden?
 
R
S Stürmerfoul skrev:
Jag tror att det från början suttit en 3-fas cirkulationspump som sedan blivit bytt mot 1-fas. Nu sitter det en Danfoss Alpha2 pump.
Men om man sätter Shellyn på matningen till pumpen blir den ju strömlös varje gång relät slår ifrån pumpen. Ska inte Shellyn ha spänning hela tiden?
Du kan förstås koppla shellyn på den ingående fasen till reläet.

Personligen hade jag nog funderat på att avveckla reläet och istället styrt pumpen med enbart shellyn + tempgivare. Den cirkulationspumpen behövs det inte så kraftiga saker för att styra.

http://blog.smarterhome.club/2020/05/23/turn-something-on-based-on-temperature/
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
håller med RoAd – om det bara är en liten pump (verkar vara max 45W och oftast mindre) så vore det kanske läge att modernisera det hela som verkar lite överdimensionerat för dagens behov – sen kan det vara andra aspekter som spelar in, som hur lätt det är att byta ut dagens termostat (inbyggd/-målad ledningsdragning osv)

ja, att bryta spänningen till pucken hela tiden är ju förstås dumt :oops:

då är ju frågan vad som syns på bilden... är kabelparet till vänster (röd etta) anslutningen mot termostaten? och mellankabeln (omärkt) är tre gröna faser och svart nolla? och att pumpen är ansluten längst till höger ("röd tvåa"), med pumpens blå nolla skarvad till inkommande svart nolla med en ubåt?

ska man in med en Shelly 1PM så får man sätta den "i serie" med spänningsmatningen till apparaten (troligen plint 3)

det ligger väl fortfarande 3-fas (2-fas) ansluten till denna apparat? det är extra elakt att jobba i 400V-miljö...
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Termostaten ligger över 9 och 10 (vita kablar), Gröna kablar är ingående faser till 3,4 och 5. Pumpen (brun) är kopplad på 6 som är kopplad mot 3:an. Vet inte om fas 4 och 5 behövs, om inte borde jag väl kunna använda en av de faserna till Shellyn.
Annars borde det som du skriver fungera att koppla den på plint 3 som styr pumpen.

Jo, 400V rotar jag gärna inte rundor i, elläran från skolan inriktade sig mest mot 230V. :)
 
nej, nej – Shellyn ska bara ha en fas inblandad, samma fas för sin egen strömförsörjning och vad den sen levererar till brukaren/pumpen

det verkar som att 380V-transformatorn matas med inkommande, gröna faser på plint 3 och 4 – trean byglad över till plint 1, och plint 3 kopplas via reläet till plint 6 som går till pumpen

sen förefaller det även finnas en inkommande (svart) nolla som är kopplad med ubåt till pumpens (blå) nolla

hade det varit jag gjort denna apparat enfasig – plockat ur säkringarna och satt ubåtar på de två faserna som ansluts till plint 3 och 5, kopplat nollan till plint 2, matat plint 4 med den enda kvarvarande fasen via Shellyn och tagit ut matningen till pumpen via plint 7, samt tagit bort bygeln 1-3)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Det har du ju rätt i att göra den enfasig. Betydligt enklare. Men nu håller vi kväll, får pyssla med det senare i veckan.
 
S Stürmerfoul skrev:
Det har du ju rätt i att göra den enfasig. Betydligt enklare. Men nu håller vi kväll, får pyssla med det senare i veckan.
Frågan är om du behöver den gamla termostatstyrningen öht? Det är något som inte gjorts så de senaste 50 åren och det är inte lyckat att koppla matningen till en modern pump med elektronik på det sättet.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
leby leby skrev:
Jag har installerat ett 25-tal shelly. Håller med om att anslutningsterminalen kunde vara bättre.
Av mina så har faktiskt 2 gått sönder men inte för att jag dragit sönder "skruven" utan den har släppt i lödningen i mönsterkortet.

Det som gör att jag inte är så bekymrad trots detta är att man känner direkt om det släppt. Det var också så att de som gick sönder var från en ny batch av för altraco ny leverantör. De var många dåliga lödningar under de första 2-3 veckorna men man fick nya (kupong på relä + frakt) direkt man kontaktade supporten.

Edit: jag använder förresten numer alltid ändhylsor, typ dessa [länk] anslutningen blir klart bättre utan att dra stenhårt och alla kardeler hålls på plats utan risk för kortslutning.
Vilken storlek kör du på ändhylsorna? Röda för 1mm2 eller svarta för 1.5mm2?
 
H
R rikand0102 skrev:
Vilken storlek kör du på ändhylsorna? Röda för 1mm2 eller svarta för 1.5mm2?
Storleken på ändhylsorna har att göra med vilken ledare du ansluter. 1.5mm2 hylsa till 1.5mm2 ledare
 
R
H halj skrev:
Storleken på ändhylsorna har att göra med vilken ledare du ansluter. 1.5mm2 hylsa till 1.5mm2 ledare
Såg i lebys film att han har röda ändhylsor. Kör han 1mm2 på dina ledare då?
Har 1.5mm2 på mina ledare och upplever att den hylsan (svart) inte passar i shelly puckar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.