Skulle passa på att byta ut en ventil på en HE Radiator innan jag drog på värmen i huset.

Gick inte helt enligt planen, lossade vad jag trodde var ventilen (den yttre mässingsmuttern) men det var bara en "mutter". Kikade lite på utbytesinsatsen jag köpt, MMA Insats 10M210 och fick för mig att man skulle försöka låssa på den yttre vita "muttern". Den satt som berget, det enda som hände var att jag misshandlade den när ringnyckeln "gled" runt.

Är det någon som gjort detta och vet vad man ska låssa?

Ventil på en radiator med misshandlad vit mutter och en yttre mässingsmutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Svarar för att det finns folk som kan sådant här
 
Krilleman
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Insatsen jag köpt är följande https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-insats-10m210/
RSK vet jag inte riktigt vad det är.

Det ser ju inte riktigt ut som på bilden som du bifogade, själva röret sitter ju inne i elementet som på fotot. Men det ser ju tydligt ut som att det är den i mitt fall vita "muttern" som ska ut.

Jag testar med värmpistol.
 
Hej Sydwesten, hittade du en lösning? Sitter här med samma problem.
 
Michiel Michiel skrev:
Hej Sydwesten, hittade du en lösning? Sitter här med samma problem.
Nej, den satt dom berget, kanske funkar det med att värma mer.
 
Det löste sig här. Jag använde en rörtång och det gick utan mycket ansträngning. Jag bifogar processen. Lycka till!
 
  • En gammal rostig ventildel som tas bort från ett rör, fotograferad nära en pappersbeklädd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörtång använd för att ta bort rostig ventil från vitmålad radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en rörtång som greppar en radiatorventil under en demonteringsprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett vita värmeelement med öppet rör efter användning av rörtång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörtång används för att justera en ventil på en radiator, förenklad reparation i hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt ämne men... Jag hade också lite problem med att få loss min ventil. Min såg ut som den i trådstarten. Jag fick loss den med en hylsa på 23 mm, men det var fan inte enkelt. Det var svårt att få grep eftersom åtminstone mina hylsor är något fasade längst ut. Det krävdes rätt mycket tryck på muttern för att den inte bara skulle glida av.

En bild på härligheten:

Demonterade delar av en ventil på ett papper, inklusive gummiring och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det sitter nån slags gummiring i komponent två från vänster. Misstänker att mitt läckage berodde på att den blivit dålig. Jag har nu dragit dit en 10MZ10 istället.
 
Hello everybody,
I'm posting from Germany and as I'm not able to speak or write Swedish I'll try to explain my problem in English: I need some help regarding replacement valves. We live in a house, which was build in 1967 and most of the installed radiators are - as far as I understand - Gustavsberg HE radiators. I now have the problem that at three of them the valves are leaking and I would like to replace them. As far as I have understood the posts here in this thread (I tried to translate them via google translater) the replacement valves are the MMA 10MZ10 - is that correct? I yet haven't found a place where I could buy these valves here in Germany, so I would have to order them somewhere in Sweden. Can somebody recommend me a dealer, where I can buy them and who would be welling to sell to Germany? Radiator från Gustavsberg med synliga ventiler och termostat installerad i ett rum med gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt Gustavsberg HE-radiator i en verkstad med synliga ventiler i behov av utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ralf-byggahus ralf-byggahus skrev:
Hello everybody,
I'm posting from Germany and as I'm not able to speak or write Swedish I'll try to explain my problem in English: I need some help regarding replacement valves. We live in a house, which was build in 1967 and most of the installed radiators are - as far as I understand - Gustavsberg HE radiators. I now have the problem that at three of them the valves are leaking and I would like to replace them. As far as I have understood the posts here in this thread (I tried to translate them via google translater) the replacement valves are the MMA 10MZ10 - is that correct? I yet haven't found a place where I could buy these valves here in Germany, so I would have to order them somewhere in Sweden. Can somebody recommend me a dealer, where I can buy them and who would be welling to sell to Germany?[bild] [bild]
The 10MZ10 were at least the correct replacement for me. They've been working well for a few months now. I ordered mine from Rinkaby Rör (https://www.rinkabyror.se/) who unfortunately don't ship abroad. According to their webpage you can order from abroad, but still have to be able to pick it up in Malmö at best.

There a few other retailers in Sweden (to name a few):
Their policies on shipping abroad is a bit unclear, I think you'd have to ask them. Out of them I only have experience with Proffsmagasinet and they are a serious actor that I can recommend.
 
Johhhan
Yes, the 10MZ10 insert should be the right replacement for Gustavsberg HE. From page 19 in this info (in Swedish) from MMA/Purmo:
Ersättningsinsats 10 MZ10 för Gustavsberg HE RVO från 1957, teknisk specifikationstabell med bild.
 
TX a lot for your quick replies!
So I will try to contact the retailers mentioned above and ask them whether they would be willing and able to ship to Germany... Hopefully one of them can help....
 
I've just got the replacement valves. TX a lot to Hans from
Triopart International AB (Din VVS Butik) - a great guy, very helpful!
Tomorrow the guy from the heating service will come and help me to replace the old ones. Hopefully everything will go well and the radiators won't be leaking again then. Just one more question - the valves are delvered without any plastic cover, needed to regulate them. Do I have to buy any special ones or what do you use to adjust between more or less heating power?
 
Johhhan
If you want a manual wheel, MMA has e.g. the simple ENH in white plastic or the more stylish, chromed NHK, both with M28x1.5 threads. Or there is the thermostat Evosense 0–28˚C.
 
TX! The valves are installed now - no more leaking! But unfortunately the heating service here in Germany really doesn't have any suitable 'Handratt' for these valves :(
i will then order some of these ENH-'Handratts' from the Din VVS Butik..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.