Så har Festool tydeligvis kommet ut med en helt ny kap-/gersåg, KAPEX120. Ingen info finns än hos svenska Festool, men en snabb Googling gav mycket info på den tyska systersiten.

http://www.festool.de/artikel/artikel.cfm

Säkert en fin maskin. Personligen inte intresserat, men kanske andra är...


Mvh
 
Deras SYM70 fungerar kanon till lägre lister och framför allt när vinklarna inte är 90/45°, men det är med nöd och näppe att den klarar 70 mm, så KAPEX:en är ju ett välkommet tillskott. Lite på gränsen för tung bara.

Jag kör dock vidare med min Makita LS0714L, och kan varmt rekommendera den.
 
Den finns på Ebay i Tyskland. Kostar över 1100 Euro.
Det kommer att svida ordentligt när man ska slå till.
Att vara fast i Festoolträsket är verkligen dyrt. Men när man står o jobbar med prylarna så känns det ändå värt det.

Och så är det ju faktiskt andrahandsvärde på grejorna också. För ett år sedan ville jag byta min 16 år gamla ATF 55 E sänksåg till den nya, med nya styrskenan och annonserade ut den gamla på Blocket. 2800 pix med aluminiumlåda o en skena. Hade kunnat sälja 7-8 st innan jag tog bort annonsen.

Undrar vilket konkurrentmärke som man 16 år senare kan sälja (minus inflationen) och få tillbaka pengarna?
 
ja smakar det så kostar det ..


nu ska man spara till både en cs 50 och en kapex 120

mycket pengar blir det .....
 
Fått ett pris på 8995+moms på Eneby Järn i Norrköping. De hade bokat 6 maskiner till släppet.

Magnus
 
Fungerar den bara med Boschs sågbord så finns det risk för att min GCM10SD hamnar på Blocket när den här kommer ut ordentligt...

EDIT: Förresten finns den nu även på svenska Festoolsidan.
 
Jag sågade med den igår....Men shit pommesfritt!!!

Sicken maskin. Tysk ingenjörskonst på högsta nivå!

Min fru, se tråden om hur du får köpa verktyg, överraskade mig och sa att det är klart att du ska ha den där maskinen!!!

Med ett stort OM, vi står i faggorna och ska eventuellt köpa en avstyckad bonngård med ett originalhus fr 1878.

Men OM vi köper det så blir det investeringar på 40-50.000 kr i bara Festoolgrejer.

Då anmäler jag mig för gruppköp!
 
Vart klämde du på den nånstans.?

EDIT: Cheesus, vi har ett avstyckat torp från 1875 - originalhus.. Lycka till med det projektet - hur kul som helst.... :)
 
Hedins Trä i Ludvika hade en liten byggmässa under fredagen och lördagen.
Där var Festool representerade med en massa grejer och en trevlig representant.

Nämde för honom om den här sajten och att just nu finns en tråd om gruppköp. Han skulle själv komma "hit" och ta en titt!
 
Klämde lite på en Kapex idag hos LZ. Fin maskin, men jisses vilken koloss!
Jag skulle definitivt kunna tänka mig en sån som stationär maskin i en verkstad, men det är absolut inget jag vill ha i bilen och släpa runt på mellan jobben.
 
Håller med, jäkla klump faktiskt... fastnade dessutom mer i demon av Dominon än Kapexen på Maskinboden =)
 
Spenderade minst 30 min vid vid en kapex idag, bredvid stod en bosch gcm 10sd. De är båda trevliga, helt klart. Kapexen verkar jäkligt smidig, lätthanterlig. Boschen var fulare, spretig med spakar som sticker ut lite varstans. Däremot kändes den klart stadigare än festoolvarianten som glappade lite mellan klinga och bord. Upplever ni det likadant? De kanske bara var just den jag tittade på som glappade... (hoppas)
 
Jag har aldrig kört en kapex, däremot tittat en hel del på den, men valde nyligen bort den till förmån för Makita LS1013, som dels är billigare, och dels känns smidigare fast den inte är så liten. Tycker för övrigt Makita gör bland de snyggaste ger-kaparna, men det är väl inte så relevant. Jag är medveten om att Kapexen har lite större kapacitet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.