J Jan_G skrev:
Ett Attefallshus får vara max 4 m högt till yttersta nockspetsen, i genomsnitt.
T ex 50 % av huset är 3 m högt och andra 50 % är 5 m högt. Då får du 4 m i genomsnitt.
Toa måste vara handikappsanspassad liksom resten av huset.
[länk]

Måste verkligen dementera detta med nicken (i form av arkitekt, som ritat komplicerade attefallshus och grottat in mig i detta).
Det är medelmarknivån, dvs om huset står i en sluttning, och inte nån genomsnittlig nockhöjd som är 4m.

Att gräva ned beror en del på kommunen, om de skulle kräva ett Marklov i så fall, men det känns som en lite lustig lösning för att få till ett torn.

Sedan är det inget krav på handikappanpassning om man klassar stugan som en komplementbyggnad istället för komplementBostad, dvs det beror bara på vad man skriver i ansökan.
Ni kan kalla det en gäststuga i ansökan och lösa det på det sättet, skulle ni tillfälligt ha behov av rullstolsanpassning så har ni ju tillgång till huvudhuset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har knåpat ihop 30 kvm som inkluderar ett minsta tillåtna sovrum (2,2m x 2,2m) och köksuppställning (ingen diskmaskin) samt badrum (1,90m x 1,90m) efter en modell som fanns som underlag till ett attefallshus på "enkelrum" tror jag det var. 20 cm tjocka ytterväggar och 15 cm tjocka inneväggar.
Stor brasklapp att mitt inspirationsförslag är möblerat rätt tajt. Jag tänker mig att man har två lätta fåtöljer som går att svänga runt mot TV:n när man vill det. Heltokigt är att den 90 cm breda skjutdörren in till det minsta sovrummet inte helt går att öppna. Dörrbladet står ut dryga 30 cm i dörröppningen men döljer på så sätt sängen från allrummet. Det skulle kanske funka med vikdörrar till sovrummen istället? Jag önskar att jag hade fått till mer förvaring...
[bild]
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Fint förslag! Men varför 30 kvm i st f 35 kvm?
 
Gammelnörden
För att TS ville bygga ett attefall-hus på 30 kvm. :)
 
Bygglov kostar väl beroende på antal kvm man bygger? Eller är det bara vid ombyggnad det är så kanske?

Jag skulle ringa byggnadskontoret och fråga vad ett bygglov på 35-45kvm kostar, först

Måste ni bo i Malmö då?
För 500.000 får man ett helt hus, kanske med visst ytrenoveringsbehov om man söker sig norrut, kanske finns billiga ställen i byar även i södra delarna?
 
nino nino skrev:
Måste ni bo i Malmö då?
För 500.000 får man ett helt hus, kanske med visst ytrenoveringsbehov om man söker sig norrut, kanske finns billiga ställen i byar även i södra delarna?
Vi måste inte bo i Malmö, men vi kommer bra överens med både son och svärdotter. Dom jobbar båda mycket.
Min fru kan sköta trädgården . Ett 2-personers hushåll som vårt... Vi gör mycket mat, egen korv, surkål,surdegsbröd osv . Det skulle nog kännas roligare att göra till 4. Sedan har vi pratat om Compact Living,
30m2 känns fullt tillräckligt för oss. Kostar det 400.000 att bygga-bra. Kostar det 600.000, så går det också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
[bild] Får jag ge bakgrunden först? Vi är + 70 och bor på 45 nybyggda m2 i Provence.
Det fanns indikationer på cancer som sedan visade sig vara falskt alarm.
Detta har dock rubbat vår grundtrygghet och vi funderar på att flytta tillbaka till Sverige (motvilligt). Prisutvecklingen har varit mycket ogynnsam för oss.
Vi har gjort en kraftig ekonomisk kräftgång.
När vi sålde vår lägenhet i Malmö räckte pengarna till ett hus i Provence.
Här har priserna sjunkit med 30% medan vår lägenhet idag kostar dubbelt efter dessa 10 år.
Vi får alltså mindre och sämre lägenhet för våra pengar nu.
Här betalar vi ingen skatt på våra låga pensioner. Vår ekonomi kommer alltså att vara mycket sämre i Sverige.
Ett boendealternativt har dykt upp. En undantagsstuga på sonens tomt. Visst, det är kanske inte så man önskat sina sista dagar, men it is what it is, det kunde varit sämre. Förlåt den långa inledningen,
man blir tragglig när man blir gammal.
Nu till Attefall.
Jag har ritat 30 m2. En del yta försvinner p.g.a. 200 mm väggar. Jag tänker maxisolera med polystyren. Man säger ju att det får vara 4 meter till taknock . Detta gör att det ju inte går att få 2 våningar.
Vi behöver dock en 2: a våning i "tornet". Det är nödvändigt att få till ett extrarum där (2 x 2.5 meter). Enda sättet som jag ser det är att sänka golvet under marknivå i bottenplan. Handikappanpassat? Nödvändigt? Hur lösa sänkt golv och rullstol? Vad kräver man för takhöjd i en Attefall för bostadsändamål? Om totalen är 4 m så går det bort 200mm för tak och 100mm för golvbjälklag minimum.
Återstår 3700mm vilket ju inte räcker. Toaletten? Måste den vara handikappanpassad? Det är ju onödigt med en så stor toa på så litet utrymme, men måste man, så måste man. Känner ni till bra och kunnig i bestämmelser-Ritare? Ni brukar vara smarta och hjälpsamma.
Har ni några tankar och idéer kring detta? [bild] [bild]
Hoppas ni har koll på att bygglov för er del endast skulle bli en följande, hämtat från
https://malmo.se/Bo-och-leva/Bygga-...lov-och-teknisk-anmalan/Avgifter-bygglov.html


Nybyggnad av komplementbyggnad (exempelvis garage, carport):
  • Mindre eller lika med 29 kvm: 3 400 kronor
  • 30-49 kvm: 8 500 kronor
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
För att TS ville bygga ett attefall-hus på 30 kvm. :)
Det har jag missat.
 
Villavagn eller husbil?
 
  • Haha
Promiscuos Monkey
  • Laddar…
S sibbsan skrev:
Villavagn eller husbil?
Husbil med ett sånt förrum som vintercamparna har på vintern, sen tuffa runt på somrarna
 
Husbil är nog svår att få till 30m2 + att det blir nog lite väl mycket nomadkänsla
 
Förslagen pendlar verkligen mellan husbil, billigt hus på landet, större hus med bygglov.
Det har blivit en rolig allmäntråd tycker jag.
För oss är det som så:
Attefall:
Vi bor gärna nära familjen.
30m2, vi gillar utmaningen att få till något acceptabelt på så liten yta
30m2, vi har alltid gillat att bo smått
Attefall, billigt bygglov + enklare få igenom avvikelse.
Jag sitter ju här i Provence och sonen mäter i Malmö.
Nu visar det sig efter allt ritande och pratande att 5x6 meter går inte.
Det får bli 5x3 + 3.5x3.5 ca
Datorgenererad bild av ett kompakt Attefallshus med vit fasad, rödbrunt tak och träfärgad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-skiss av kompakt Attefallshus med planlösning som inkluderar säng, kök och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-ritning av en Attefallshusplan med sängar, kök och vardagsrumsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S sibbsan skrev:
Villavagn eller husbil?
Det var bara ett spontant skratt. Det betyder inte att jag tror att du skämtade ang. husbil. Det var mera en reaktion på bredden på svaren :)
Nu väntar jag bara på att någon skall föreslå att jag skall titta på senaste Grand Design-Sverige.
400m2 Växthus +230 m2 boyta, så har vi täckt in alla ytterligheter.
Än en gång, det är otroligt så mycket råd. Jag är djupt tacksam.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju byta ut tvättpelaren mot en kombinerad tvättmaskin och torktumlare för att sen ha varmvattenberedaren ovanpå.

Det brukar vara enkel ventilation och uppvärmning i Attefallare.
Eftersom det finns ett bostadshus och en tomt så kan man enkelt hängtorka vid rätt väderlek eller bara gå över till den, förmodar jag, större tvättstugan som redan finns och tvätta
Ett generationsboende behöver sällan täcka allt utan bara uppfylla grundkrav för att få det godkänt som bostad. Jag skulle t ex göra pentryt minimalt för att få ett badrum där man kommer in med en lyft.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Bra tanke men tomten gör att det inte blir bra. Separat byggnad som ligger längre fram och "stjäl" en bit av parkeringen bör det bli.
Helt otroligt vilket engagemang ni har i detta alla. Stort Tack
Jag jobbar med sådana här frågor varje dag och det viktigaste är att få se detaljplan (går att skicka på mejl om ni inte vill avslöja fastighetsbetäckning).
Håller med de flesta här att lite större hus med bygglov ändå kan vara bättre.
Hur gammal är detaljplanen?
Inga trappor, svärfar ramlade för 2 månader sen och sen fick svärmor slita med allt som han inte kunde ta hand om. Loft som förvaring är nog bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.