D djac skrev:
Jag tror det är ett sant uttalande, sen har den en något annorlunda karakteristik men sammanfattat är jag ganska säker på att det är bättre bilar.
Det är ju också subjektivt. Men, de flesta jag träffat som kört en tycker så. Allt från komfort till respons.
 
D djac skrev:
Jag skulle säga tvärtom i verkligheten, på alla de samhällsområden som lyfts fram som problematiska ligger i grunden folktro, oftast under pseudonymer som politikeller ideologi, du nämner ett men du kunde egentligen bara fortsatt att lista.

Sen är det såklart vetenskapen som styr när man forskar etc, men dessa rön kan på många områden aldrig användas då de krockar med populasens tro.
Du tror ideologi och känslor styr oftare än fakta och empiriska bevis? Jo du kan nog tyvärr ha rätt. Det är pga 100 år av fördumning av samhället.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det där är inget större problem, jämfört med att tillverka en nyproducerad elbil så kan man nytillverka en bil perfekt tunad för etanol. Det är tillräckligt känd och mogen teknik för att inte bereda våra biltillverkare något problem, de måste bara få signalen att det är det som gäller (och att det inte heller är vanlig kappvändarpolitik som inte ens håller en valperiod i tid).


Samma här, det är ett tekniskt problem som lätt har en enkel teknisk lösning, blir självklart ifall det börjar tillverkas bilar som är endast avsedda att köras på ren etanol. Ja alla nackdelar med etanolen är hanterbara, ganska enkelt. De problemen som funnit beror på att man egentligen hela tiden byggt bilar runt en otto-motor avsedd för bensin, och sen försökt ändra så lite som möjligt.

Jag sticker ut hakan och påstår att det finns ett enda problem med att helt gå över till etanol som bränsle, så skippa allt annat. Det är mängden etanol och vad detta innebär.
Går det att producera tillräckligt, utan alltför kraftig miljö och klimatpåverkan, utan att konkurrera ut yta för matproduktion osv.
Ja då kan jag tänka att det är spåret vi borde gå. Men glöm inte att det finns länder mer mycket mindre yta och många fler människor, lösningen måste fungera där också.

Om vi försöker vara så löjligt inskränkta i tanken att bara tänka Sverige, ja då behöver vi inget annat alls än att byta ut hela fordonsflottan mot elbilar, ty då är lösningen enkel, och faktiskt redan på plats.

Men klimatet delar vi med alla andra länder på jorden, så jag är inte beredd att ta någon diskussion som endast skulle gälla vår egen ankdamm, utan då kan jag konstatera att vi redan har lösningen klar och är på väg dit iom att det säljs nästan inga nya avgasbilar alls, nu längre.
Det behövs ingen höjd kompression för att bygga en effektiv etanolmotor.
Det är mageregenskaperna som är överlägsna bensin.
Vad man behöver är en bredbandslambdasond och en de-Nox-katalysator som klarar att lagra NOX under de perioder man kör magert. Samt omprogrammering av styrsystemet förstås.
Kallstarterna går att lösa med stor startmängd och ev uppvärmning av bränslet de första sekunderna. Finns system att köpa från Bosch i Brasilien tex.
Det skulle gå bra att framställa etanol som elektrobränslen mha billig, hållbar el och koldioxid från kraftvärmeverk.
Det finns dock inget behov av att alla bilar måste matas med etanol, elbilarna kommer ju att ta allt större andel av milen som körs via tjänstebilarna.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror ideologi och känslor styr oftare än fakta och empiriska bevis? Jo du kan nog tyvärr ha rätt. Det är pga 100 år av fördumning av samhället.
Den nuvarande kulturen bygger ju på ett grundläggande och växande kunskapsförakt samt ett omättligt behov av enkla "silverkulor", som svar på alla bekymmer, så fort det krävs två meningar för att förklara hur det förhåller sig så vänder folket på klacken och lyssnar på den lallaren som kommer med något kort och bekvämt som de enkelt kan förstå.

Jag har tex flera erfarna lärare i (den utökade) familjen och de vet alla vad som enkelt hade kunnat förbättra skolan, det finns massiva evidens för att det vi gör är fel, men om du skulle hänvisa till dessa fakta så kommer "folket" reagera som en del gör i den här tråden, gällande vetenskap. Därför ser du inga vetenskapliga auktoriteter i debatten, de har ingen att ha ett samtal med, bara idioter på andra sidan, som dessutom drivs av helt andra mål än att skolan nödvändigtvis måste bli bättre. Det kan tom vara bäst för deras intressen att den fortsätter ha problem.

Nu tog jag bara skolan som ett exempel men du kan byta det till vilket område som helst.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Den nuvarande kulturen bygger ju på ett grundläggande och växande kunskapsförakt samt ett omättligt behov av enkla "silverkulor", som svar på alla bekymmer, så fort det krävs två meningar för att förklara hur det förhåller sig så vänder folket på klacken och lyssnar på den lallaren som kommer med något kort och bekvämt som de enkelt kan förstå.

Jag har tex flera erfarna lärare i (den utökade) familjen och de vet alla vad som enkelt hade kunnat förbättra skolan, det finns massiva evidens för att det vi gör är fel, men om du skulle hänvisa till dessa fakta så kommer "folket" reagera som en del gör i den här tråden, gällande vetenskap. Därför ser du inga vetenskapliga auktoriteter i debatten, de har ingen att ha ett samtal med, bara idioter på andra sidan, som dessutom drivs av helt andra mål än att skolan nödvändigtvis måste bli bättre. Det kan tom vara bäst för deras intressen att den fortsätter ha problem.

Nu tog jag bara skolan som ett exempel men du kan byta det till vilket område som helst.
Ja, hur kommer vi ur detta moras?
 
D
K karlmb skrev:
Ja, hur kommer vi ur detta moras?
Ja, jag tror personligen att utbildning är det första svaret.
Vi måste göra något liknande det vi gjorde på 60 och 70-talen, mobilisera institutionerna och påverka folk brett.

För mig framstår skolan som den absolut viktigaste frågan vi har, löser vi den så löser vi automatiskt mycket annat. Jag var för ett par år sedan på ett event med Condoleezza Rice och hon talade passionerat om samma sak för USA, ingen annan fråga kommmer ha större betydelse för landets framtid än den och det är mycket bråttom.

Vi har ju ett förbud mot ministerstyre i Sverige, en del gillar det inte men jag tycker man ska utöka det snabbt gällande skolan. Politiken borde ta två steg bakåt omedelbart, det enda de ska fokusera på är att finansieringen är på plats, sen kan de inte tillföra mer.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exemplet med häxjakt är ju dock löjligt då detta var innan modern tid och upplysningen. Idag är det forskning som styr. Tyvärr ibland så får politiker och idiologi företräde. Tex i fallet med kärnkraft.
Jag är ganska övertygad om att du är en övertygad materialist, https://sv.wikipedia.org/wiki/Materialism
Ja, jag tror att du nästan har svårt att ta in frågeställningen , då det du anser är så naturligt för dig.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sekularism
Men den yttersta forskningen, naturvetenskapliga, vet redan att sådant som telepati är något som finns och funkar. Men många vetenskapare blundar hårt, för de varken vill eller orkar gå dit. Om 10 år kommer det dock vara något som tagits in i den vanliga naturvetenskapen, men nu är vi mycket OT.
 
  • Haha
  • Wow
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Så du menar att den forskning och utveckling av sk slutförvar har helt fel ang. strålningstid men att du har rätt..
Läs artikeln och bilda dig en egen uppfattning.
 
MultiMan
Maskintok skrev:
egentligen inte.
Det är batteriet i sig som utvecklats inte själva motorn.
Både batterier och motorer har utvecklats avsevärt. Även om gamla elmotorer är effektiva så gör varje procent högre verkningsgrad mycket i en elbil. Dessutom har det jobbats mycket på karaktäristiken vid olika varvtal mm.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Sedan ska man inte vara så kaxig..
För vem vet vad som händer den dagen som inte energin finns och vissa länder vill bara ha mer och mer... Men landet eller länderna som producerar satsar på att stöda sin befolkning först eller grannar... Eller helt enkelt inte kan leverera på grund av vad ett eller flera partier orsakat när det gäller energiförsörjningen....
Det stora problemet är maten. Det är så att olja vi pumpar inte främst används till bilar. Nej främst är det att omvandla till gödningsmedel, samt plast. Det kommer att bli svårt att ersätta denna gödning, så jag tror vi först kommer få matbrist och Sverige importerar hälften av allt vi äter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla som kört en elbil vet att det är en bättre bil.
Efter några dagar så kändes det som att återgå till avgaser aldrig kommer hända i alla fall inte kännas något roligt. Nu har jag ju inte kört formel 1, eller någon Koenigsegg eller lambo, så det nöjet kan jag inte uttala mig om, men jag misstänker att jag skulle finna det ännu muntrare än en av dagens iofs rätt trevliga elbilar.

Och vad roligt att det inte luktar bensin eller avgaser i garaget alls, numera.

Jag träffade däremot häromdagen en som bytt från Tesla till diesel.
Jag fattade knappt först hur det hade gått till, varför han tyckte dieseln var trevligare än Teslan, så jag frågade alltså om han tyckte avgasbilen kändes bättre.
"NEJ, för tusan, det var ju för att jag bytte arbetsgivare, och inte fick ta med bilen ... Teslan var ju tusen gånger trevligare, men jag kan inte lägga upp den mängden pengar privat." - kom svaret.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Nils Andersson1 skrev:
Det stora problemet är maten. Det är så att olja vi pumpar inte främst används till bilar. Nej främst är det att omvandla till gödningsmedel, samt plast. Det kommer att bli svårt att ersätta denna gödning, så jag tror vi först kommer få matbrist och Sverige importerar hälften av allt vi äter.
Nej, den mesta olja vi utvinner används till transportsektorn och till uppvärmning.
Men det är i alla fall helt sant och riktigt OCH viktigt det du tar upp, olja används till andra saker, och där kan problemen komma att bli gigantiska.

Om man kikar på 1800-talet, då fanns det 2 miljarder människor på planeten, 90% sysslade med odling och jordbruk, och vi hade ständiga återkommande hungersnöder.
Nu har vi 7 miljarder människor på jorden, hur många som sysslar med jordbruket har jag inte koll på, men betydligt mindre andel i alla fall.
Och ändå är vi mer förskonade från svält och hungersnöd.
Hur kan det komma sig.

Jodå, det är petroleum som är svaret, iom det hårt mekaniserade jordbruket, med alla maskiner som går på diesel och bensin, samt konstgödsel.
(Inte enda anledningen, men största).

När vi inte längre har denna energi till världens jordbruk, ja då väntar svåra problem för mänskligheten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Efter några dagar så kändes det som att återgå till avgaser aldrig kommer hända i alla fall inte kännas något roligt. Nu har jag ju inte kört formel 1, eller någon Koenigsegg eller lambo, så det nöjet kan jag inte uttala mig om, men jag misstänker att jag skulle finna det ännu muntrare än en av dagens iofs rätt trevliga elbilar.

Och vad roligt att det inte luktar bensin eller avgaser i garaget alls, numera.

Jag träffade däremot häromdagen en som bytt från Tesla till diesel.
Jag fattade knappt först hur det hade gått till, varför han tyckte dieseln var trevligare än Teslan, så jag frågade alltså om han tyckte avgasbilen kändes bättre.
"NEJ, för tusan, det var ju för att jag bytte arbetsgivare, och inte fick ta med bilen ... Teslan var ju tusen gånger trevligare, men jag kan inte lägga upp den mängden pengar privat." - kom svaret.
Jag har kört både premium el och fossil och el är bättre på alla vis. En grej dock, jag har kört första generations Tesla roadster när den kom, och i kurvorna får jag erkänna den får se sig slagen av bensinarna. Nu har ju den några år på nacken. Men finns inte många sportiga elbilar att jämföra med.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Enda fördelen med solceller och elbilar är alla arbetstillfällen som skapas (y)
För mig vore det en fördel att ha batteriet fulladdat av solen under april-september, tydliga nackdelar vore räckvidd, oförmåga att dra släp och prislappen.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Den gröna revolutionen på 50-60 talen var nog lika viktig om inte viktigare än konstgödselns roll. Sen gick ju utvecklingen (avling av bättre grödor) konstant framåt även före. Så där är vi i ett bättre läge även om vi tappar mycket av det som fossila bränslen tillåter idag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.