P
Hej har en Alfa Laval mini XL. Trycket ligger under 1 bar. Har försökt fylla på men säkerhetsventilen löser ut och det trots att jag inte är i närheten av 2.5 bar. Så jag bytte säkerhetsventil, men samma sak med den nya ventilen. Känns ju osannolikt att det skulle vara fel på den nya. Vad är fel, fyller jag på för snabbt? Är manometern kass? Har rengjort filter. Jag har inga radiatorer, bara golvvärme.
 
Redigerat:
Det låter som att det är fel på manometern, om du luftar element, kommer det vatten under ”högt tryck” eller kommer det knappt något vatten?
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter som att det är fel på manometern, om du luftar element, kommer det vatten under ”högt tryck” eller kommer det knappt något vatten?
Demmpa Demmpa skrev:
Det låter som att det är fel på manometern, om du luftar element, kommer det vatten under ”högt tryck” eller kommer det knappt något vatten?
Har inga radiatorer.
 
Är det nån form av slutet exp.kärl ?
 
P
L lat skrev:
Är det nån form av slutet exp.kärl ?
Ja
 
Är blåsan hel?
Märks när trycker på piggen i luftventilen.
 
P
L lat skrev:
Är blåsan hel?
Märks när trycker på piggen i luftventilen.
Hade den inte varit hel borde det väl ha läckt ut vatten?
 
P
L lat skrev:
Är blåsan hel?
Märks när trycker på piggen i luftventilen.
Trycker på ventilen under till men händer inget. Vad skall hända?
 
Det ska komma luft, kommer det vatten är blåsa trasig.
 
P enginolo skrev:
Har inga radiatorer.
Gör kontrollen på golvvärmefördelaren eller vis säkerhetsventilen, bara för kontroll om det är högt eller lågt tryck i systemet.

När du släppte ut trycket för att byta säkerhetsventilen, var det högt eller lågt tryck då?
 
P
L lat skrev:
Det ska komma luft, kommer det vatten är blåsa trasig.
varken vatten eller luft kommer ut. Varför skall det komma ut luft? Det är ju vatten på botten, borde ju sugas in luft
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Gör kontrollen på golvvärmefördelaren eller vis säkerhetsventilen, bara för kontroll om det är högt eller lågt tryck i systemet.

När du släppte ut trycket för att byta säkerhetsventilen, var det högt eller lågt tryck då?
det kan jag inte bedöma. Konstigt nog även efter att jag tömt systemet på vatten så visar manometern 0,8 bar.
 
Då låter det verkligen som om att manometern är trasig.
 
P enginolo skrev:
varken vatten eller luft kommer ut. Varför skall det komma ut luft? Det är ju vatten på botten, borde ju sugas in luft
Ett slutet expansionskärl är uppdelad i två halvor där det är en gummiduk/gummiblåsa delar vatten/luft.

Expansionskärlet brukar från fabrik vara fyllda med 0,5bar luft, kallas för förtryck.
https://flamcogroup.com/media/files/documentation/doc_swe_h1_2015.pdf
 
  • Gilla
perserkungen
  • Laddar…
P
Demmpa Demmpa skrev:
Ett slutet expansionskärl är uppdelad i två halvor där det är en gummiduk/gummiblåsa delar vatten/luft.

Expansionskärlet brukar från fabrik vara fyllda med 0,5bar luft, kallas för förtryck.
[länk]
hade jag ingen aning om. Det kom ut ett skum från säkerhetsventilen, kommer den från expansionskärlet och vad är det för skum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.