Vi har nu haft våran Gjutjärnskamin Dovre 40cb i drift 2 månader och eldat flitigt.
Den ger fin värme men den måste pressas rätt bra om det verkligen ska bli "klipp" i värmen.

http://www.nybleus.se/hus/gallery/images/kamin/big/13.jpg

Hur som haver så undrar jag om den inte värmer mer genom att elda med öppen lucka.
När man eldar med öppen lucka (på vid gavel) så strålar värmen oerhört kraftigt emot
en, precis som i en vanlig öppen spis förstås.

När luckan är stängd (oavsett spjäll-reglering) så kommer det endast en bråkdel av värmestrålning från luckan i jämförelse med helt öppen lucka.

Jag funderar på att köpa ett "öppet-spis-galler/gnistskydd" och ställa på golvet framför
och elda så, det känns som det blir mycket varmare.

Tilläggas bör att vid eldning med lucka på vid gavel så brinner det lugnare än det gör med stängd lucka och fullt öppet spjäll. Man får strypa ganska ordentligt för att få ned elden till samma intensitet när luckan är stängd.
Därför känns det som att vedåtgången knappast kommer bli större pga. att jag eldar med luckan på vid gavel.

Kan det vara så att den värmestrålning jag känner med luckan på vid gavel är den effekt som kamin-kroppen går miste om att bli värmd utav ?
 
Eller är det kanske så att eldning med öppen lucka ger lägre förbränningstemperatur eftersom förbränningskammaren "försvinner" med öppen lucka och det ger i sin tur mer ohälsosamma utsläpp genom skorsten?

Många funderingar blir det. ::)
 
Hej
om du kör med öppen lucka så kommer hela sekundärförbränningen ur spel. Min kamin som motsvarar din är en jötul 602 skall tändas med dörren på glänt sedan skall den stängas efter det har börjat brinna ordentligt, sedan vid nästa ilägg så dras spjället ned från 100% till 25% öppet efter det har tagit sig ordentligt.
Efter andra brasan gått igång så brinner elden lugnare fast med en högre temp.
Att köra med helöppet spjäll hela tiden kan leda till skador på kaminen.
Så mitt råd är att följa dovre´s anvisningar hur du just eldar i din kamin.

MVH P
 
jocke@nybleus.se skrev:
Eller är det kanske så att eldning med öppen lucka ger lägre förbränningstemperatur eftersom förbränningskammaren "försvinner" med öppen lucka och det ger i sin tur mer ohälsosamma utsläpp genom skorsten?

Många funderingar blir det.  ::)
ja, det blir mycket mer av den redan uppvärmda inneluften som passerar en öppen eldstad och också kyller elden så det brinner lugnare. Du förlorar mycket på att ha öppen lucka men om veden är gratis och du tycker om strålande värme så kör på det :). Strålningsvärme är bara en liten del av värme som du får av en kamin, det mesta kommer som konvektionsvärme ( luften värms av kaminens varma ytor). Din kamin är inte så stor så du kanske förväntar dej för mycket av den ?

Öppna spisar har mycket låg verkningsgrad , gissar på 15-30% så vedåtgången blir mångdubblat för att få lika mycket värme i huset :'(. Mest förluster blir det om du har väl isolerat skorsten. Finns det murstock så kan huset få litet värme genom den innan allt försvinner till krokorna.  
Det skadar varken kamin eller skorsten att elda med öppet lucka om du INTE proppar eldstaden fullt med bränslet och låter det brinna ohämmat.
I en öppen spis där man inte kan reglera förbränningen med luftmängden får man reglera den med vedmängden - så enkelt är det ;)
gaia
 
Instämmer med flera. öppet spjäll= Störst % värme hanmnar i skorstenen i stället!
Va händer om du ställer en fläkt och blandar runt värmen där kaminen står?
Takfläkt i rummet måste göra susen.
 
JanneT5 skrev:
Instämmer med flera. öppet spjäll= Störst % värme hanmnar i skorstenen i stället!
Va händer om du ställer en fläkt och blandar runt värmen där kaminen står?
Takfläkt i rummet måste göra susen.
Oss mig var det tvunget.
Efter ha eldat i kaminen ca 2 veckor (då den var ny) så tyckte jag den värmde dåligt och då mätta jag tempen ovanför dörrpostnivå å där va de 30-32° å i soffnivå 20°, men en takfläkt så har jag ca 1° skillnad bara.
 
  • Gilla
Zoldot
  • Laddar…
Jodå, vi har också 30c ovan dörrposten.
Vi har f.n. en golvfläkt på stativ som pyttsar runt luften rätt bra.
Men det kommer att bli en takfläkt på sikt.
 
Jag har själv en Jötul 602 och jag håller med ppalm. Min erfarenhet är: Drag ner spjället maximalt och låt inte all värme dra rakt ut i skorstenen. Dvs om du vill ha maximal värme? Detta senare är inte aldeles självklart för det är ju ingen smältugn man är ute efter.

Gör du så kanske du måste följa rådet och kyla anläggningen med en takfläkt eller liknande, för det blir VARMT! :p

I min kamin har jag 5 cm sand i botten för att skona gjutjärnet (Jötuls rekomendation).

citat1; När luckan är stängd (oavsett spjäll-reglering) så kommer det endast en bråkdel av värmestrålning från luckan i jämförelse med helt öppen lucka.
citat2;
Kan det vara så att den värmestrålning jag känner med luckan på vid gavel är den effekt som kamin-kroppen går miste om att bli värmd utav ?

Jag gör ett försök att svara, men detta är säkerligen komplicerat;
När du har luckan öppen så drar kaminen in all friskluft till förbränningen genom densamma. Det du känner är alltså kalluft från rummet som drar in i kaminen. Men samtidigt så känner du direktstrålningen från själva elden.

Stänger du luckan så känner du inte längre strålningsvärmen från själva elden längre men väl strålningsvärmen från gjutjärnet i luckan. Personligen så tror jag att den effektivaste strålningsvärmningen kommer från själva gjutjärnet i kamminen. Och då talar jag om alla kaminens ytor, sidor, uppåt, nedåt bakåt- även från skorstenen. Har du drag i rummet pga ventiler etc så kommer du också få konvektion ( jämför typ en fläkt i taket).

Min slutsats;
Om du stänger luckan och drar ned spjället så kommer du att få en glödhet kamin, men mindre trevlig. (detta fodrar en riktigt varm brasa som övertänder allt material du matar den med)

Öppnar du luckan däremot så förlorar du energi men får en lugn och fin sval eld som låter och värmer aldeles lagom.

Vill du få ut maximal energi ur anläggningen så tycker jag du kan följa redan tidigare lämnade råd som jag helt instämmer i. :D
 
Den stora skillnaden mellan stängd och öppen lucka (förutom skillnaden i strålningsvärme) är luftåtgången. Med luckan stängd så går det bara åt den luft som elden behöver, med luckan öppen så är det fritt skorstensdrag... Så även om strålningsvärmen blir mer så kommer det inte mycket mer luft i rummet som behöver värmas.
 
  • Gilla
Charlie J och 1 till
  • Laddar…
Det finns en aspekt till att tänka på: När man eldar långsamt, dvs med litet drag så beckar pannan/skorstenen igen, med ett kletigt svart gegg, som luktar och klibbar.

Jag har personligen gjort misstaget att elda med minimalt öppet spjäll på en CTC vedpanna, och fick extrainkalla sotaren för att rensa skorstenen. Hade en sotlukt i hela huset, även när vi inte eldade.

Hörde från en som eldar med ved (uppvärmning villa) att man skall elda med helt öppet spjäll (enligt honom). Jag tror han hade ackumulatorttankar. Detta spörsmål är inte så enkelt som man kan tro; eller..? :-*
 
Hörde från en som eldar med ved (uppvärmning villa) att man skall elda med helt öppet spjäll (enligt honom). Jag tror han hade ackumulatorttankar. Detta spörsmål är inte så enkelt som man kan tro; eller..?
Ja, lite åt det hållet har jag funderat på också.
Man sparar ved på att strypa lite, men man kan ju bli av med huset också
när man fått pipan att becka igen ordentligt :)

Lurigt det där, hur eldar ni andra tro?
Finns det nån som aldrig stryper sin kamin för att få maximal förbränning?
Jag tycker att det rimligtvis borde bli mer skit ut i luften då tilluften stryps
eftersom temperaturen vid förbränning sjunker, eller??
 
Jag ska nog gå upp på taket och kika ned lite i pipan och se hur det ser ut.
 
Alla kamineldare har gått i ide eller ?
 
E det en P märkt med renförbräning så beggar den inte igen om man följer eldningsinstruktionen som följer kaminen!

Så detta med att det beggar igen gäller gamla typen av kaminer.
 
ppalm skrev:
Så detta med att det beggar igen gäller gamla typen av kaminer.
Håller inte alls med dej.... en myndighetsmärkning har inget med det att göra. Man kan ju förstå det som om alla moderna kaminer är befriade från möjligheter till fel förbränning men så är det ju inte.
Stryper man luften tillräckligt mycket så producerar man sot och träkol i vilken kamin som helst. Visa nya modeller är säkrade mot oerfarna eldare på så sätt att det går inte att stänga luften till 100% och det anges fukt% krav i det man stoppar in. Håller man sej till förbränningens enkla regler så brinner det bra oavsett kaminens ålder ;). Man stoppar ved och reglerar luften i båda så det kan inte vara så svårt att elda fel i båda heller.
Mina tankar om förbränningen berör inte kaminer med avanserade katalysatorfilter men dom vanligaste modeller.
Värst sotar det när man försöker vara smart och laddar i så mycket det går och sen stryper luften så mycket det går för att brasan ska pyra över natten. I försök att få ved att brinna länge trixar man på alla sätt och det syns i röken som kommer ut från skorstenar. Man tänker inte på att ca 75% av ved brinner upp som gas och resterande 25% som träkol. Släper man dom brännbara gaser i stort sätt oförbrända så har man bara 25% av värmen kvar i brasan. Vad blir verkningsgraden vid sådant eldning?

Man säger också att det ska brinna för fullt så blir förbränningen som best - och det är ju rätt men ved ska doseras i små portioner om man inte vill ha bastuvärme och glödande skorsten ;).
Det finns bara 2 sätt att reglera värmeproduktion i en kamin: med att reglera vedmängden och luftmängden. Det första sättet är att föredra av ekonomiska skäll ;).

Jag skulle kunna sota ner skorstenen fullständigt med snustorrt björkved och i en modern kamin utan några större ansträngningar enbart med att hålla brasan på gränsen till kvävning. Allt hänger ju på hur tätt kan lufttillförseln stängas ;).
Eller har jag missat fullständigt den moderna kaminens förträflighet?
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.