Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
F
M mickef skrev:
Ljuger du medvetet eller minns du bara fel?
Du har inte förklarat hur du kan få det till egoism att "sabotera kampen mot pandemin"
Nej jag läste bara vad du skrev...
 
F frasen_36 skrev:
Nej jag läste bara vad du skrev...
Vad skrev jag som gör att du tolkade det så?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det vore ju en bra komplettering men eftersom det alltid finns en risk för falskt negativt svar behöver ju personalen fortfarande vara vaccinerad och använda skydd.
Kan vi inte bara vara överens om att vaccinet är bra för ens eget skydd mot svår sjukdom, död och vad det för med sig men inte överdrivet bra mot överföring av smitta? Den här diskussionen är för mycket.
 
  • Gilla
Bagarn1
  • Laddar…
BirgitS
M mickef skrev:
Kan vi inte bara vara överens om att vaccinet är bra för ens eget skydd mot svår sjukdom, död och vad det för med sig men inte överdrivet bra mot överföring av smitta? Den här diskussionen är för mycket.
Nej, vaccinering minskar risken för överföring av virus om man trots allt skulle bli smittad så vaccinering hjälper till med att minska smittspridningen i landet, alltså bör man vaccinera sig för alla andras skull (om man nu inte tycker att man ska vaccinera sig för sin egen skull).
 
  • Gilla
Guzzi och 9 till
  • Laddar…
Kan man motivera att någon under 49 år bör vaccinera sig?
 
  • Stapeldiagram som visar antal avlidna i COVID-19 per kön och åldersgrupp till 29 november 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis kan människor bli så sköra att det behövs väldigt lite, det ser man ju nu när vaccinerade sköra människor dör av en mycket lätt covid.

Nog gick det runt vinterkräksjuka, influensa och annat vintern innan pandemin och de skördade förstås sina offer.
Det gick runt, men det var, enligt uppgifter jag läst, ovanligt "snälla" årstidsepidemier åren före Covid-19 2020. Värmeböljan 2018 skördade dock tyvärr en del offer.

Gamla och sköra, hög värme och otillräckligt med vätska, har blivit en allt vanligare dödsorsak.

Nedan spekulerar jag vilt, men det kanske finns någon här som har något mer solitt att stå på? Obs något OT.

Hur ser egentligen strukturen ut för sambanden mellan ålder, åldersrelaterade sjukdomar, och något som skulle kunna kallas för "skörhet", om man ser det på populationsnivå, snarare än individnivå?

Många äldre får högt blodtryck, hjärtåkommor blir vanligare med åldern, den allmänna rörligheten och därmed "kondisen" minskar. Finns det någon kurva (orelaterat till Covid-19), där man kan se att fr.o.m. en viss ålder så är skörhet vanligt?
Har kurvan ändrats de senaste 20-25 åren?

Mina observationer ur livet (som alltid med anekdotisk bevisning, värda litet), är att en genomsnittlig sjuttioåring idag, är en relativt frisk och pigg person, som kan leva ett gott liv och njuta av pensionen. På 1970-talet så upplevde jag att de sjuttioåringar som jag mötte mer liknade dagens åttioåringar, både fysiskt och psykiskt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
E EL0 skrev:
Kan man motivera att någon under 49 år bör vaccinera sig?
Ja, eftersom för varje person som är vaccinerad så minskar risken att andra smittas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
Snälla sig att jag kan ta tillbaka min pudling....
Att vi har 90% vaccinerade
 
S skogaliten skrev:
Det gick runt, men det var, enligt uppgifter jag läst, ovanligt "snälla" årstidsepidemier åren före Covid-19 2020. Värmeböljan 2018 skördade dock tyvärr en del offer.

Gamla och sköra, hög värme och otillräckligt med vätska, har blivit en allt vanligare dödsorsak.

Nedan spekulerar jag vilt, men det kanske finns någon här som har något mer solitt att stå på? Obs något OT.

Hur ser egentligen strukturen ut för sambanden mellan ålder, åldersrelaterade sjukdomar, och något som skulle kunna kallas för "skörhet", om man ser det på populationsnivå, snarare än individnivå?

Många äldre får högt blodtryck, hjärtåkommor blir vanligare med åldern, den allmänna rörligheten och därmed "kondisen" minskar. Finns det någon kurva (orelaterat till Covid-19), där man kan se att fr.o.m. en viss ålder så är skörhet vanligt?
Har kurvan ändrats de senaste 20-25 åren?

Mina observationer ur livet (som alltid med anekdotisk bevisning, värda litet), är att en genomsnittlig sjuttioåring idag, är en relativt frisk och pigg person, som kan leva ett gott liv och njuta av pensionen. På 1970-talet så upplevde jag att de sjuttioåringar som jag mötte mer liknade dagens åttioåringar, både fysiskt och psykiskt.
Jag vet inte hur man förkortar on topic, för att inte förvirra, men där hittar du ungefär samma frekvens i den här tråden som hos dödligheten i Covid.
 
BirgitS
E EL0 skrev:
Kan man motivera att någon under 49 år bör vaccinera sig?
Hört talas om postcovid?
Det är väl en bra anledning att vaccinera sig eftersom 1-10 % av de som insjuknar får postcovid, dvs. besvär som varar minst 3 månader. Det verkar vara rätt jämnt fördelat över alla åldrar. Det är inte kul att vare sig ha andningsproblem eller känna en extrem trötthet i månader för då blir ens liv väldigt mycket tristare, fattigare och besvärligare.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Men att EU kommissionen diskuterar obligatoriskt vaccinering kan väl ändå verka lite skrämmande, sen behöver väl inte obligatoriskt betyda ”med fysiskt tvång”?
Det hade kanske varit skrämmande om EU-kommissionen hade diskuterat det, men det har den inte. Sjukvård är f.ö medlemsländernas kompetens och inte EU-kommissionens. Den får inte lägga sig i sånt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hört talas om postcovid?
Det är väl en bra anledning att vaccinera sig eftersom 1-10 % av de som insjuknar får postcovid, dvs. besvär som varar minst 3 månader. Det verkar vara rätt jämnt fördelat över alla åldrar. Det är inte kul att vare sig ha andningsproblem eller känna en extrem trötthet i månader för då blir ens liv väldigt mycket tristare, fattigare och besvärligare.
Ett exempel ur vår lokala tidning idag: En artikel i en tidning med rubriken "Jag lider fortfarande av sviterna från corona" som beskriver personliga erfarenheter av långtidseffekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S skogaliten skrev:
Nedan spekulerar jag vilt, men det kanske finns någon här som har något mer solitt att stå på? Obs något OT.

Hur ser egentligen strukturen ut för sambanden mellan ålder, åldersrelaterade sjukdomar, och något som skulle kunna kallas för "skörhet", om man ser det på populationsnivå, snarare än individnivå?

Många äldre får högt blodtryck, hjärtåkommor blir vanligare med åldern, den allmänna rörligheten och därmed "kondisen" minskar. Finns det någon kurva (orelaterat till Covid-19), där man kan se att fr.o.m. en viss ålder så är skörhet vanligt?
Har kurvan ändrats de senaste 20-25 åren?

Mina observationer ur livet (som alltid med anekdotisk bevisning, värda litet), är att en genomsnittlig sjuttioåring idag, är en relativt frisk och pigg person, som kan leva ett gott liv och njuta av pensionen. På 1970-talet så upplevde jag att de sjuttioåringar som jag mötte mer liknade dagens åttioåringar, både fysiskt och psykiskt.
Jag har ungefär samma uppfattning och jag har sett likartade uttalanden i tidningsartiklar under åren. Först var det katastrof för att antalet över 70 år ökade för det skulle bli så många som behövde hemtjänst, men sen visade sig att de inte alls behövde hemtjänst förrän de hade fyllt 80. För några år sen larmades det om att antalet över 80 ökade så det skulle bli stora problem för kommunerna. Det har väl ett samband med ökande medellivslängd för man klarar inte av väldigt många år som skör.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Första narkolepsidiagnosen efter Pandermix vaccination kom först 67 veckor efter symptom. Upp till två år till diagnos var vanligt, så om Pfizers/BioNTech vaccinet skulle drabbas av någon okänd osannolik biverkning som inte läkare vill tro är kopplad till vaccinet så skulle dessa biverkningar inte vara upptäckta ännu.
Så jämförelsen med Pandermix visar ju snarare att trots att covid-19 vaccinen är väldigt väl testade så kan man komma att upptäcka biverkningar i framtiden som man kan komma att koppla till covid-19 vaccinen.
Hur många vaccinerades med Pandemrix? Hur mycket högre var narkolepsifrekvensen efter Pandemrixvaccinationerna jämfört med normalt? När kom de första diagnoserna som kunde kopplas till vaccintation? Hur många fler dödsfall hade inträffat utan Pandemrixvaccinationerna?
Utan svar på dessa (och förmodligen andra) frågor går det knappast att säga något om Pandemrixvaccinationen av barn under 18 år var ett misslyckande eller inte. Jag har inte svaret på dessa frågor, men önskar att de får svar när man diskuterar Pandemrix.

Sidonot: det är fortfarande inte klarlagt vad det var i Pandemrix som orsakade narkolepsi.
Nyttan med vaccinet kommer dock ändå att större.
Allt talar för det, ja.
 
P
M mickef skrev:
Man kan vara ansvarsfull som ovaccinerad också.
Ja, det kan man, men om man inte har vaccinerat sig och inte har något rationellt skäl för det så har man redan visat prov på en viss ansvarslöshet. Både mot sig själv och mot andra.
 
  • Gilla
Sonny.hif och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.