Är det någon som vet om luckorna på Coops kök "Zambo design"(som jag tror är samma som till marbodals kök) passar på Epoq`s stommar, och även om frontarna passar på lådorna.
 
Fick höra idag av en kille på Blum att Epoq har kopierat Ikeas kök.
Så det borde innebära att man vågar gå vidare :)

/L-O
 
Jag fick reda på att coops luckor passar inte på ett ikeakök,vissa luckor gick kanske att modifiera så att det passade, men väggskåpen på ikea var 92cm och på coop så var dom 96cm så dom passade inte.
 
Ja nu har jag fått hem både Epoq-prylarna förra veckan och IKEA-prylarna idag.
Naturligtvis måste jag provmontera ett skåp och en hurts - Och - det verkar faktiskt passa som handsken! :)
Jag har inte testat ett liggande vitrinskåp än, men det borde väl också gå.

Epoq var inte så bra på att leverera monteringsanvisning - inte ett papper!
Ikea däremot skickar ju med en i varje förpackning - för mycket av det goda!

Svårt att förstå hur Epoqs underskåp är tänkt att fästas i väggen - de två smala delarna i MDF som är lika breda som skåpet, ska väl sitta med platten uppåt mot bänken - en fram och en bak? Isåfall fattas det något som är bakåt mot väggen som skåpet kan fästas i.
Överkåpet jag monterade, har också en smal del, men den skulle tydligen monteras bakåt väggen, så att den ersätter plåtvinklarna som IKEA har.
Ska höra med Epoq imorn.

Nexus-luckorna från Ikea, var precis som jag misstänkte och dessutom hade hört från IKEA:s kundtjänst, fula i kantlisterna. Både konstigt rundade och hade dessutom små sprickor som var överlackade. Inte snyggt alls. Men det var lika på Nexus garderoberna jag köpte i vintras som blev bättre efter byte.
Ska höra med IKEA imorn...Puh!

Men köket kommer jag inte kunna byta än, pga av väntan på en hantverkare som ska göra lite jobb med grunden, innan jag kan börja med köket.
 
Tjo! Självklart ska du få monteringsanvisning från Epoq! Ring dem så fixar det säkert det på studs! De skickar med en "bibel", ett större häfte som har anvisningar för samtliga skåp osv.

De två mdf-listerna som du beskriver: En ska sitta som du säger, framtill och uppåt mot bänkskiva. Den andra ska sitta uppe men mot vägg baktill. Genom den fäster du i väggen. Precis som med väggskåpen alltså.
 
ginnfilt skrev:
Tjo! Självklart ska du få monteringsanvisning från Epoq! Ring dem så fixar det säkert det på studs! De skickar med en "bibel", ett större häfte som har anvisningar för samtliga skåp osv.

De två mdf-listerna som du beskriver: En ska sitta som du säger, framtill och uppåt mot bänkskiva. Den andra ska sitta uppe men mot vägg baktill. Genom den fäster du i väggen. Precis som med väggskåpen alltså.

Jo jag nästan anade att det skulle vara så, men då är frågan: Är det tänkt att man ska fästa bänksivan bara i framkant? Epoq sa nåt om fästvinkel i går när jag ringde om mont.-anvisningar. Men vinkeln följde inte med vad jag kunde se.
Kanske står i häftet jag förmodligen får imorn.
Har en ide på att låta båda MDF-listerna sitta uppåt mot skivan och fixa IKEA-fästvinklar och montera skåpen i väggen med - på IKEA:s vis.
Överskåpen tänkte jag också komplettera med IKEA-vinklar i nederkant så att man kan fästa där också.
En observation jag gjorde på de två skåpstommar från Epoq jag monterat:
När man drog åt de två insex-möbelskruvarna som binder ihop sidor med botten/topp, så buktade sidoskivan ut på mitten så att det blev en ca 0,5mm springa där. Precis som om bottenstycket var lite kupigt...dålig precision vid tillkapning?
Men det kan man ju förståss åtgärda med en extraskruv på mitten.

/L-O
 
Såg förresten att det var dubbla hålrader borrade i bänkskåpen från Epoq - för att passa både gamla Blum och Epoqs nya Mepla - precis som säljaren sa!
Totalt var det fyra rader hål på en sida, en bak, en fram och två ganska nära varandra i mitten, varav Ikeas beslag (Blum?) använde två, framraden och ena raden i mitten.
/L-O
 
62_an skrev:
Såg förresten att det var dubbla hålrader borrade i bänkskåpen från Epoq - för att passa både gamla Blum och Epoqs nya Mepla - precis som säljaren sa!
Totalt var det fyra rader hål på en sida, en bak, en fram och två ganska nära varandra i mitten, varav Ikeas beslag (Blum?) använde två, framraden och ena raden i mitten.
/L-O
Hum... Jag tror att Mepla och Blum använder samma hål. Inga lådskenor lär ju behöva den inre raden borrhål. Mepla använder också den främre samt ena raden i mitten.

Den inre raden borrhål är ju till för hyllor/hyllbärare och det är nog även en av raderna i mitten. Vissa hyllplan kan man förstärka med en bärare i mitten, t ex för vitvaror.
 
Skippa ikea-vinklarna i nederkant av väggskåpen, låter inte vidare snyggt.

Med vårt Epoqkök kom en rejäl påse med extra tillbehör som skruvar, plugg och dylikt. I den fanns även en hel del fästvinklar.
 
ginnfilt skrev:
Skippa ikea-vinklarna i nederkant av väggskåpen, låter inte vidare snyggt.

Med vårt Epoqkök kom en rejäl påse med extra tillbehör som skruvar, plugg och dylikt. I den fanns även en hel del fästvinklar.
Har ni fäst under- och överskåpen bara i överkant via MDF-listen?

Påsen du nämner fick jag naturligtvis inte med :|
Får väl plocka ihop egna...
 
Nu har jag testat att montera ett liggande Epoq vitrinskåp (92 bredd) med en Ulriksdalsdörr från Ikea. Men såg att skåpet var ca 5mm bredare än det borde vara. Dörren ska ju vara ett par mm mindre än stommen, men nu blev det ytterligare 5mm skillnad, så det såg ut som om dörren hade krympt.
Med Epoqs tidigare info i huvudet att en stomme inte får ha +tolerans på angiven bredd, men upp till 3mm minus-tolerans, verkar det konstigt. Stommen skulle då få vara 91,7 - 92,0 cm
Så jag frågade säljaren på Epoq och berättade att alla tre vitrinskåpen var för breda.
Han undersökte saken och ringde tillbaks och sa att just 92-stommarna, som även används för vanliga väggskåp, fast då stående, ska vara 92,5cm.
Låter konstigt tycker jag!
Uppenbarligen så är inte 92-skåpen 92,5cm på Ikea.

70-stommarna är ju max 70,0cm höga
- varför skulle 92-stommarna vara 92,5cm?

-Hur bred/hög är en dörr från Epoq till ett 92-skåp?
 
Ingen som har 92cm Epoq-stommar?
 
Vi har bara 70...
 
62_an skrev:
Ingen som har 92cm Epoq-stommar?
Mina 92 cm dörrar shaker ek är 91,9 cm i yttermått.
 
Hörde igår med en snickare som jobbar åt Epoq. Han hade själv liggande 92-skåp som också var 92,5cm. Och hans dörrar var också lika stora.
I manualen till Epoq står lite mått, bl.a. 920mm höjd för vanliga väggskåp men inget om liggande.
Jag tror ( och Epoqs snickare) att det någon gång blivit fel i specen för deras liggande skåp, det skulle nog vara 920, men blev 925mm
Hur som helst - inget större problem - jag får kapa stommen ett par mm per sida för att bättre matcha Ikeas dörr. Hålen för gångjärnen verkar iaf stämma och det går ju också att justera gångjärnen lite i sidled.
I värsta fall får jag åka till glasmästaren och fixa nya lite kortare hyllor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.