Ah glad att jag hittade den här tråden. Jag har exakt samma problem, den sticker ut längst upp i hörnet på icke gångjärns sidan. Oerhört irriterande då jag tycker den ska in lite till men då blir det skit svårt att stänga dörren, man måste ta i. Detta styr jag med slutblecket i karmen.

Har också en diplomatdörr, 1år gammal. Tidigare hade jag Snickarper, känns som en helt annan liga fast såklart grymt mycket tyngre också. Diplomatdörren är ju frigolit inuti och har inget heller det där härliga kvalitetsljudet när man stänger .

kom ni fram till nån lösning ?
 
Moderna dörrar rör sig på detta vis med fukt- och temperaturändringar. Det är yttersta skivan och alu-plåten inunder den som rör sig. Till sommaren kommer ni förmodligen se att den bågnar på andra hållet någon mm. Bågnar dörren mer än 4 mm finns fog för reklamation (om dörren inte är högre än M21).
 
Hej,


L Lasselano skrev:
Moderna dörrar rör sig på detta vis med fukt- och temperaturändringar. Det är yttersta skivan och alu-plåten inunder den som rör sig. Till sommaren kommer ni förmodligen se att den bågnar på andra hållet någon mm. Bågnar dörren mer än 4 mm finns fog för reklamation (om dörren inte är högre än M21).
Jag har dock tyckt att den sitter så hela tiden oavsett årstid, lite märkligt att vi är flera med just Diplomatdörr som har samma problem med att den sticker ut i ett hörn, kanske man ska ringa till dom och höra.
 
M M@ZE skrev:
Hej,


Jag har dock tyckt att den sitter så hela tiden oavsett årstid, lite märkligt att vi är flera med just Diplomatdörr som har samma problem med att den sticker ut i ett hörn, kanske man ska ringa till dom och höra.
Det låter onekligen mystiskt.
 
L Lasselano skrev:
Det låter onekligen mystiskt.
Ja verkligen, det är som om karmen böjer sig inåt på mitten och upp till hörnan fast den är rak :crysmile:
 
M M@ZE skrev:
Ja verkligen, det är som om karmen böjer sig inåt på mitten och upp till hörnan fast den är rak :crysmile:
Men som sagt, böjer sig dörren inte mer än 4 mm lär du nog inte få mycket gehör för dina frågor, dina avvikelser är inom tolerans.
 
L Lasselano skrev:
Men som sagt, böjer sig dörren inte mer än 4 mm lär du nog inte få mycket gehör för dina frågor, dina avvikelser är inom tolerans.
Jag förstår .. ska mäta :)
 
Svårt att mäta exakt med en tumstock men skulle nog säga att det är 5mm.
 
R
Har fått min diplomatdörr utbytt två gånger på grund av samma problem som ni har.


Nuvarande dörr var bra när den monterades men upplever att den börjar bukta ut igen efter 6 månader. Den kom även med en tjockare tätningslist än tidigare dörrar.

Den sitter som ytterdörr och är grafitgrå. Har två stycken vita till garage/förråd och de har inte samma problem
 
Hej, vi har nyligen satt in en diplomatdörr och har samma problem att från handtaget och upp till hörnet så buktar den utåt mer och mer ju närmre hörnet man kommer. Den är målad i annan kulör. Har ni pratat med diplomatdörrar? Jag väntar på återkoppling från åf än så länge.
 
M MikaelJones skrev:
Lånade hem ett långpass och gjorde följande notering. Håller man långpasset uppför hela dörren när den är öppen så ser man att passet ligger kloss an både där uppe och nere men i mitten, vid låset, så är det en glipa på 2-3 mm. Känns alltså som dörrbladet har bågnat något:


Hur vi mätt:
[bild]

Kloss an uppe och nere:
[bild]

Glipa vid låset:
[bild]

Samma sak om man mäter på insidan av dörren. Den ligger då kloss an i mitten men uppe och nere är det en glipa:
[bild]

På gångjärnssidan så är dörren spikrak.

Känns inte som justering av gångjärnen kan lösa detta eller?
Hej!
Monterade en ny Diplomatdörr igår och har exakt samma problem och ser även när jag håller långpasset emot dörrbladet att det bågnar ca 2-3mm. Sjukt irriterande! Funderar på att släppa på karmakruvarna och luta ut karmen så dörren går igen ordentligt, frågan är bara om det kan bli problem då karmen istället blir sned.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.