Varför inte bygga lite större i ett plan istället för att försöka klämma in allt i ett attefallshus? Finns det några begränsningar på fastigheten som gör att man inte kan bygga ett till bostadshus där?

Enda möjliga fördelen med ett attefallshus är att det finns färdiga 'byggsatser' som gör att det kan bli lite billigare att bygga. Men om du ska bygga ett egenritat hus faller den fördelen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Finns det inte fler än så?
Ingen expert på något sätt, som ni väl märkt.
Tomten är smal. Man kan bygga intill granne med deras medgivande.
Söker man bygglov så gäller väl 4.5 meters regeln?
 
Lite Off Topic:

Jag fastnar för en del av första inlägget. Den rubbade grundtryggheten. Varför då?

Jag har en släkting som har hus där i södra Frankrike också, men som bara har det som sommahus. Hon är 70+, änka sedan några år. Och har haft diverse mer eller mindre allvarliga "hälsoincidenter" under sommarvistelse där. Sjukvården har varit lättare att komma åt. Och de har agerat mer resolut på misstänkt allvarlig incident (stroke). Så av hälsoskäl borde det inte finnas anledning att flytta hem. Däremot har jag ingen aning om hur det är med äldreboende där nere, det kan ju vara ännu värre än i Sverige.
 
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Finns det inte fler än så?
Ingen expert på något sätt, som ni väl märkt.
Tomten är smal. Man kan bygga intill granne med deras medgivande.
Söker man bygglov så gäller väl 4.5 meters regeln?
Det går att få bygglov även om man kommer närmare gränsen än 4,5m. Lite beroende på hur gammal detaljplanen är, så kan det vara lättare eller svårare.

Det räknas då som en mindre avvikelse (från det. plans reglerna). Om det då redan finns planstridiga delar i den bef. byggnationen, så blir det svårare/omöjligt att få bygglov för ytterligare planavvikelser.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite Off Topic:

Jag fastnar för en del av första inlägget. Den rubbade grundtryggheten. Varför då?

Jag har en släkting som har hus där i södra Frankrike också, men som bara har det som sommahus. Hon är 70+, änka sedan några år. Och har haft diverse mer eller mindre allvarliga "hälsoincidenter" under sommarvistelse där. Sjukvården har varit lättare att komma åt. Och de har agerat mer resolut på misstänkt allvarlig incident (stroke). Så av hälsoskäl borde det inte finnas anledning att flytta hem. Däremot har jag ingen aning om hur det är med äldreboende där nere, det kan ju vara ännu värre än i Sverige.
Problemet som jag ser det är ekonomin. Vi har huset, skuldfritt ,och inte mycket mera. På grund av omständigheter och dåliga beslut tidigare i livet har vi brutto tillsammans 20.000 i månaden i pension. Det är inte på något sätt synd om oss. Klokare planering tidigare i livet hade naturligtvis varit att önska.
Här i Frankrike betalar vi ingen skatt på så låga pensioner.
Försäkringar och allmänna boendekostnader här ca 4000. vi klarar oss bra på på de 16.000 som återstår.
Sjukvården är fantastisk, vinet billigt, restaurangbesök överkomliga. Solen lyser 300 dagar om året. Vi har aldrig haft det så bra. Vi är båda helt friska och har egenhändigt byggt nytt hus här efter att ha sålt vårt gamla.
Det tänkte vi göra även med Attefallaren. Åka till Sverige 2 månader och bygga. Vi har många bekanta med betydligt bättre ekonomi än vi. För dom är det inte antingen eller. Med en Attefallare som står redo vågar vi nog bo här något längre. Rötter och familj är inte oväsentligt. Elefanten återvänder till sitt vattenhål.
För att uttrycka det krasst:
Jag dör hellre på ett Hospis i Sverige än i Frankrike.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Som sagt var; Börja med att kolla om det går att bygga ett 'vanligt' hus med bygglov. Attefall är en nödlösning om det inte går att få bygglov för ett bostadshus.
Ett 'vanligt' hus behöver ju inte bli så mycket större, men man slipper begräsningarna på byggyta och höjd. Några enstaka kvadratmeter till kan göra ganska stor skillnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Som sagt var; Börja med att kolla om det går att bygga ett 'vanligt' hus med bygglov. Attefall är en nödlösning om det inte går att få bygglov för ett bostadshus.
Ett 'vanligt' hus behöver ju inte bli så mycket större, men man slipper begräsningarna på byggyta och höjd. Några enstaka kvadratmeter till kan göra ganska stor skillnad.
Vi hade behövt 1 sängplats/rum mera. Det hade räckt med 4 kvadd till.
Vi bor nu på nybyggda 45 m2. och det räcker och blir över. Vi har alltid bott smått och trivts med det.
Vårt första hus på Kirseberg i Malmö var 6 x6 meter, dock med snedtaksövervåning,
Känner nog att det kan bli problem med vanligt bygglov. Vi behöver ligga mindre än 1/2 meter från granne.
Länk till huset vi byggt i Frankrike. Om ni inte orkar med inledningen så kommer huset efter 1 1/2 minut
 
  • Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Mindre än en halvmeter till tomtgräns kan det nog inte bli tal om vare sig det gäller bygglov eller Attefallshus eftersom man bör kunna underhålla fasaden utan att gå på grannens tomt. Även om den nuvarande grannen tillåter att någon kommer in på tomten för underhåll så behöver inte en ny granne göra det.

Jag är orolig för att ett bygge med en mycket brant trappa upp till ett nödvändigt sovrum inte kan användas under så många år. När jag tänker tillbaks på släktingar som har blivit över 80 år så är det nog få av dem som jag tror att hade klarat av en så brant trappa några gånger om dagen utan att ramla i den inom ett år. Fallolyckor i åldersgruppen över 70 år leder ofta till allvarligt handikapp och ibland även dödsfall.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Mindre än en halvmeter till tomtgräns kan det nog inte bli tal om vare sig det gäller bygglov eller Attefallshus eftersom man bör kunna underhålla fasaden utan att gå på grannens tomt. Även om den nuvarande grannen tillåter att någon kommer in på tomten för underhåll så behöver inte en ny granne göra det.

Jag är orolig för att ett bygge med en mycket brant trappa upp till ett nödvändigt sovrum inte kan användas under så många år. När jag tänker tillbaks på släktingar som har blivit över 80 år så är det nog få av dem som jag tror att hade klarat av en så brant trappa några gånger om dagen utan att ramla i den inom ett år. Fallolyckor i åldersgruppen över 70 år leder ofta till allvarligt handikapp och ibland även dödsfall.
Nu är det ju tänkt att det skall bli en spartrappa och det enda problemet då är ju att hålla reda på fötterna så att man går i takt. Trappan ser ju brant ut men det beror mera på brister hos mig eller ritprogrammet. Skulle vi sedan komma dit hän att sovloftet inte blir åtkomligt så får man väl göra ett mindre kök och ha sänplats + pentri. Skulle det bli väldigt gammalt orörligt och besvärligt så bor ju sonen på fastigheten. Han har gott om plats. Ett rum på bottenvåningen med sjukhussäng kan säkert ställas i ordning. Nu tycker dock inte jag att man skall skriva fan på väggen. Nog kan man väl vara frisk i ett antal år och sedan får man väl lösa det när man kommer så långt.
Det behöver ju inte nödvändigtvis bli ammoniakdoft och urininkontinens :)
 
  • Gilla
Bjurte och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Nu är det ju tänkt att det skall bli en spartrappa och det enda problemet då är ju att hålla reda på fötterna så att man går i takt.
Det är väl lite det som jag har upplevt som ett problem hos släktingar över 80, särskilt när de har varit trötta på kvällen eller på morgonen (för att inte tala om nattliga toabesök). Men naturligtvis hoppas jag att ni får vara friska och utan sådana krämpor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
[bild] Får jag ge bakgrunden först? Vi är + 70 och bor på 45 nybyggda m2 i Provence.
Det fanns indikationer på cancer som sedan visade sig vara falskt alarm.
Detta har dock rubbat vår grundtrygghet och vi funderar på att flytta tillbaka till Sverige (motvilligt). Prisutvecklingen har varit mycket ogynnsam för oss.
Vi har gjort en kraftig ekonomisk kräftgång.
När vi sålde vår lägenhet i Malmö räckte pengarna till ett hus i Provence.
Här har priserna sjunkit med 30% medan vår lägenhet idag kostar dubbelt efter dessa 10 år.
Vi får alltså mindre och sämre lägenhet för våra pengar nu.
Här betalar vi ingen skatt på våra låga pensioner. Vår ekonomi kommer alltså att vara mycket sämre i Sverige.
Ett boendealternativt har dykt upp. En undantagsstuga på sonens tomt. Visst, det är kanske inte så man önskat sina sista dagar, men it is what it is, det kunde varit sämre. Förlåt den långa inledningen,
man blir tragglig när man blir gammal.
Nu till Attefall.
Jag har ritat 30 m2. En del yta försvinner p.g.a. 200 mm väggar. Jag tänker maxisolera med polystyren. Man säger ju att det får vara 4 meter till taknock . Detta gör att det ju inte går att få 2 våningar.
Vi behöver dock en 2: a våning i "tornet". Det är nödvändigt att få till ett extrarum där (2 x 2.5 meter). Enda sättet som jag ser det är att sänka golvet under marknivå i bottenplan. Handikappanpassat? Nödvändigt? Hur lösa sänkt golv och rullstol? Vad kräver man för takhöjd i en Attefall för bostadsändamål? Om totalen är 4 m så går det bort 200mm för tak och 100mm för golvbjälklag minimum.
Återstår 3700mm vilket ju inte räcker. Toaletten? Måste den vara handikappanpassad? Det är ju onödigt med en så stor toa på så litet utrymme, men måste man, så måste man. Känner ni till bra och kunnig i bestämmelser-Ritare? Ni brukar vara smarta och hjälpsamma.
Har ni några tankar och idéer kring detta? [bild] [bild]
Kan det vara ett alternativ att bygga till sonens hus med egen del, kanske egen ingång tom?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kan det vara ett alternativ att bygga till sonens hus med egen del, kanske egen ingång tom?
Bra tanke men tomten gör att det inte blir bra. Separat byggnad som ligger längre fram och "stjäl" en bit av parkeringen bör det bli.
Helt otroligt vilket engagemang ni har i detta alla. Stort Tack
 
Hej, mycket att läsa så kan missat nån diskussion, såg detta på nätet nyss,

Det finns inget hinder mot att bygga attefallshuset med källare så länge det är lämpligt, främst ur geoteknisk synpunkt.”

Källa: Boverket
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, eftersom det är byggytan som är begränsad så får du ha hur många våningar du vill (nedåt då eftersom nockhöjden också är begränsad).

Men det är ganska dyrt att bygga källare, så det är oftast bättre att bygga ett lite större enplanshus än 35 kvadrat med källare. Så länge det är möjligt enligt gällande planer etc såklart.
Rent byråkratiskt och kostnadsmässigt är det ingen större skillnad på att söka bygglov för ett litet hus jämfört med bygganmälan för ett attefallshus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Gammelnörden
Jag har knåpat ihop 30 kvm som inkluderar ett minsta tillåtna sovrum (2,2m x 2,2m) och köksuppställning (ingen diskmaskin) samt badrum (1,90m x 1,90m) efter en modell som fanns som underlag till ett attefallshus på "enkelrum" tror jag det var. 20 cm tjocka ytterväggar och 15 cm tjocka inneväggar.
Stor brasklapp att mitt inspirationsförslag är möblerat rätt tajt. Jag tänker mig att man har två lätta fåtöljer som går att svänga runt mot TV:n när man vill det. Heltokigt är att den 90 cm breda skjutdörren in till det minsta sovrummet inte helt går att öppna. Dörrbladet står ut dryga 30 cm i dörröppningen men döljer på så sätt sängen från allrummet. Det skulle kanske funka med vikdörrar till sovrummen istället? Jag önskar att jag hade fått till mer förvaring...
Planritning av ett 30 kvm attefallshus med sovrum, köksuppställning och badrum, inrett med möbler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-modell av ett litet kök och matplats med blå skåp, vitt bord, stolar och en lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kompakt vardagsrum med bord, stolar och vy mot sovrum och badrum i ett modellhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett litet sovrum med en enkelsäng, fönster och väggfästa bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-visualisering av ett kompakt sovrum med säng, stol och öppen skjutdörr som blockerar delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett kompakt kök med blå skåp, vit kylskåp, matbord och öppen dörr till nästa rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av ett effektivt planerat litet badrum med dusch, toalett och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.