Tack för alla bra svar!
Behöver dock vara säker på om det är en tank eller en brunn.
Var det någon som kunde svara på om det finns möjlighet att man inte kan se några kammare i en gammal 3-kammarbrunn?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
En juridisk tvist är att servitutet enligt TS gäller en 3-kammarbrunn, när det inte verkar finnas någon sådan på TS' fastighet.

Det är också värt att kolla med kommunen om avloppslösningen är godkänd för mer än ett hushåll? Det normala är att avlopp dimensioneras för enbart hushållet som brukar fastigheten, ska flera ansluta sig måste detta godkännas hos kommunen och avloppet dimensioneras efter den större mängden avloppsvatten.
Om jag skulle få veta om det var möjligt att ha ett hushåll till kopplat till min brunn så var jag tvungen att göra en ansökan hos kommunen.
Det är dock inte troligt att det skulle vara okej att koppla på ett hushåll till på en 40 år gammal brunn avsedd för ett lite fritidshus.
 
E esscallin skrev:
Tack för alla bra svar!
Behöver dock vara säker på om det är en tank eller en brunn.
Var det någon som kunde svara på om det finns möjlighet att man inte kan se några kammare i en gammal 3-kammarbrunn?
Som jag ser det kan det inte vara en 3-kammarbrunn, eftersom på en sådan ska skiljeväggarna gå ända upp till vatten/slam-ytan på brunnen, annars har den ingen slamavskiljande effekt - skit flyter ju, bokstavligt talat.
Dessutom ska det finnas ett korrekt placerat utlopp där vattenfasen kan rinna ut i infiltrationen. Det ska mest vara en slamkaka överst i 3-kammarbrunnen, slambilen ska inte behöva suga upp en massa vatten ur en 3-kammarbrunn.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
E esscallin skrev:
Om jag skulle få veta om det var möjligt att ha ett hushåll till kopplat till min brunn så var jag tvungen att göra en ansökan hos kommunen.
Det är dock inte troligt att det skulle vara okej att koppla på ett hushåll till på en 40 år gammal brunn avsedd för ett lite fritidshus.
Nu skriver vi om varandra här, men min fråga var om avloppstillståndet anno 1983 från kommunen, gäller en ansluten fastighet eller flera?
I nuläget är det inte lämpligt att du ansöker om ett sådant tillstånd om det inte finns, det riskerar att ge dig problem.
Vem äger den andra anslutna fastigheten, är det din säljare eller har hon sålt även den till någon annan?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu skriver vi om varandra här, men min fråga var om avloppstillståndet anno 1983 från kommunen, gäller en ansluten fastighet eller flera?
I nuläget är det inte lämpligt att du ansöker om ett sådant tillstånd om det inte finns, det riskerar att ge dig problem.
Vem äger den andra anslutna fastigheten, är det din säljare eller har hon sålt även den till någon annan?
Tillståndet från -83 gäller bara min fastighet.
Säljaren äger fortfarande tomten bredvid men hon har ännu inget hus där men planerar för det framöver.
 
Det jobbiga i det här är att du äger avloppsproblemet, det finns på fastigheten du äger och är ansvarig för. Du kan inte bussa kommunen på säljaren för att hennes föräldrar anlagt ett felaktigt avlopp, då kommer kommunen istället att gå på dig, eftersom du äger fastigheten med det felaktiga avloppet.

Det du kan göra om din säljare söker bygglov på grannfastigheten, är att meddela kommunen att det inte finns någon avloppslösning på hennes fastighet. Visserligen finns ett servitut, men servitutet gäller en 3-kammarbrunn som inte finns utan är en sluten tank, och dessutom bara får användas av ett hushåll!
Som du märkt är inte de olika myndigheterna särskilt intresserade av vad de andra myndigheterna beslutar. Lantmäteriet kollar så att servitutet stämmer med deras regelverk, punkt. Kommunen kollar så avloppet följer deras regelverk, punkt. Kommunen kommer inte godkänna att en ytterligare fastighet kopplas på ditt befintliga avlopp bara för att säljaren kommer och viftar med ett servitut.
 
  • Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ta det pragmatiskt. Anlägg ett nytt enskilt avlopp till ditt hus enligt konstens alla regler med ett nytt avloppstillstånd för din fastighet. Se till att det inte inkräktar på det härskande servitutets rätt.

Koppla bort ditt hus från det befintliga avloppet men lämna det för grannens nyttjande.

När ditt nya avloppstillstånd är säkrat och anlagt så meddelar du kommunens miljökontor att din granne har ett tillståndspliktigt WC-avlopp som via servitut belastar din fastighet. Meddela att du inte är verksamhetsutövare för detta avlopp och gör en anmälan om tillsyn och att du förespråkar att kommunen så fort som möjligt meddelar förbud mot fortsatt användning. Samtidigt meddelar du grannen skriftligt att avloppet som ligger på din fastighet saknar tillstånd och ger upphov till olagliga avloppsutsläpp på din fastighet och därmed förorenar den. Upplys om att utsläppen måste upphöra före ett visst datum för annars blir grannen skadeståndsskyldig.

Parallellt med detta kan du fundera på vad servitutet verkligen omfattar.
 
  • Gilla
AAkermo och 6 till
  • Laddar…
Liten uppdatering gällande min "trekammarbrunn".

Beslöt mig för att sänka ner mobilen och filma själv. Vet inte varför jag inte gjorde det från första början.

Filmen börjar ner i Stigarörets slut och sen vidare ner i brunnen. Snurrar sen runt ett antal varv (om man har lätt för att bli yr kanske man inte ska kolla ;) och sen upp i röret igen.

Så här ser alltså en "trekammarbrunn" (som säljaren fortfarande hävdar att det är) ut hos mig. :) :) :)
 
Du måste filma neråt, annars ser man inte om det är några 'kammare'.
 
useless useless skrev:
Du måste filma neråt, annars ser man inte om det är några 'kammare'.
Den är så långt ner det går innan den tar i botten. Tanken är helt nytömd och tom.
 
Så här ser den ut uppifrån när den är nytömd.
 
  • Vy uppifrån in i en tom brun behållare med synlig smuts och ett mörkt hål i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag tittat på din film, du kan döpa den till Irländsk julafton i septiktanken. För det är fortfarande ingen 3-kammarbrunn, syns inte tillstymmelse till de skiljeväggar som finns i en sådan brunn.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
E esscallin skrev:
Den är så långt ner det går innan den tar i botten. Tanken är helt nytömd och tom.
Ja, då är det en annan sak.
Finns det bara en brunn? Vi har en gammal tvåkammaravskiljare bestående av två seriekopplade brunnar en meter ifrån varandra.
 
useless useless skrev:
Ja, då är det en annan sak.
Finns det bara en brunn? Vi har en gammal tvåkammaravskiljare bestående av två seriekopplade brunnar en meter ifrån varandra.
Det finns bara en brunn.
 
E esscallin skrev:
Det finns bara en brunn.
Det är alltså helt enkelt en septitank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.