N Nerre skrev:
I längden ja. Men om man inte kör så långt så äter inköpspriset upp vinsten.

Kör man 1200 mil om året i en bil som drar 0,7 liter milen och soppan kostar 20 spänn litern blir det 18 600 spänn om året.

Om man då kan köpa en sån bränslebil som kostar 50 000 så blir det väldigt svårt att få det att gå ihop ekonomiskt att istället köpa en elbil. Särskilt om elbilen bara kan användas till 75% av resorna, för de övriga 25% av resorna måste man då hyra bil till, och det blir inte billigt.

Har du sån tur att en elbil fixar 99% av dina resor kan du vara glad.

Och även om du bor i ett hushåll med flera bilar kan du vara glad. Vi har bara ett körkort så det blir väldigt dyrt att ha flera bilar (skatt och framförallt försäkring kostar ju).
Men om du skaffar kopiator så kan ni dela på körkortet...:cool:
 
N Nerre skrev:
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.
Där håller jag med, dock i vårt fall så är vår andre bil en Peugeot 208. :seenoevil:

Hela diskussionen kring elbilens vara eller icke vara tycker jag har blivit väldigt polariserad (som så mycket annat i samhället). Vilket är tråkigt för debatten(?) blir därefter.

Passar elbil många? Ja, kanske.
Passar elbil alla? Nej, troligtvis inte.
Klarar man sig enbart med elbil? Nja, nej, kanske, vet inte, ja.
Är räckvidden tillräcklig? Beror helt på dina preferenser.
Och en massa andra frågar som inte har ett ja eller nej svar. Men i den generella debatten så förkommer det oftast ja eller nej på dessa. Tyvärr.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.
Jag förstår inte logiken. För det första lämpar sig villaboende synnerligen väl för elbilsägande – det är lätt att ladda hemma över natt. För det andra förstår jag inte flerbarnsbegränsningen, menar du att alla elbilar är för små?

Som vanligt finns det fall där elbil inte passar, men att du skulle identifierat en grupp här som elbilar generellt inte passar för ställer jag mig skeptisk till.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Om jag nu skulle ta och beställa mig en Dacia Spring för att lösa behovet av persontransporter eller 90%av persontransportbehovet och så accepterar jag att ha en bil som inte kan dra släp.
Tänkte lösa transport av byggsopor och inköp av byggmtrl några få ggr om året med egen traktor och vagn till ÅVC i Linköping, men där är jag tydligen icke välkommen med egen traktor.

Att traktorn är långsammare på väg kanske jag skulle kunna stå ut med, den drar ju mer och tyngre lass och jag skulle kunna spara tiden det tar att underhålla och besikta bilsläpkärran så total tidsspillan blir mer att man inte tar traktor till jobb som man kan göra med bil och släp utan får åka separat och det blir sannolikt ett helgprojekt.

Fortsätter nog att köra min lilla bensinare med 1 ton efter, lägger på dubbdäcken på kärran till helgen så det är lagligt att fara i detta väder.

Håller tummarna att det kommer fler prisbilliga praktiska elbilar nästa år.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Nejdå, det har varit flera som tidigare i tråden sagt att det är inget problem att låna eller hyra bil för de tillfällen elbilen inte funkar. Bara att börja läsa tråden från början. Sen att ni är en handfull som älskar att tjata om att elbil inte är nåt för mig är en annan sak, men ni är inte de enda som skriver i tråden.
Ja innan vi fick dina krav och förutsättningar klara för oss så fanns det nog några som försökte övertyga dig om att ändå tänka tanken på elbil. Det senaste halvåret eller så är det glasklart att:
  • Du kör mindre än genomsnittet
  • Du kör sällan vardagar
  • Ni bara har ett körkort i familjen
  • Du vill ha en kombi
  • Du vill ha en billig bil
  • Du vill ha en bil som är 5+ år
  • Du är livrädd för att frysa ihjäl om batteriet tar slut
  • Du avskyr tanken på att stanna mer än fem minuter för att tanka på semestern
  • Du ogillar elbilar (även om du ibland skriver annat)
  • Du ogillar förändringar
Sen det blev klart så tror jag inte jag har sett några inlägg om att du borde skaffa elbil. Om du vill älta de gamla inläggen försök att tygla dig och framförallt var tydlig med att det är gamla saker du kommenterar om du ändå måste, för jag tror inte du kan hitta ett särskilt nytt inlägg där.du rekommenderas att skaffa elbil.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 11 till
  • Laddar…
sunnis
N Nerre skrev:
Jag tror även de flesta barnfamiljer med mer än ett barn har svårt att klara sig med en ensam elbil som enda bil, i alla fall om man bor i villa.

Men med "enda bil" är vi där igen, de som redan har två bilar, då tycker i alla fall jag att det är en nobrainer att byta ut den ena bilen till elbil. För man har kvar den andra bilen att täcka upp när elbilen inte funkar.
Själv har jag två barn och en stor hund. Går alldeles utmärkt att åka resor med 80-100mil ToR med min ID.4 lastad med hundbur och takbox inkl en barnvagn. I helgen besökte vi Göteborg, fungerande utmärkt med att ladda på resan dit, på hotellet och hem igen trots det var kallt ute. Snart blir det resa till Dalarna för skidsemester med takbox, hund, barnstolar och fullast med skidutrustning. Har åkt flera gånger resor med 40mil enkel väg till svärföräldrarna, inga problem alls.

De som har mest problem med räckvidden är de som inte äger en elbil.

Volvo Hybriden jag har vet jag inte vad jag ska göra med snart, den rullar knappt. Olönsamt att köra den mer än 3-4mil, sedan drar den dyr soppa när det finns en fin elbil i hushållet. Volvo-hybriden är inte direkt förstavalet på långresan om man säger så... Den ska bytas in mot en elbil nästa år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Texan och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Ja innan vi fick dina krav och förutsättningar klara för oss så fanns det ...
....och framförallt var tydlig med att det är gamla saker du kommenterar om du ändå måste, för jag tror inte du kan hitta ett särskilt nytt inlägg där.du rekommenderas att skaffa elbil.
Nu har Nerre åtminstone för mig lyckats förklara att hans skrivande i tråden handlar lite typ om allmän konsumentupplysning, att de här som hyllar elbilar kanske glömmer att upplysa om att det finns bilägande som åtminstone idag inte passar med elbil. Och att upprepningarna beror på att det kan tänkas att nya läsare kommer in i tråden.
Nåja, jag har åtminstone nöjt mig med detta. Om Nerre inte alltför frekvent hackar sönder tråden med gammalt, så klagar jag inte heller.

sunnis sunnis skrev:
Själv har jag två barn och en stor hund. Går alldeles utmärkt att åka resor med 80-100mil ToR med min ID.4 lastad med hundbur och takbox inkl en barnvagn. I helgen besökte vi Göteborg, fungerande utmärkt med att ladda på resan dit, på hotellet och hem igen trots det var kallt ute. Snart blir det resa till Dalarna för skidsemester med takbox, hund, barnstolar och fullast med skidutrustning. Har åkt flera gånger resor med 40mil enkel väg till svärföräldrarna, inga problem alls.

De som har mest problem med räckvidden är de som inte äger en elbil.

Volvo Hybriden jag har vet jag inte vad jag ska göra med snart, den rullar knappt. Olönsamt att köra den mer än 3-4mil, sedan drar den dyr soppa när det finns en fin elbil i hushållet. Volvo-hybriden är inte direkt förstavalet på långresan om man säger så... Den ska bytas in mot en elbil nästa år.
Låter bra.
Nu är ju du såpass priviligierad att du har ekonomi att tjacka en ny bil i detta segmentet. Och ta de finansiella kostnaderna som det medför.
Men oavsett är det ju bra, vi som inte har möjlighet till en bil i den nivån kommer ju om några år kunna börja köpa vettiga bilar som kommer ut på begagnatmarknaden då.
Det jag kände att jag hade ekonomi för (det handlar ju inte rent om vad jag max hade kunnat pressa fram, utan att det dels ska finnas marginaler kvar och att pengarna även ska räcka till annat som inte heller är helt livsnödvändigt) blev en bil som ger mig små räckviddsproblem hela tiden. Jag är inte lika fri i min körning idag, jag håller ner hastigheten, jag planerar dagarna annorlunda.
Men det är ju lite spännande det också.
Och att snabbtanka lite på stan är ju fortfarande mycket billigare än bensinen. :)
 
Från direktrapporten i dagens GP (rörande snöstormen):

Stillastående elbilar på E6

P4 Göteborg rapporterar att en mängd elbilar övergetts av sina ägare längs med E6 till följd av de långa köer som bildades under gårdagen.


– Vi har en del övergivna elbilar där räddningstjänsten tagit hand om förare och passagerare. Vi kommer flytta bilarna från vägen och sedan para ihop de med sina ägare, säger Mikael Salo, vägtrafikledare på Trafikverket, i inslaget.


– Det är helt enkelt så att batteriet tar slut när de står stilla så lång tid. De måste behålla värmen i bilen.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Är ju en intressant faktor som jag inte räknat med att det skulle få den effekten.
 
A AndersS skrev:
Är ju en intressant faktor som jag inte räknat med att det skulle få den effekten.
Ja, jag hade inte heller räknat med detta. Det går åt en hel del el för att hålla bilen varm och det är inte så lätt att toppa upp ur en reservdunk så att de kan köra vidare.
 
Skulle lätt kunna tänka mig att vår nästa bil blir en ren elbil.
Vi har i långa perioder haft behov av två bilar i familjen.
Hade en större kombi och en äldre liten polo. Som främst behövdes för aktiviteterna på kvällar och helger.
Till vardags cyklade jag till jobbet och frun tog bil till och från jobbet. Mindre än 2 mil dagligen för henne.

Sålde polon när pandemin slog till och vi slutade röra på oss och har sedan dess klarat oss bra på en bil. Kommer så småningom att återgå till att behöva två bilar och då vette tusan om det inte blir en liten elbil för alla de korta resor vi gör.
Räckvidden eller laddtiden kommer inte vara ett problem då resorna som sagt är korta och laddning kan ske i lugn och ro på fruns jobb och/eller hemma i garaget.
Risken är nog bara att kombin då mest bara blir stående och används främst på helger och semestertrippar.

Tycker det är mycket fokus på räckvidd och laddtid bland elbils-motståndarna när elbilarna ändå med råge överträffar det normala vardagsbehovet. En genomsnittlig bilresa är ju faktiskt bara 27km.
Fine att vissa som bor på landet har behov av längre räckvidd kanske har lite tuffare krav på sina bilar. De flesta människor i landet bor dock i närhet av städer och har egentligen inte ett behov av räckvidd på 40-50-60 mil.
En några år gammal artikel men siffrorna stämmer nog hyfsat fortfarande ändå.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-lang-ar-resan-till-jobbet
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Från direktrapporten i dagens GP (rörande snöstormen):
Jag blir lätt skeptisk till sånt här. Särskilt när det är så oprecist.

I stora snöoväder runt våra städer är det rätt vanligt att bilar överges rent generellt. Folk gillar helt sonika inte att vänta. En elbil på uppvärmning i sträng kyla drar väl ett par kW på sin höjd. Hur många elbilar kan då på riktigt vara strandade pga. elbrist?

Jag säger inte att det inte kan hända, men jag har svårt att tro att det är vanligt.

Hur långt stopp var det, och när övergavs bilarna?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag blir lätt skeptisk till sånt här. Särskilt när det är så oprecist.

I stora snöoväder runt våra städer är det rätt vanligt att bilar överges rent generellt. Folk gillar helt sonika inte att vänta. En elbil på uppvärmning i sträng kyla drar väl ett par kW på sin höjd. Hur många elbilar kan då på riktigt vara strandade pga. elbrist?

Jag säger inte att det inte kan hända, men jag har svårt att tro att det är vanligt.

Hur långt stopp var det, och när övergavs bilarna?
Stoppet var tydligen i nio timmar. Räddningstjänsten plockade upp folk allteftersom de blev av med värmen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hittade en annan artikel som sade åtta timmar.
 
Men istället för reservdunk kan man till elbilen ha ett ihopfällbart löpband som man tar fram i snögloppet. Samtidigt som man själv håller sig varm på bandet laddar man elbilen:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.