det är inte en gammal oljetank utan en riktig acktank?
 
Det är en riktig acktank...

Jag tänkte att jag skulle börja skissa på tre alternativ som man sen kan basera offerterna på, jag skulle vilja ha ett budgetalternativ, ett mellanalternativ och en lyxkryssare som vvsarna kan få ge mig offerter på.

Hjälp mig gärna med olika alternativ.



//Warlock
 
Aquawarm kopparflex köper av Logstor Ror Sverige
Vet inte vad den kostar iadag men den är säkert dyrare nu än för ett år sedan pga ökade kopparpriser, För 1 1/2 år sedan kostade en 2x22 mm kopparflex med 110 mm isolering 308:-/m vilket va 30:-/m billigare än en wirsbo pex..
Du klarar dej gott med en 2x22 mm kulvert, Som pump behöver du en vanlig cirk.pump typ wilo 25/6 samt ev backventil om det finns risk för självcirkulation.. Här finns kulverstyrning för 2200:- http://www.maniarmatur.se/

Tycker du kan köra med din 3 m3 tank fast du iof skulle kunna haft en större (bygga om den du får) men att du borde ha en tekniktank i huset på 500-1000 liter beroende på utrymme, Båda dessa tankar ska isoleras ordentligt..

Ctc V35 är i minsta laget till 3m3 tank om du vill ha det bekvämt med eldningen, Du måste ladda pannan 2,5-3 ggr för att ladda 3 m3..

Det går bra att köra med vvx för sol till 3m3 tanken o ladda på 2 nivåer (högt/lågt) vilket även blir billigare än dubbla slingor, Se bara till att det fixas uttag/rör ut genom isoleringen så det är lätt att koppla på sen..

Som panna skulle väl en V65:a passa bra med uttag för brännare..
 
Tjenare!

Jag hade tänkt köra utan slavtank.

Två kulvertar 2x22 för värme till och från samt vv och vvc. (vvc vänder före liten elberedare)

Det vore skönt att slippa slaven för utrymmets skull.

Kanske skulle det vara enklast att komplettera med en till 3 kbm tank med slingor eller beredare?


//Warlock
 
Warlock skrev:
Tjenare!


Två kulvertar 2x22 för värme till och från samt vv och vvc. (vvc vänder före liten elberedare)


//Warlock
Det finns 4 rörskulvert, måste bli billigare än 2 kulvertar
 
prototypen skrev:
Det finns 4 rörskulvert, måste bli billigare än 2 kulvertar
Aquawarm har inte 4 rörskulvertar o som priset va för 1,5 år sedan så hade det varit billigare med 2 st 2x22 kulvertar än t.ex wirsbos 4-rörs pex..
 
Warlock skrev:
Tjenare!

Jag hade tänkt köra utan slavtank.

Två kulvertar 2x22 för värme till och från samt vv och vvc. (vvc vänder före liten elberedare)

Det vore skönt att slippa slaven för utrymmets skull.

Kanske skulle det vara enklast att komplettera med en till 3 kbm tank med slingor eller beredare?


//Warlock
Du skulle ju kunna höra med husqvarna tanksvets om en måttanpassad tank till huset på 500 l som har slingor..
 
Njä, jag vill inte ha in nån tank i huset...
 
Ett bra (och billigare) alternativ till extraisolerad kulvert är att isolera den extra själv. Här har jag klyvit markisolering på klyvsågen och limmat med fogskum.
 
  • DSC00938 comp.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte kolla på Frölingpannorna (Fröling FHG Turbo 3000), finns i många olika storlekar med stora vedmagasin, spaksotning o jag vill även minnas att lambdastyrning fanns som tillbehör, har själv varit o ryckt i en sådan på energiutställningen i Jönköping, kändes väldigt stadig o gedigen, passade dock inte så bra ihop med som mitt pannrum är planerat. De kan ju vara värt att titta på, 91,8 % verkningsgrad enligt tillverkaren.
Har ingen aning om varken pris eller kvalitet, men första intrycket var verkligen imponerande!
Har för mej de fanns i storlekar från 20 kw, till 70 kw, o med vedmagasin från runt 100 liter till närmare 300 liter, hittade dock inte tabellen nu.

Fröling Heizkessel- und Behälterbau GmbH

fanns någon annan sida med ännu mer info, men har inte den här just nu...

MVH Kim
 
Tjenare!

Har nu nästan bestämt mig för en solo innova 50, vad tycker ni, fördelar/nackdelar?

Pratade med Baxi och de tyckte att jag skulle koppla en liten tekniktank i serie med min 3 kbm tank.

Är det rätt att göra så?


//Warlock
 
Serie funkar inte då du inte tar ut värme (sommartid), då blir du utan varmvatten. Bättre att sätta en större tank parallellt.

Baxi verkar leva kvar i forntiden då det gäller tankstorlek, dom tror att 3 m3 till en Inova 50 är stort. Med min praktiska erfarenhet säger jag att det är i minsta laget. En anläggning vi gjort med en Inova 50 och en tank på 4,5 m3 håller nu på att utökas med 6,5 m3 till 11 m3!
 
När jag la en kort kulvert (20meter) till min betydligt mindre anläggning rekommenderade både Baxi och andra att jag skulle lägga grövre kulvert.

I mittfall har jag användt Maxitherms 32/26 (26mm invändigt) kolla upp din kulvertdimension noga - för 22mm verkar i underkant
 
Har du pratat med Hålltorp?
Jag eldar flis och skulle behöva byta panna, deras ser intressant ut. Jag har inte hunnit kontakta dom ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.