redarn redarn skrev:
Med beställarens kreditkort? Att handla på beställarens kredit är så klart vanligt.
Normalt går det till så att beställaren skaffar konto på bygghandeln och får räkning därifrån.
Jag har inte hört om någon som har använt beställarens kreditkort.
 
  • Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Normalt går det till så att beställaren skaffar konto på bygghandeln och får räkning därifrån.
Jag har inte hört om någon som har använt beställarens kreditkort.
Ja det är vad jag förväntar mig,

Förutom i TS fall, om du ursäktar att jag skrev kreditkort när det kanske bara var ett bankkort.

DenDarGabben DenDarGabben skrev:
Jag vet inte hur det kom till det men de har haft ett bankkort som tillägnats till detta. *PAFF*
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det är fortfarande massor med oklarheter.

TS beskriver situationen som något han inte varit del i från början. Vem/vilka har det då och vad är bakgrunden?

TS pratar om ”andra” som inte delat hans syn på saker och ting. Vilka andra och var är de nu?
Vem är uppdragsgivare?
Finns det skrivna kontrakt?
Är det medvetet eller omedvetet svartarbete beställt? (Låter som någon anlitat utländsk arbetskraft, krävt rotavdrag som de inte kan lösa pga ej reggad svensk firma som kan kräva in pengar via Skatteverket och det då blir bråk om vem som ska stå för mellanskillnaden).

Finns många fler frågor men kan börja där…
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 10 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Hota inte med polisanmälan
Det är tillåtet att hota med polisanmälan för att förmå någon till handling, MEN förutsättningen är att det ska ha skett ett brott (ur din synvinkel då), och du får då inte lägga på något extra, utan det måste vara totalt jämlikt. Då rör det sig om sk laga tvång. Rekvisiten för utpressning är att det rör sig om olaga tvång.

Exempel: Du handlar på mitt kort för 10 000 utan lov.
Jag säger "Betala 10 000 eller så polisanmäler jag dig" --> Lagligt.

Säger jag istället "Betala 15 000, där 5000 är plåster på såren, eller så polisanmäler jag dig" --> Olagligt, det är utpressning, eftersom du begär 5000 kr mera än vad du blivit lurad på.

Med "brott ur din synvinkel" menar jag att det räcker att den objektiva gärningen i sig utgör brott. Att personen hade rätt att göra så eller saknar uppsåt, och därmed skulle gått fri, förändrar inte bedömningen till utpressning.

Det är dock viktigt att tänka på att det i vissa fall kan vara otillbörligt från väldigt små summor. Det är exempelvis om du blivit utsatt för en misshandel. Då kan du möjligtvis kräva de 200 kr i patientavgift för att du behövde åka in och sy några stygn, Men inget mer.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Som egenföretagare så måste jag säga att detta var det dummaste jag hört. Hjälper inte dig förvisso.
Rotavdrag som hantverkarn ska ha??

mkt har jag hört.

hoppas för din skull att det löser sig
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Som egenföretagare så måste jag säga att detta var det dummaste jag hört. Hjälper inte dig förvisso.
Rotavdrag som hantverkarn ska ha??

mkt har jag hört. Men detta tar nog priset

hoppas för din skull att det löser sig
 
DenDarGabben DenDarGabben skrev:
Hej,

Har haft ett renoverings firma hos mig som fixat lite här och där.

1. Det har köpts el verktyg på min bekostnad för flera tusen.
2. Det saknas kvitton för flera tusen.

Fråga 1. Verktyg som köpts med mina pengar(finns inget på kontraktet angående detta), är dessa mina enligt lag? När jag ställer krav på att få tillbaka dessa verktyg och inte får det, kan jag polisanmäla det som stöld? Om jag får tillbaks dem men de är i allt annat än nyskick, kan jag kräva pengarna istället för maskiner?

Fråga 2. Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, men de endast har kvitton för 90.000kr. Om det är helt omöjligt för dem att producera dessa kvitton för de saknade 10.000 kronorna. Vad kan jag göra? Vad har jag för rätt? Kan detta klassificeras som stöld i och med att de inte kan bevisa vad detta använts för och vägrar betala tillbaka?
Är du säker på att du inte haft en mardröm? Du har haft en renoveringsfirma "hos dig" som har "fixat lite här och där" men har inte varit inblandad i att leja dem???
Men det har skrivits "kontrakt" och någon(du, vem vilka varför?) har gett hantverkarna(?) tillgång till bankkonto/kontokort...
Du kan säkert polisanmäla någon eller några men det lär inte leda någonstans. Varför du skulle vilja ha igen nya och/eller begagnade elverktyg av någon som orättmätigt köpt dem med dina pengar är ännu en gåta. Handlar det om att du med dessa verktyg i näven tänkt en framtid som entreprenör i "härochdärbranschen"?
Seriöst: TS frågor och andra inlägg påminner om historien om mannen som kommer in på brädgården och vill köpa en planka. På frågan om dimension och längd måttar han med händerna och säger - "ja, nu är det ungefär så här mycket som saknas..."
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 7 till
  • Laddar…
jag tror du vet mer än vad du vill säga här. Du hade hoppats på att få ett bygge skitbilligt med polski polski 200kr/h all inklusive, men nu har det blivit dyrare och då har du blivit sne. Med så här mycket frågetecken och inget du verkar kunna förklara logiskt. Inget av det du säger make sense. Har polski polski sova på sängen i källaren varit hos dig och byggt och du givit dem ditt kontokort, ja då är det stöld om de tagit verktygen som de köpt in från ditt kort. Men har du haft Polski AB där som fakturerat dig för jobb inkl inköpta maskiner, så är det deras.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 5 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Det är tillåtet att hota med polisanmälan för att förmå någon till handling, MEN förutsättningen är att det ska ha skett ett brott (ur din synvinkel då), och du får då inte lägga på något extra, utan det måste vara totalt jämlikt. Då rör det sig om sk laga tvång. Rekvisiten för utpressning är att det rör sig om olaga tvång.

Exempel: Du handlar på mitt kort för 10 000 utan lov.
Jag säger "Betala 10 000 eller så polisanmäler jag dig" --> Lagligt.

Säger jag istället "Betala 15 000, där 5000 är plåster på såren, eller så polisanmäler jag dig" --> Olagligt, det är utpressning, eftersom du begär 5000 kr mera än vad du blivit lurad på.

Med "brott ur din synvinkel" menar jag att det räcker att den objektiva gärningen i sig utgör brott. Att personen hade rätt att göra så eller saknar uppsåt, och därmed skulle gått fri, förändrar inte bedömningen till utpressning.

Det är dock viktigt att tänka på att det i vissa fall kan vara otillbörligt från väldigt små summor. Det är exempelvis om du blivit utsatt för en misshandel. Då kan du möjligtvis kräva de 200 kr i patientavgift för att du behövde åka in och sy några stygn, Men inget mer.
Och det är just därför jag ger TS rådet. I en infekterad och svårutredd konflikt är det är väldigt stor risk att TS gör fel.

Sen kanske just du är expert nog och kan göra detta på ett säkert sätt, men TS föreföll inte vara det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att hela handlar om pris före eller efter tot avdrag. Enkel matematik. Hantverkare säger 100 000kr för jobbet, beställare tror att det blir 70” efter rot, medans hantverkare menade 100” efter avdrag vilket blir ca 143”
Där är nog problemet. Det kan handla om stora summor. Exempel ovan visar på lägre nivå men gånger 4-5 blir faktisk en hel del
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
J
Reyhan Reyhan skrev:
Jag tror att hela handlar om pris före eller efter tot avdrag. Enkel matematik. Hantverkare säger 100 000kr för jobbet, beställare tror att det blir 70” efter rot, medans hantverkare menade 100” efter avdrag vilket blir ca 143”
Där är nog problemet. Det kan handla om stora summor. Exempel ovan visar på lägre nivå men gånger 4-5 blir faktisk en hel del
Rot är ju maximalt 50k (per person) så några astronomiska summor gånger 4-5 lär det inte handla om.

Men oavsett. TS vet nog mycket mer om det här än vad som skrivs. Hela första inlägget är bara antydan till vad någon annan ev. gjort.
Vad TS gjort, gått med på, inte gått med på, skrivit på, kommit överrens om, osv. framgår inte.
Omöjligt att sätta sig in i läget utan hyfsat komplett bild. Nu är den inte ens halvt komplett.
Verktygsinköp och ett kanske bortlovat bankkort är uppenbarligen bara två små detaljer i en större ”soppa”.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
"Nån annan som påbörjat det här" Eller hur! Det är så jag brukar säga om jag gjort nåt jag inte vill stå för! "Det var maken som..."
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det var det fräckaste! Fråga Polisen hur du ska hå tillväga med detta.
Lycka till!





DenDarGabben DenDarGabben skrev:
Hej,

Har haft ett renoverings firma hos mig som fixat lite här och där.

1. Det har köpts el verktyg på min bekostnad för flera tusen.
2. Det saknas kvitton för flera tusen.

Fråga 1. Verktyg som köpts med mina pengar(finns inget på kontraktet angående detta), är dessa mina enligt lag? När jag ställer krav på att få tillbaka dessa verktyg och inte får det, kan jag polisanmäla det som stöld? Om jag får tillbaks dem men de är i allt annat än nyskick, kan jag kräva pengarna istället för maskiner?

Fråga 2. Kvitton...Om det t.ex dragits 100.000kr från bankkonto, men de endast har kvitton för 90.000kr. Om det är helt omöjligt för dem att producera dessa kvitton för de saknade 10.000 kronorna. Vad kan jag göra? Vad har jag för rätt? Kan detta klassificeras som stöld i och med att de inte kan bevisa vad detta använts för och vägrar betala tillbaka?
 
Tänk dessutom på att det (oftast, alltid?) inte är tillåtet att låna ut sitt kreditkort till annan person.

Du kan med andra ord inte ens låta din partner låna kortet på Ica om du inte är med.

Man skaffar ett extra kort i den personens namn i såna fall.
 
Husdjur Husdjur skrev:
Du kan med andra ord inte ens låta din partner låna kortet på Ica om du inte är med.
Och inte heller om du är med skulle jag säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.