Vi har ett fritidshus ute vid kusten. Byggt 1967, vinterbonat med alla bekvämligheter.
Vi har vatten från ett pumphus (som alltid är igång, då det finns permanentboende), slangen går ca 100 m till vårt hus, in i källaren och till en hydrofor och till en varmvattenberedare.
Toaletten är en 3 kubiks tank i källaren (krypgrund).
Huset värms upp med elradiatorer.

På höst, vinter och vår, när vi inte är där, är värmen nedsatt till ca 12 grader, just för att undvika problem med att ledningar fryser, osv.
Det känns dock lite trist, att huset kostar som mest när vi inte är där. Elräkningarna svider ju desto mer när man inte varit i huset...

Så... Finns det några alternativ? Vi har bundit elpriset till ett av de då lägsta företagen, det kanske går att få ner nåt öre till, men... I övrigt? Finns det nåt annat man kan göra för att få ner elförbrukningen för värmen, stänga av den helt men ändå kunna komma dit mitt i vintern utan att tillbringa en halv helg med att öppna upp respektive stänga stugan...


Alla tips mottages tacksamt! :)
 
Ni borde ju titta på att kunna sätta igång huset "på distans" med GSM-utrustning t.ex.

Kanske kan vattnet i källaren sättas i ett isolerat rum, med värme, medans resten av huset saknar värme utom när ni är på väg och ringer och sätter igång det. Att tömma ur lite vatten ur ledningarna när ni åker, och fylla dem när ni kommer tar inte mer än en kvart.

Och måste ni ha 12 grader, räcker det inte med 5-6 grader? (Det borde göra rätt mycket under höst och vår).
 
kan ni på något sätt avskärma utrymmet där vatten kan frysa och endast lägga in en frostvakt i det utrymmet? att ställa huset på 5-6 grader lär inte hålla rören i köksbänk och krypgrund frostfria då det blir -15 ute. Sen kunde ni kanske hålla resten av huset varmt/torrt med en solarventi, tateknik el.dyl luftsolfångare. så har jag tänkt göra, men har inte behövt det tidigare, eftersom jag installerar vatten först nu.
 
Det räcker ju att ni har frostfritt i huset. Det behöver inte vara så varmt som 12 grader.
Dessutom kanske ni skall överväga att tilläggsisolera.
 
Jag håller på att bygga fritidshus och jag bygger för kallställning från början.
Dels är det inte så kul med elräkningen man får för tiden man inte är där, och dels är det direkt miljöovänligt att bränna energi i onödan.

Extra isolering gör iof saken lite bättre, men kostar, och tar plats - och i ett fritidshus känns detta kanske inte alltid motiverat.

Från början tänkte jag kallställa totalt och tömmma VA etc, men efter byggsamrådet så fick jag en hel del tips av kommunens byggnadsinspektör, och nu tror jag att jag går på en mellanlinje.

Jag isolerar även innerväggarna (vilket jag ur ljudsynpunkt iaf tänkte göra) och sen så låter jag en liten underhållsvärme på 5-8 grader vara på i toaletten som har WC och VVB bla. Jag kommer dock att sätta in en kran under huset för tömmning av rören iaf, bla köksrören komemr att kräva detta, men jag slipper tömma vvb och oroa mig för duschblandare, golvbrunn och WC, samtidigt som det lilla rummet på knappa 3 kvm inte kommer att ta så mkt energi att värma upp.

Sedan tänker jag installera värme som slås på via GSM samt en braskamin så att man får värme direkt man kommer ut på vintrarna (fritidshuset kommer även att vara skidstuga nämligen...)

/K
 
Tänkte bara följa upp med att jag nu har införskaffat en NEXA A22 GSM modul - återkommer med rapport om hur bra det funkar när jag har testat det "skarpt". Min minitest hemma med styrning av julgranen funkade fin-fint iaf

/K
 
Hej,

Att ni inte sätter in en luftsol värmare, kan spara in många sköna kronor. Finns mycket om att bygga en själv här på forumet (Teknik & VVS > Solvärme & vindkraft) eller så kan du köpa. Solarventi är en dansk produkt du kan söka på, sen finns det någon/några till. Du hittar säkert fler alternativ.

mvh
 
Luftvärmepump som håller 10 grader i huset?

/Pontus
 
Hemmansägarn skrev:
Hej,

Att ni inte sätter in en luftsol värmare, kan spara in många sköna kronor. Finns mycket om att bygga en själv här på forumet (Teknik & VVS > Solvärme & vindkraft) eller så kan du köpa. Solarventi är en dansk produkt du kan söka på, sen finns det någon/några till. Du hittar säkert fler alternativ.

mvh
Kruxet är ju bara att en sådan går på just sol...
Och med mycket snö, lite sol ,och låga temepraturer så garanterar man inte plusgrader inomhus. Bygga en sjlv har jag tyvärr inte tid med - kan vara ett kul expriment annars. Men en färdig solaventi kostar inte alltför många kronor - har fundera tpå att komplettera med en sån, kruxet är bara att mina väggar skugas av träd på dagarna, största delarna iaf där man kan montera den - så då blir det taket - och då kommer den bli snötäckt på vintern...


Luftvärmepump - funkar för att få ned kostnader - att inte elda för kråkorna kostar ännu mindre :)

/K
 
Jo visst är det det som är kruxet.... Men poängen är inte enbart den omedelbara värmen från lutsolvärmaren utan också att luftuktigheten i huset minskar en hel del. Detta gör i sin tur att annan uppvärmning blir mer snabb, effektiv och därigenom billigare.
Att värma vatten är besvärligare än att värma luft.... har läst exempel där uppvärmingstiden av fritidshus minskat drastiskt efter en sådan här lösning.

mvh
 
sätt in solarventi eller asi typ den konstruktionen den kostar bara i inköp sen sköter den sig själv (drivs med sol)
och då får du runt 10 grader åert om funkar skitbra
 
Fast nja, det får man ju inte riktigt. Det är ju helt beroende av solljuset, och några tio plusgrader kan den inte hålla under den kalla och mörka delen av året. Men för att hålla fukthalten nere fungerar den säkert utmärkt.
 
Jag har en stuga i Bergslagen på 67 kvadrat med 10 cm isolering i väggar och ca 15 cm i taket. Jag håller kring nollan utom på toaletten och i "teknikutrymmet" där jag har en frostvakt + värmekabel för inkommande vatten. Jag har en årsförbrukning på ca 3700 kWh och då går säkert närmare 1000 kWh på sommaren när vi bor där. För egen del tycker att det är OK och att sätta in en luft/luft vp som ändå kräver viss skötsel tror jag knappt att det går att räkna hem för min del med tanke på lägsta temp. på luft/luft på 10-15 grader. En luft/luft går ju i stort sett på ren el när det är riktigt kallt dessutom.
 
Mina luftvärmepumpar ger vid -15 grader 2,2 ggr insatsen när det gäller el kontra värmeutbyte (COP, värmefaktor, "verkningsgrad"), men så kallt blir det sällan här nere i Växjö.

/Pontus
 
Mina luftvärmepumpar ger vid -15 grader 2,2 ggr insatsen när det gäller el kontra värmeutbyte (COP, värmefaktor, "verkningsgrad"), men så kallt blir det sällan här nere i Växjö.

/Pontus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.