Jag funderar på att köpa en Husqvarna ugn eftersom det är ett bra pris på den (5990) men kommer inte att ha råd att köpa hela köket från Husqvarna.
Vad är eran erfarenhet av att blanda märken på ugn, häll, kyl & frys fläkt samt disk?
 
synliga vitvaror, Micro Induktionshäll och Ugn från Siemens. Diskmaskin och kylfrys som är bakom luckor i köket blev från whirlpool. Då de senare inte syns och specarna motsvarade dyrare märkens så valde vi de billigare så vi fick allt i ett bräde.

Har bekanta som har blandat från ett flertal tillverkare där man ser de billigare och udda märkena och handen på hjärtat, det ger ett billigt intryck.
 
Jag var olika på diskmaskin o sen har resten samma. Det är för att vi valde dom vi tyckte var bäst från respektive tillverkare. Man tänker inte på att det står Bosch på diskmaskin o Huskvarna på resten. Men har man billiga /udda märken så ser det kanske lite konstigt ut...men annars tror jag det kvittar om det är samma stil på dom...Om man inte har dom jämte varandra vill säga..för då ser man det tydligt på namnen...
 
Jag tycker inte att det gör något om sakerna kommer från olika tillverkare bara de utseendemässigt passar ihop.
 
Vad betraktar folk som udda och billiga märken då? Exempelvis är ju whirlpool kända för bra microvågsugnar, men kanske inte är "top-of-the-line" när det gäller spishällar? Hur resonerar man där då?
 
Jag kommer antagligen köpa resten från Siemens och dom går ju lite i linje med Husqvarna. Kanske Electrolux istället för Siemens, men inte Bosch, UPO, Candy etc.
 
Jag tror säkert att du kan blanda bara, som sagt, du ser till att de utseendemässigt passar ihop. Dessutom kan det vara bra att tänka på att de som skall stå intill varandra bör vara samma märke.

Vi har precis beställt vårt nya kök och kommer blanda från Siemens, Electrolux och AEG. De vitvaror som syns mest kommer alla från Siemens så att de passar bra ihop.
 
Blir lite full i fniss...

Menar ni på största allvar att det kan finnas folk som, när de kommer hem till en för första gången, tar sig tid att kolla vad det är för märken på vitvarorna i köket!? Och rynkar på näsan om det inte står samma tillverkarnamn på alltihop?

Ha, ha, att ni orkar!!!
 
Håller med Sara_B :)
Måste man då också ha samma märke på stereon, dvd'n och TV'n om de står i samma rum?

Den enda anledning jag kan se att köpa allt från samma tillverkare är att man i så fall kanske kan få ett bättre pris än om man plockar en sak från varje av en massa olika. Personligen tycker jag att märket som sitter på har ganska liten betydelse. Funktion, utseende och pris är det som jag har som kriterier när jag väljer saker.
 
Nu är det ju då inte bara märket som skiljer.
Det är ju en klar skillnad i design på dom olika märkena.
Jag ski*er i om det står electrolux eller siemens på en pryl, men jag vill att designen ska passa ihop med all utrustning.
 
Pans skrev:
Jag tror säkert att du kan blanda bara, som sagt, du ser till att de utseendemässigt passar ihop. Dessutom kan det vara bra att tänka på att de som skall stå intill varandra bör vara samma märke.
Det räknade jag oxå med... Eftersom ung och kyl/frys står jämte varandra ville vi ha samma märke på just dom. Det blev E-lux och det är stor skillnad på den rostfria finishen :mad: Trots att försäljaren hävdade att dom va lika "det är ju samma märke"! Dom stod i varsin ände av affären så det va svårt att jämföra så vi tog honom på orden. Dumt gjort! Så är det ngn som vill köpa en begagnad kyl/frys så hör av er!
 
En spis, en kyl och en micro är väl ganska olika i utseendet ändå, även om de nu skulle komma från samma tillverkare.
Håller med Sara_B här. Det gäller att veta vem man bygger sitt kök för. Är det för dig och din familj eller är det för dina besökare?
Hur långt ska man sträcka sig? Tänk nu om dina besökare skulle inspektera tvättstugan och upptäcka att det är olika märken på tvättmaskin och torktumlare? Har du två bilar? Samma märke då, får vi hoppas.
 
Självklart har jag mina två bilar i samma märke och årsmodell...
Hur skulle annars uppfarten se ut? Herregud!

I tvättstugan är faktiskt tvättmaskinen en 05:a medans tumlaren en 06:a men det beror på att tvättmaskinens 06:a faktiskt passar sämre ihop med tumlaren.
Sen att jag fick betala en högre summa för en äldre maskin (hade ju trots allt utgått) är ju smällar man får ta.

Och självklart bygger jag inte mitt kök åt min familj, vi äter ju aldrig hemma.
Det är mest till för partyn av olika slag.

Nu ska jag ta min jet till bahamas.
Vi hörs när jag är uppkopplad på planet.
 
Har ingen erfarenhet av att blanda, men ärligt talat har jag aldrig tänkt på vad vi eller andra har för märken i köket över huvud taget förrän vi började förbereda oss för vår renovering! Var tvungen att inspektera hemma när vi började titta på vitvaror "jaha, vi har visst ElectroHelios på allt utom diskmaskin, Elektrolux"...

Nu när vi har valt vitvaror, vi har inte fått dem än, så har vi valt AEG på hällen, Electrolux på ugnen och kylen, UPO på fläkten och Whirlpool på (integrerade) frysen och micron (eftersom de passar bäst i IKEAs köksskåp).
 
De som kommer att reagera på att det är olika vitvaror är de som själva håller på att renovera sitt kök och spekulanter vid en eventuell försäljning.
Själv anser jag att funktionalitet är viktigare än att det är samma märke.

Själv har vi alla synliga maskiner i samma märke. Anledning till det är, som någon redan nämnt, att vi fick ett bättre pris då vi använde samma leverantör.

Vi valde t ex en enkel diskmaskin med så få program och finesser som möjligt. Vi använder endast ett, möjligen två program. Avancerad teknik har inte vi behov av.
Varför betala för något som man inte behöver?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.