A
JAAA! Fyfan vilka hjältar! Vilket bygge!

Så här ska ett bra projekt vara, lite mer om detajerna hade varit intressant men fan skit i alla andra projekt sänd fler program om detta bygge istället.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
TRJBerg
craftsboy craftsboy skrev:
Paret verkar väldigt sympatiska. Men det kanske beror på att mannen delar samma yrke som mig själv. :D

Förutom grunden så verkar de inte råkat ut för så många överraskningar. Ändå blev det 1.5 miljon dyrare.

Trappan som han byggde själv blev väldigt bra.

Men hur fick dom bygglov?
Jag är förvånad att det inte drog över mer! Med tanke på specen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Riktigt fint avsnitt ! Kul och intressant bygge, sympatiska och grymma byggare som anpassade sig och la ner sin skäl.

Enda konstiga som jag såg var källaren (på ritning) den verkade inte ha några fönster men det skulle ändå vara sovrum där. Tyvärr fick man inte se den färdig heller (kan inte var klar vid filmningen).

men hatten av asså, grymt !
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fantastiskt arbete och väldigt fin arkitektur.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu snackar vi, förra avsnittet var en sådan besvikelse. Detta var ju ett otroligt bygge!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Ett väldigt häftigt projekt. Ett mycket sympatiskt par också som byggde ett annorlunda hus utan att för den skull smälla upp nåt skrytbygge.

Lika positiv är jag inte över pladderhatten till programledare. De skulle kunna klippa bort hälften av hans dösnack och få en kvart till att visa mer detaljer från huset.
 
  • Gilla
OFP och 12 till
  • Laddar…
Vad gör Johan nu när huset är färdigt.

Kan det vara så att han bygger trappor
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
craftsboy craftsboy skrev:
Paret verkar väldigt sympatiska. Men det kanske beror på att mannen delar samma yrke som mig själv. :D

Förutom grunden så verkar de inte råkat ut för så många överraskningar. Ändå blev det 1.5 miljon dyrare.

Trappan som han byggde själv blev väldigt bra.

Men hur fick dom bygglov?
Bygglov fick de beviljat av byggnadsnämnden i sin kommun.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I det andra avsnittet av Grand Designs Sverige 2021 träffar vi Johan och Roja i Vadstena. Där bygger de ett Naturhus, dvs ett hus inuti ett växthus. De gör imponerande mycket av jobbet själva för att hålla kostnaderna nere.

Du kan läsa artikeln här: Naturhus i Vadstena - Grand Designs
Jag undrar hur det går på vintern vid kraftiga snöfall. Glider snömassor ner i vinkeln mellan taken? Hur går det med tyngden i den vinkeln och finns det inte risk att vatten tränger in??
 
  • Gilla
Anders_70 och 7 till
  • Laddar…
Även jag är imponerad!

Jag hade kanske snålat in på källaren, dyra kvadratmeter, och tankarna behövde väl inte hela ytan?

Funderade även på fundamenten till stålkonstruktionen; har sett att man numera jobbar med skruvpålar i besvärliga jordar, det hade kanske funkat för att slippa betongarbetet (de borde iofs ha räknat på det redan).

Jag har lite svårt för miljökalkylen, jag är inte sakkunnig men det känns som att det är en jädra massa energislukande insatsvaror (glas, stål, betong m.m) i sådana här byggen. Det går nog inte att räkna hem stålet och glaset på den odlingskapacitet det ger, men kanske den energi som sparas på uppvärmningen. Nu snackar jag inte bara kronor och ören, utan den energiåtgång (och utsläpp) som insatsvarorna kräver. Ska se om jag hittar någon info om liknande byggen...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
C
Viktor.J Viktor.J skrev:
Enda konstiga som jag såg var källaren (på ritning) den verkade inte ha några fönster men det skulle ändå vara sovrum där.
I någon scen syntes vad jag uppfattade som ett källarfönster med en ljusbrunn.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jobbigt att tvätta fönstren kanske.... eller de kanske betalar någon för att göra jobbet.
 
Främst imponerad av människorna och deras förmåga till coping när problemen hopade sig. Jag önskar att jag hade mannens förmåga att skratta åt problem och bara se till att lösa uppgiften. Och spiraltrappan!!!:surprised: Så snyggt jobb!

Missade början av avsnittet, hade han någon form av egen verkstad eller vad var hans dagliga sysselsättning?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
M Myckling skrev:
Främst imponerad av människorna och deras förmåga till coping när problemen hopade sig. Jag önskar att jag hade mannens förmåga att skratta åt problem och bara se till att lösa uppgiften. Och spiraltrappan!!!:surprised: Så snyggt jobb!

Missade början av avsnittet, hade han någon form av egen verkstad eller vad var hans dagliga sysselsättning?
Korrekt, han hade egen firma med mekanisk verkstad :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.