Hej,
jag har en stolpe som jag limmat ihop av planhyvlad furu. Nu såg jag att i änden fanns en liten springa mitt i stolpen mellan ett par . Jag har nog inte lyckats få tillräckligt med lim där när jag limmade den. Det går att få in ett papper/postitlapp en par centimeter in i springan. Springan försvinner efter ungefär tre centimeter ner i stolpen. Nu funderar jag på hur jag ska hantera detta.

Är det möjligt få in lim i springan pressa ihop den? Går nog inte med trälim, är svårt att få det att tränga ner i springan. Möjligen superlim, det är väl rätt lättflytande, men det härdar ganska omgående, så frågan är om det fungerar. Undrar om det går att använda tandtråd för att få in lim i springan? Återigen, vilket lim borde vara bäst?
 
  • Närbild av en limmad furustolpe med en synlig springa vid änden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte ditt problem med detta
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Kan det gå att använda tryckluft och blåsa ner lim i springan/sprickan?
 
F FDT skrev:
Förstår inte ditt problem med detta
Nähä, det är inget problem, menar du? Bara att gilla läget?
 
L lob skrev:
Kan det gå att använda tryckluft och blåsa ner lim i springan/sprickan?
Möjligen, men jag har ingen kompressor.
 
Ska du måla den?

Skulle väl gå att sätta cirkelsågen mitt i springan och sen limma dit en bit trä...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Ska du måla den?

Skulle väl gå att sätta cirkelsågen mitt i springan och sen limma dit en bit trä...

/ATW
Jo, den ska målas, men kanske inte med heltäckande färg.
 
C chaos skrev:
Jo, den ska målas, men kanske inte med heltäckande färg.
Skulle tro att om borrar ett hål mitt i och fyller med lim och sedan knackar i en slät plugg tvingar man in lim i springan...

/ATW
 
Kan prova att suga in lim i spricka med en dammsugare. Ös på med lim ovanpå och försök suga in det i sprickan från sidan.
 
Lättflytande epoxi lär rinna ner.
 
S Snappahaneklanen skrev:
Kan prova att suga in lim i spricka med en dammsugare. Ös på med lim ovanpå och försök suga in det i sprickan från sidan.
Jo, har sett dammsugartricket, men tänkte att bara funkar om man kan suga vertikalt. Men det kan funka som du säger, sätta lim ovanpå och suga från sidan.
 
R Robin Wahlman skrev:
Lättflytande epoxi lär rinna ner.
Har du något tips på lättflytande epoxi? Verkar finnas en del epoxiprodukter.
A ArneTW skrev:
Skulle tro att om borrar ett hål mitt i och fyller med lim och sedan knackar i en slät plugg tvingar man in lim i springan...

/ATW
A ArneTW skrev:
Skulle tro att om borrar ett hål mitt i och fyller med lim och sedan knackar i en slät plugg tvingar man in lim i springan...

/ATW
Intressant ide´!
 
Kan du dra ihop springan med en tving? Om inte har du stelnat lim i springan o har missat i tvingningen (eller har en eller två plankor med snipe, borde dock inte finnas om du köpt plankorna)snarare än limspridningen, o då blir det trixigare.

Edit. Såg nu du fick in en postitlapp så då borde där inte finnas stelnat lim. Kommer man se ändträet i den färdiga konstruktionen? Om inte kan du prova att banka ner ett stämjärn o se om du kan bända isär aningen för att kunna få ner lim. Annars tror jag på dammsugaren.
 
Redigerat:
Kan du utveckla saken lite mer? På vilket sätt hindrar sprickan dig från att fortsätta? Är det hållfasthetsmässigt eller mest att det är synligt eller vad?
 
Ola C Ola C skrev:
Kan du dra ihop springan med en tving? Om inte har du stelnat lim i springan o har missat i tvingningen (eller har en eller två plankor med snipe, borde dock inte finnas om du köpt plankorna)snarare än limspridningen, o då blir det trixigare.

Edit. Såg nu du fick in en postitlapp så då borde där inte finnas stelnat lim. Kommer man se ändträet i den färdiga konstruktionen? Om inte kan du prova att banka ner ett stämjärn o se om du kan bända isär aningen för att kunna få ner lim. Annars tror jag på dammsugaren.
Jag har provat att dra ihop med en tving . Det går sådär,inte fullständigt där den är som störst. Att det blir så kan bero på att det är mycket material emellan.
S Stefan1972 skrev:
Kan du utveckla saken lite mer? På vilket sätt hindrar sprickan dig från att fortsätta? Är det hållfasthetsmässigt eller mest att det är synligt eller vad?
Det är väl inget som direkt hindrar att jag kör på som det är. Det är annars lite både och när det kommer till att jag tar upp det här, mest är det för att det syns (i övrigt tycker jag det borde hålla). Nu verkar det lite osannolikt att få till det genom att pressa ihop springan så jag får inrikta mig på att fylla igen den.

Ett stort tack till alla som lämnat synpunkter och tips. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.