I det andra avsnittet av Grand Designs Sverige 2021 träffar vi Johan och Roja i Vadstena. Där bygger de ett Naturhus, dvs ett hus inuti ett växthus. De gör imponerande mycket av jobbet själva för att hålla kostnaderna nere.

Du kan läsa artikeln här: Naturhus i Vadstena - Grand Designs
 
  • Gilla
  • Älska
Torbjärn och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun
härligt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Vilken dröm!!! :heart::heart::heart:
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ett av de bättre avsnitten...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Paret verkar väldigt sympatiska. Men det kanske beror på att mannen delar samma yrke som mig själv. :D

Förutom grunden så verkar de inte råkat ut för så många överraskningar. Ändå blev det 1.5 miljon dyrare.

Trappan som han byggde själv blev väldigt bra.

Men hur fick dom bygglov?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J
Sjukt spännande hus på många sätt.
Jag är nyfiken på bara känslan av att gå runt, bo, leva och sova, inne - men ändå med vad jag tror är en väldig känsla av utomhus.
Måste ta ett tag innan man vänjer sig vid det :)

Reagerar också lite på priset. Väldigt lekmannamässigt dock men tänker mig att om man skulle beställa ett sånthär hus halvt eller helt nyckelfärdigt hade det kostat en bra slant mer än vad de lagt ner. Inte bara pga tiden man köper in utan också material och annat.
Med tanke på storlek, teknik osv kan inte 10mkr vara orimligt? Beroende på förutsättningar såklart.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
VIlket projekt! Otroligt imponerande gjort av paret!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
Sjukt spännande hus på många sätt.
Jag är nyfiken på bara känslan av att gå runt, bo, leva och sova, inne - men ändå med vad jag tror är en väldig känsla av utomhus.
Måste ta ett tag innan man vänjer sig vid det :)

Reagerar också lite på priset. Väldigt lekmannamässigt dock men tänker mig att om man skulle beställa ett sånthär hus halvt eller helt nyckelfärdigt hade det kostat en bra slant mer än vad de lagt ner. Inte bara pga tiden man köper in utan också material och annat.
Med tanke på storlek, teknik osv kan inte 10mkr vara orimligt? Beroende på förutsättningar såklart.
Tar du tex en stålstomme så är den i sig inte dyr. Glaset såklart men det är ju standardstorlekar på glaset. Det som generellt drar iväg kostnaden är markarbeten, KÖK, VVS, Värmesystem och dyra ytskikt. De hade som jag såg valt ett kvänumkök som inte är billigt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Äntligen ett program som var kul att titta på med lugna fina människor som bygger sitt eget hus och sliter dygnet runt för att få ekonomin att inte krascha. Mycket bra jobbat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
Fantastiskt hus, perfekt för vårat eländiga klimat. Synd bara att de inte fick ihop det med poolen, men den kanske kommer i framtiden.

Hade verkligen velat ha något liknande själv!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J
craftsboy craftsboy skrev:
Tar du tex en stålstomme så är den i sig inte dyr. Glaset såklart men det är ju standardstorlekar på glaset. Det som generellt drar iväg kostnaden är markarbeten, KÖK, VVS, Värmesystem och dyra ytskikt. De hade som jag såg valt ett kvänumkök som inte är billigt.
Det är klart en stålbalk inte kostar mycket pengar, men som helhet med tanke på storlek, teknik, etc. kändes det ändå som 5,5 var rätt ”billigt”. Men ja - då har man ju lagt galet mycket egen tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Trappan var helt underbar! :love:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Trevliga byggherrar och ett fint hus. Hoppas de sätter dit ett räcke på den yttre trappan. Tänk på säkerheten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
I det andra avsnittet av Grand Designs Sverige 2021 träffar vi Johan och Roja i Vadstena. Där bygger de ett Naturhus, dvs ett hus inuti ett växthus. De gör imponerande mycket av jobbet själva för att hålla kostnaderna nere.

Du kan läsa artikeln här: Naturhus i Vadstena - Grand Designs
Sjukt imponerande!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
Impad!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.