Hej,

Tänkte kika med er angående en stuga jag nyligen köpt, den är från 70 talet - väl skött mm. Börjat känna av del kyla nu när vintern har dragit i gång där golvet är riktigt kallt.

Tänkte rusta upp huset rejält, de är ca 10cm tjocka väggar med "normal" isolering förmodar jag. Tänkte kika om någon har erfarenhet av att sätta cellplast under huset? Dvs att jag kryper under huset och limmar fast cellplast mellan plintarna på undersidan av huset för att isolera bättre?

Funderade även på att isolera alla innerväggar med Therma TW56 Isolergips: https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips

Tänkte även införskaffa mig tätningslist vid alla öppningar, runt alla fönster och dörrar så att det inte drar så mycket. Känns dock dyrt för 399kr för 18m. En dörr gåt åt ca 8m.
https://www.bauhaus.se/sjalvhaftand...iXBJlsbQOKcoVFS29QadSRub4fRcnxfcaArieEALw_wcB

Väntar även på att de ska komma en installatör inom 2 veckor för att installera en luft värme pump då jag har direktverkande el element.
 
Isolera vinden ordentligt och fönster först, det är mest effektivt. Det går bra att limma/skruva cellplast under trossbotten också. Däremot innerväggarna ger inte så mycket, lägg isf på isoleringsskivor utvändigt den dagen ni ska byta/renovera panelen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Hur mycket utrymme har du under huset?
Kan du få till lite bilder?
Finns det någon isolering alls i golvet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Isolera vinden ordentligt och fönster först, det är mest effektivt. Det går bra att limma/skruva cellplast under trossbotten också. Däremot innerväggarna ger inte så mycket, lägg isf på isoleringsskivor utvändigt den dagen ni ska byta/renovera panelen.

Tack!! Lägger vinden på min prioriteringslista då! När det kommer till att isolera fönster, de är väl bara tätningslist som gäller? De är två lager glas.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Hur mycket utrymme har du under huset?
Kan du få till lite bilder?
Finns det någon isolering alls i golvet?
Kan absolut lösa bilder under veckan, är hos sambon just nu. Ca 40 cm från mark till golvet.
 
L Larssonbygg skrev:
Tack!! Lägger vinden på min prioriteringslista då! När det kommer till att isolera fönster, de är väl bara tätningslist som gäller? De är två lager glas.
Precis!
 
L Larssonbygg skrev:
Har du något produkt preferens? Kikade på dessa, rätt så dyrt men förmodar att den gör ett bra jobb: [länk]
Jag har använt TESAs EPDM lister i E- eller P-profil beroende på hur stor glipa listan ska täcka. Sen har du nog hittat den dyraste återförsäljaren. Utan att göra någon större efterforskning så hittade jag betydligt lägre priser påproffsmagasinet, men det finns säkert andra återförsäljare också.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...atningslist-epdm-25-m-9-mm-x-4-mm-vit-2490013

Edit: köper du 100m blir det ännu billigare
 
D Dublin skrev:
Jag har använt TESAs EPDM lister i E- eller P-profil beroende på hur stor glipa listan ska täcka. Sen har du nog hittat den dyraste återförsäljaren. Utan att göra någon större efterforskning så hittade jag betydligt lägre priser påproffsmagasinet, men det finns säkert andra återförsäljare också.
[länk]

Edit: köper du 100m blir det ännu billigare
Tack snälla!! Ska se om jag kan öppna fönstret så att dom två glasen "separera från varandra för att lägga till P-profil. :D
 
Den första länken (dyra) ser ut att vara en silikonlist. Konstruktionen är alltså ett "rör" av mjukt silikongummi. Den typen áv lister är väldigt bra. De håller sin form i evighet. Om du har fönstret stängt i 5år, med ihoppressad list, så vecklar den ut sig till sin ursprungliga rörform när du öppnar fönstret.

Men tätningslister är en djungel. Många äldre fönster tillverkades med en rund textillist. De har då ofta ett fräst halvrunt spår för listen. Till den typen av fönster skall man ha en helt rund silikonlist utan fläns som limmas med glassilikon (viktigt att det är just glassilikon, har provat med sililikon jag hade över från annat, det var hopplöst att få listen att sitta tills silikonet härdade.). Listerna med fläns kan man limma, men även sätta fast med häftpistol (tror jag).

EPDM listerna är väl självhäftande tror jag.
 
L Larssonbygg skrev:
Tack snälla!! Ska se om jag kan öppna fönstret så att dom två glasen "separera från varandra för att lägga till P-profil. :D
Observera. Det skall inte vara någon tätningslist mellan bågarna. Tätningen skall vara mellan bågen och fönsterkarmen. Det är viktigt att det får ventillera mellan glasen, annars blir det kondens och röta mellan glasen. Det finns dammlister som inte tätar mot luft, men fungerar som ett filter för smuts från luften, som man kan ha mellan bågarna.
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
Kalla golv kan bero på att isoleringen sjunkit ihop och du fått drag mellan isolering och innergolv. Då hjälper det inte att isolera underifrån. Försök se om du kan undersöka det ngn stans, och är det problemet behöver du försöka komplettera isoleringen utmed ytterväggarna
 
Larsa Larsa skrev:
Kalla golv kan bero på att isoleringen sjunkit ihop och du fått drag mellan isolering och innergolv. Då hjälper det inte att isolera underifrån. Försök se om du kan undersöka det ngn stans, och är det problemet behöver du försöka komplettera isoleringen utmed ytterväggarna

H hempularen skrev:
Observera. Det skall inte vara någon tätningslist mellan bågarna. Tätningen skall vara mellan bågen och fönsterkarmen. Det är viktigt att det får ventillera mellan glasen, annars blir det kondens och röta mellan glasen. Det finns dammlister som inte tätar mot luft, men fungerar som ett filter för smuts från luften, som man kan ha mellan bågarna.
Tack hemapulare, bifoga några bilder på fönstret. Vet inte om du bli vettigare av de.

Kom på nu efteråt att jag borde tagit bild på hur de ser ut mellan glasen....
 
  • Närvaro av mögel och fuktskador på ett fönsters träkarm med suddig bakgrund av ett gult hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis synligt fönster med träram och mögelangrepp på fönsterkarm nära till ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träramade fönster på en veranda med reflektioner, och en vit rund bord med stolar synlig genom glaset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett halvöppet fönster i ett mörkt rum med utsikt mot ett ljusare rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Larsa Larsa skrev:
Kalla golv kan bero på att isoleringen sjunkit ihop och du fått drag mellan isolering och innergolv. Då hjälper det inte att isolera underifrån. Försök se om du kan undersöka det ngn stans, och är det problemet behöver du försöka komplettera isoleringen utmed ytterväggarna
Tack! De är väl omöjligt att ta reda på det utan att bryta upp golvet?

Funderade på att lägga på ytterväggarna med Therma TW56 Isolergips: https://www.kingspan.com/se/sv-se/produkter/isolering/therma/therma-tw56-isolergips
 
Jo då måste ju göra ett inspektionshål i ngn garderob eller lämpligt ställe. Typ med en dosfräs eller Hålsåg så du kan se in med mobilen eller liknande. Sen om det visar sig att det är det som är orsaken får man fundera på hur man löser det, finns lite olika varianter både uppifrån och från undersidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.