Vår fasadrenovering blev försenad pga långa leveranstider på byggmaterialet, och nu slår vintrkylan till innan alla ytterväggar blivit färdigmurade (lecasten).

Finns det någon vettig uppvärmingslösning t ex med tält eller presenning längs fasaden och en värmefläkt som håller temperaturen på några plusgrader, som är ekonomiskt försvartbart att köra under ett par veckors tid när utetempersturen ligger runt nollan eller strax under?
 
Var i landet är du. som upplysning så murar ryska damer i Murmansk vintertid., bruket ska ju inte frysa, då blir det som sand. Vet inte om det går att ha lite rödsprit i bruket, annars ring en betongtillverkare och fråga, dom har i bland något som ska hindra frysning, Kanske det är bara ett skydd tills betongen börjar brinna och skapar egen värme.
 
Tält/pressening eller betongtäckmatta och dieselkanon för värmen?
 
J jonaserik skrev:
Var i landet är du. som upplysning så murar ryska damer i Murmansk vintertid., bruket ska ju inte frysa, då blir det som sand. Vet inte om det går att ha lite rödsprit i bruket, annars ring en betongtillverkare och fråga, dom har i bland något som ska hindra frysning, Kanske det är bara ett skydd tills betongen börjar brinna och skapar egen värme.
Bor i Skåne. Det verkar ligga runt nollan nu några dygn framåt för att seda smälla till rejält med -8 mot slutet av veckan.
 
Bara intressant , hur mycket fattas det, är det allt eller bara en bit , stor skillnad
 
J jonaserik skrev:
Bara intressant , hur mycket fattas det, är det allt eller bara en bit , stor skillnad
Ca 30 kvm
 
Passa på nu, sista dag i morgon för bra pris.
 
  • Gilla
Annaonym
  • Laddar…
N
Handlar det om flera veckor blir det svårt, blir kallare i januari. Gissar väl att det ska putsas efter.
Men svårt att svara på utan bilder eller ett bättre övergrepp av helheten.
Blir det en vinter med minus i januari och februari är det billigare att skjuta det till mars.
El räcker inte till, kanske om du har 32 in i huset, men helst 63.
 
Tält och värmare, finns tyvärr inga genvägar
 
N
Tror inte jonaserik har förmågan att tillföra så mycket i denna tråden, speciellt inte om tidsåtgången om murningen..
Men det är min åsikt.
Men utan bilder och mer info från TS blir det också svårt.
 
A Annaonym skrev:
Vår fasadrenovering blev försenad pga långa leveranstider på byggmaterialet, och nu slår vintrkylan till innan alla ytterväggar blivit färdigmurade (lecasten).

Finns det någon vettig uppvärmingslösning t ex med tält eller presenning längs fasaden och en värmefläkt som håller temperaturen på några plusgrader, som är ekonomiskt försvartbart att köra under ett par veckors tid när utetempersturen ligger runt nollan eller strax under?

Har nu kört med omväxlande en eller två 200 kw dieselvärmare under en vecka. Nu blir det mildare igen men de får gå ett par dagar till. De sista stenarna muras i morgon.

Putsningen får dock vänta till våren eller åtminstone till senare i vinter om vädret skulle bli milt.
 
N
Måste bara fråga, måste väl vara 20 KW?
200KW på full kreta med diesel måste väl kosta väldigt mycket i veckan.
Hade jag haft den strömmen på det mitt nuvarande jobb hade jag varit glad.
 
N
Vilket bruk ska du putsa med?
 
N neo11 skrev:
Måste bara fråga, måste väl vara 20 KW?
200KW på full kreta med diesel måste väl kosta väldigt mycket i veckan.
Hade jag haft den strömmen på det mitt nuvarande jobb hade jag varit glad.

Förlåt ja det är såklart 20 kW, inte 200! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.