Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st bra skaftdammsugare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Den här gången förbinder sig den som vinner en skaftdammsugare att rapportera in till oss senast 2022-03-31 hur skaftdammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en skaftdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här skaftdammsugarna:

Samsung Jet 75
Dyson V8 Absolute +
Bosch BSS81POW
Philips XC8349
Xiaomi G10
Ryobi R18SV7-0

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på måndag den 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Skulle använda den i vårt hus där vi i familjen har en långhårig katt som verkligen sätter en dammsugare på test.

Vi hade förut en robordammsugare, men den blev totalt igenkloggad av hår från katten. Trots att vi rensade den regelbundet så ville den bara inte mer till slut. Den for till tippen och likaså pengarna vi investerade i den.

Sen hade vi en Dyson V8. Användes regelbundet och mäktade med allt katthår och damm. Men den bestämde sig för att sluta gå en dag.

Allt som allt har vi haft otur gällandes smarta dammsugare. Snälla skicka oss en dammsugare och bryt vår förbannelse!
 
Med två sibiriska katter och två långhåriga 17-åringar i huset (vet inte vem av dem som hårar mest) ser vår hall och trappa ut som en luden mammutrygg mest hela tiden och dammsugaren finns på övre våningen vilket lika gärna kunde vara på månen vad det anbelangar 17-åringarna...

Men tänk... kanske, bara kanske om vi ändå hade en enkel lättillgänglig dammsugare i hallen att en av 17-åringarna skulle våga ta tag i den och testa suga upp en hårboll eller två... tänk... ja-a. tänk om...
 
1. Skulle använda den i hela huset.

2. med 6 dagbarn och 1 hund så behövs det dammsugas flera gånger om dagen ibland och då blir det alldeles för jobbigt att dra fram den stora snabeldraken hela tiden. Så det skulle bli ett perfekt tillskott i hushållet
 
1. Vi skulle använda den i vårt hus, en 1 1/2-plans villa på strax över 200 kvm. Samt i vår husvagn när vi är iväg med den.


2. I vårt hushåll finns två vuxna och fyra små barn som alla är under 7 år. Det dras konstant in en massa grus och skit och mängden smulor under matbordet ska vi inte prata om. Vi behöver dammsuga dagligen helt enkelt. Vi har precis kört slut på vår gamla skaftdammsugare, batterit är kass, så vårt behov av en ny är STORT.
 
1. Vi har 2 våningar á 200kvm, i nuläget så är det 2 robotar som sliter om dagarna. Tror att en skaftdammsugare skulle vara ett utmärkt komplement.


2. Detta hem hade varit ett perfekt test hem, 2vuxna, 2 småbarn, 2katter, 1 hund och stora ytor. Det skulle verkligen sätta dammsugaren på prov på riktigt.


3. Done!
 
Jag skulle använda denna i vårt hus.

När vi flyttade till hus införskaffade vi en skaftdammsugare som stod framme för dagligt bruk. Tanken var att plocka fram den stora sladdammsugaren för storstädning en gång i veckan. Men verkligheten slog till och gammeldammsugaren användes mer sällan. Vi har sedan dess testat oss igenom tre skaftdammsugare. Den senaste gick hädan häromveckan.

Testmiljö: två småbarn som slänger mat på golvet samt går in med skor, barnvagn som drar in grus och smuts, minstingen gillar att riva ner blomkrukor så blad och jord kommer ingå i testet, vi gillar att baka vilket resulterar i ett köksgolv täkt av mjöl. Har en lite högre soffa som jag gärna vill komma åt att dammsuga under. Två tjockare mattor där en av de tidigare dammsugarna inte lyckades suga så rent. Inga husdjur, men jag har långt hår som åtminstone bidragit till att en av våra tidigare skaftdammsugare gick hädan då håret fastnade i borsten.
 
P
Den kommer användas flitigt hemma i villan.

Har länge tittar på en skaftdammsugare men inte slagit till. Det känns som ett väldigt smidigt sätt att dammsuga på! Och jag som har en fru som dammsuger varje dag pga barn och djur som springer runt hemma!

En annan som tycker att det räcker med en gång i veckan hade ju gärna plockat pluspoäng genom att ta fram en smidig skaftdammsugare och hjälpa till med! Även barnen skulle kunna hjälpa till!
 
Jag kommer att använda den i mitt lilla kedjehus med 4 rum och kök.

Jag har en förmåga att smula ner och dra in smuts från trädgården. Min gamla Hugin med slang funkar bra men det är så tråkigt att plocka fram den ur skåpet och krångla med sladden och slangen så det blir tyvärr inte så ofta. Min mor har en enklare sladdlös minidammsugare och den drar jag med lite varje gång jag är där för det är så enkelt.
 
1. Den ska vi använda hemma hos mormor och morfar. Kommer att komma extra bra till hand nu över jul när de små barnbarnen kommer hem o stökar ner ;)

2. Mormor och morfar skulle bli jätte glada med lite extra städhjälp frán oss, samt en skaftdammsugare som snabbt och lättvindigt går att ta fram, utan kabel och krångel.
 
1. I huset, 2-plan med dåligt placerade uttag och bilen.
2. Jag har en riktig liten lortgris till son som tycker om sandlåda och lera. Mycket smuts blir det.
 
Med barn och katter i hemmet blir det lätt stökigt.
Ris, makaroner och diverse smular som alltid hamnar på köksgolvet. Grus och små gummibitar som dagligen släpas hem från den närliggande konstgräsplan. Katthår, kattgrus som hamnar överallt.
Sågspån och damm från diverse renoveringar.


Det hade varit fantastiskt att testa en dammsugare utan sladd! Vi har ingen öppen planlösning utan tvingas byta eluttag mellan varje rum.
Att slippa bära upp och ner dammsugaren från källaren hade också underlättat!
 
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner.
  • Kommer använda den i trappan och alla andra utrymmen där robotdammsugaren inte riktigt fungerar.
  1. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en skaftdammsugare.
  • Vi har två labrador hemma och behöver därför använda robotdammsugare och vanlig dammsugare varje dag. Dock är den ena hunden rädd för dammsugaren så det skapar alltid oroligheter här hemma. Vore väldigt bra att ha en skaftdammsugare då det inte skrämmer honom på samma sätt. Plus att det blir ett bra test av skaftdammsugaren att se hur bra den klarar att plocka upp hundhår på olika underlag.
 
Hej! Jag skulle använda den i lägenheten där jag bor compact living med mina 2 barn. Det blir alltså en hel del smuts, speciellt efter middagen på golvet runt bordet. Det är ju något som behöver tas upp efter varje middag, perfekt att byta ut borsten mot en skaftdammsugare. Även att använda i kolonistuga där el saknas!

Jag är lämplig för att maskinen skulle gå varm hos mig! Dvs användas flitigt!
 
1. Vardagsrummet blir snabbt dammigt som satan,
Och hallen fylld av grus från gatan
Men i min gamla kåk,
Och med skaftdammsugare till vrålåk
Hade städningen blivit en fröjd,
Eftersom jag över sladden slipper stå böjd

2. Denna ska jag verkligen testa och köra
Och sedan ska ni få höra
Jag skriver en utförlig recension,
Och skickar den till er redaktion
Den ska både upplysa och roa,
Perfekt när man scrollar Byggahus på toa
 
1. Var ska jag ska använda skaftdammsugaren om jag vinner?
- Om jag vinner en skaftdammsugare kommer den att användas till min och min sambos lägenhet (en tvåa på 55 kvm) på 3e våningen utan möjlighet till hiss i trapphuset, samt en bil och givetvis våran balkong!

2. Varför är just jag lämplig att testa vidare en skaftdammsugare?
- Om jag vinner kommer skaftdammsugaren att testas i en lägenhet där det bor två vuxna personer, en katt och snart dessutom en bebis. Vi har högt i tak, alltså höga hyllor där vi tror att en skaftdammsugare hade varit väl till pass, jämförelsevis med våran äldre och mer klumpiga dammsugare (Vi tycker om att kunna dammsuga smulor och damm från hyllor och bänkar i alla rum). Vi har dessutom en balkong som vi gärna utnyttjar, och med mitt växt/blomintresse lämnas det ständigt kvar damm och smuts av bl.a. jord efter plantering. Kan någon av er skaftdammsugare klara av detta, undrar vi?

- Den skulle även testas för dammsugning av en bil. Eftersom vi bor på 3e våningen utan hiss, hade detta varit ett ypperligt tillfälle för oss att genomgånget kunna testa smidighet, flexibilitet och effektivitet gällande en skaftdammsugare för detta ändamål.

- Vi har en semi-långhårig katt som fäller päls-tussar lite här och var, och sprider gärna kattsand över hela lägenheten, bara för att hon kan! Att vi har en stor ullmatta i vardagsrummet dessutom, gör att mycket även ansamlas här i, smuts och skit som vår nuvarande gamla vanliga dammsugare inte klarar av att dammsuga upp. Så vi frågar oss, skulle det bli någon skillnad med någon utav de ni lottar ut?

- En bebis är snart på ingång till vår lilla familj! Vi vet hur tidskrävande och ineffektiv vår äldre dammsugare är redan i dag. Kan vi spara tid och ork genom en av dessa skaftdammsugare, och fortfarande bibehålla ett hyfsat rent hem trots en bebis som förmodligen kommer att ta all vår tid?


Jag är taggad och hoppas innerligt att jag kommer att få chansen till att få testa en utav skaftdammsugarna ni lottar ut. Garanterar en genomgången recensering utifrån våra användarområden!

MVH,
Helga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.