T tank77 skrev:
Jo, jag är medveten om att USK jobbar andra tider än hantverkare men inte att dom jobbar hemifrån.

Bättre då att skriva att man var ledig under tiden när hantverkarna var där!
Finns en del arbetsuppgifter som kan förekomma på distans/hemifrån också, planering till exempel. All arbetstid behöver inte vara förlagd på samma sätt bara för att en hel del arbetstid är på plats.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
T
redarn redarn skrev:
Finns en del arbetsuppgifter som kan förekomma på distans/hemifrån också, planering till exempel. All arbetstid behöver inte vara förlagd på samma sätt bara för att en hel del arbetstid är på plats.
Inte för en undersköterska, känner en hel del som jobbar som det så därav min fråga. Kanske bättre om TS själv svarar istället för dina killgissningar...........
 
Igen, ämnet är uttömt.

Vad har hänt med den trevliga tonen? Varför ska det bråkas på vart enda jävla forum och s-medier?
Tänk att vi sitter vid ett bord och diskuterar, vad hade ni sagt då?

När det kommer till löner är det värdelöst att diskutera pga bristande insikt och känslomässig bias ändå. Låt bli.
Jag har jobbat som både snickare och beställare av montörer, det är lätt att haka upp sig på tider för materialinköp tex osv, men det är lika lätt att fastna på brädgården och inte få truckhjälp direkt, fastna i trafik, kanske behöva åka till två butiker för tex VVS och trä el dyl.
Att någon försöker fakturera 8 timmar för ett 2 timmarsbesök är som privatperson möjligt att polisanmäla som bedrägeri. Som företagare är det stor käft och knogjärn som gäller...

Som sagt ha ögonen öppna men ha lite tillit till era medmänniskor. Det kanske är bättre att ta in tre offerter med fast pris annars och ta den som känns mest seriös? Slipp misstankar och tjafs. Eller så bygger ni själva. Jag har byggt om mitt kök själv tex. Större fönster, slagit ut väggpartier, reglat om väggar och innertak, flytspackat golvet, parkett, kaklat, formsågat en över 4 meters ekskiva och linoljat upp den till hundollonglans, tagit upp och satt igen kanaler i skorstensstocken, installerat vitvaror, monterat spotlights. Det blev naturligtvis grym finish på allt!

MEN vad kostade det mig? Ett halvårs arbete efter jobbet och på helgerna. Vi i satte in köksfönstret i februari, 15 minus ute, 2x1,2 m fönster, 70 kg, kallt så in i helvete i huset en vecka. Köpte beg. verktyg för ca 7000kr, förbrukningsmaterial för säkert lika mycket, kastade hammaren i väggen ett antal gånger, släphyra för soporna ett par vändor, en jävla massa besök på diverse byggvaruhus. Ett bra exempel var Byggmax där jag köpte takspont tre vändor då vi inte visste hur mycket vi skulle riva ner. Tre gånger på ett halvår hade de bytt leverantör och fjädern var i olika längd varje jävla gång, förbannade skitfirma, billigt men vilket blött skevt skit de säljer! Jag var så jävla less på att snickra när jag var klar så jag sa upp mig från byggfirman jag jobbade på samtidigt... Idag skulle jag hellre jobba och tjäna pengar och betala någon annan för att göra större jobb för att renovera ett skevt och vint 30-tals hus kräver sin erfarenhet. Jag bjuder gärna på en bajs och kaffe-kvart på byggvaruhuset för jag vet att det behövs ibland, särskilt när det är 15-20 minus ute.

Men valet är kvar för er andra, bygg själv eller pröjsa efter kontrakt. Vi har kontraktsfrihet i Sverige och ni kan skriva vad ni vill, bara det blir signerat...
Sluta nu och bråka.
 
Oj oj oj vad alla blandar in löner för olika arbeten, denna tråd handlar om skälig debitering för utfört jobb
Kontraktet gäller! Vad är avtalat och vad ingår i avtalet, detta gäller och inget annat! Köpt på löpande räkning innebär följande: entreprenören skall redovisa inköpt material med orginalfaktura från leverantör av det inköpta materialet samt sin nedlagd tid med hjälp av sin dagbok där det klart framgår vilka arbetsutföranden som gjorts och vilken tid dessa tog att utföra allt annat är ovidkommande om inte kunden begärt att dessa arbeten skall utföras, isf skall dessa redovisas på samma sätt som för ett avtalat arbete
Invänta fakturan och ställ kraven sedan
Betala bara för vidimerat arbete, lösa boliner å tveksamma poster betalas endast efter dessa har blivit vidimerade/godkända
Nej jag tycker du gör rätt i att ifrågasätta eller undra om fakturan som kommer.
Du skall inte betala mer än ni har avtalat om
 
  • Gilla
Mimlan
  • Laddar…
P
Det finns ju alltid 2 sidor på detta problem som måste vara ett av anlita hantverkare största baksida. Ja det blir snabbt ganska kostsamt och det är svårt att som privatperson som ska betala med sina egna surt intjänade slantar att hantverkaren är borta 2-3-4 timmar per dag från abetsplatsen men ändå alltid fakturerar 8 timmar...

Å ena sidan är det ju omöjligt eller iaf jävligt svårt att sälja dessa 2 timmar när den ena stack vid 14 till någon annan kund utan mest troligt åkte den och fixade något. kanske slängde sopor eller tillbaka med nåt till bygghandeln. Så många hantverkare har väl börjat att man säljer inget mindre än halvdagar i bästa fall vissa hel dag som minsta för att slippa tjafsa om denna frånvaro

Man kan även tycka att det är en jäkligt avslappnad attityd från många hantverkare som har väldigt hög frånvaro varje dag för man åker en jäkla massa bil och det är alltid på kundens vägnar officiellt men handlar ofta mer om dålig planering och privata prioriteringar där fika hos handlaren ett par gånger per arbetsdag och resorna dit och därifrån debiteras kunden och många stjäl tid så åktiden hamnar på kunden och fulla rasttider med extra tas ut och försöker döljas som "hämta material" lämna sopor till soptippen osv

Finns vissa firmor som har logg gps i sina bilar och detta bilåkande gör att vissa bilar går upp mot 4 timmar per arbetsdag i mindre svensk stad men ändå debiteras kunden alltid 8 timmar och alla resor är kundens resor men i själva verkert är merparten av dessa resor förklädda resor som går till att alltid fika med polarna som alltid fikar på samma ställe varje dag men kunden informeras att detta är en jobbresa som såklart kunden ska betalas för man var och hämta nåt man glömt... konstigt att alla dessa "glömda grejer" alltid leder till en resa som sammanfaller med nån fikarast och att mat och fika på plats hos kunden ofta är helt otänkbart även när kunden tillhandahåller allt så har man inget med sig och frukosten ska köpas på frokostrasten och lunchen köps på luncen och helst ska eftermiddagskaffet hämtas på gratis fikat på bygghandeln..hade man förstått hur en termor och en matsäcksväska sett ut så hade kunden kunnat få sina 8 timmars arbete gjorda som man ändå betalar för..

Nej branschen skulle verkligen behöva städa framför sin egen dörr och börja vara mer seriösa och mindre vimsa runt i bilarna och betalt för dom 8 timmar man är på adressen där jobbet utföres. kan vara nått att tänka på att vid prisofferten få in nån liten rad att det är väl timmarna på plats jag betalar för eller liknande och vi beställer allt material till adressen med byggfirmans lastbil och det som är glömt och hämtas utöver debiteras inte på kund utan det är slarviga hantverkare med dålig planering. Att på ett 3 dagars jobb hämta grejer som vissa 4-5-6 ggr är fan inte seriöst utan är förklädd fika frånvaro
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I grunden gäller att man ska betala för tid då arbete utförs åt en.
Om utföraren är anställd och har avtalsenliga raster, eller raster av vana och kutym, så är det en sak mellan anställd och arbetsgivare. Inget som ska röra kundens relation till företaget.

Som debiterbar tid är allt som det arbetas på plats, även allt slags förberedande arbete som kanske sker i företagets egna lokaler (t.ex. en plåtfirma klipper och viker en del plåt innan de åker ut till kunden), att handla material för kundens räkning lär också räknas som tid det debiteras för.
Samma tycker jag gäller för resor till/från uppdraget, men här börjar vi hamna i lite mer gråzon, ty många företag äskar även en fläskig bilersättning, så det är inte alls omöjligt att det vid rättegång skulle anses att företaget inte kan få både och, men mig veterligen har det ej prövats rättsligt.

Men i grunden ska man betala för all tid då det utförs arbete åt en, kan även inkludera sånt som inte sker på arbetsstället, men är för kundens räkning.

Lunch-rast ska man aldrig betala timpenning för, det är inte ens nära kutym i branschen.
Men tyvärr är det lite av kutym att ta en förmiddagsrast eller både fm och em, på kundens bekostnad, och ärligt talat är det inte förenligt med lagstiftningen. Så principiellt skulle man kunna bråka om detta, men man kan dock förvänta sig svårt motstånd, de flesta som är verksamma har dålig koll på juridiken och allt sånt, utan vet bara att ända sedan de var lärlingar så har man alltid kunnat fika på kundens bekostnad, så varför skulle det vara annorlunda nu?


Jag misstänker att de kommer debitera dig för 8 timmar per dag, utan krusiduller.
Men det låter som att de egentligen har arbetat 6,5-7 timmar per dag åt dig.

Är det värt att bråka om dessa 2-3 timmar ...? Tja.
Är du nöjd med allt övrigt? Då kan du överväga att skita i det, bara inse att det är så det funkar i denna branschen, ja det är lite ruttet.
Men skulle det vara på annat vis så skulle nog alla få betala samma ändå, bara som högre timpenning istället, så jäkligt är det.
Det kommer krävas en rejäl lågkonjunktur för att i grunden kunna ändra på något.

I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem. Det kan vara att köra iväg skräp till tippen. Handa prylar/delar, hämta stegar och liknande saker som det dykt upp behov av under arbetets gång. Dokumentation, fakturering, myndighetsanmälningar mm
 
D droopy skrev:
I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem. Det kan vara att köra iväg skräp till tippen. Handa prylar/delar, hämta stegar och liknande saker som det dykt upp behov av under arbetets gång. Dokumentation, fakturering, myndighetsanmälningar mm
Du skriver "glömmer" men mer konkret är det klantiga entreprenörer som inte klarar av att informera och avtala om de sakerna.

Det är inte konsumentens skyldighet att rätta entreprenörens inkompetens.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 4 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Du skriver "glömmer" men mer konkret är det klantiga entreprenörer som inte klarar av att informera och avtala om de sakerna.

Det är inte konsumentens skyldighet att rätta entreprenörens inkompetens.
De flesta icke mentalt underlägsna människor brukar inse att det tillkommer arbetstid utöver den som sker i deras hem. Men visst skulle jag som hantverkare kunna speca upp exakt ALLT åt en kund. Men gör firman detta innan en offert så kommer jobbet gå till en annan firma som INTE specar upp allt utan denna kommer då ta betalt och speca i efterskott då arbetet är utfört. Detta även om den första firman var mer ärlig och specade upp allt innan. Den första firman får då inget betalt för sitt arbete med att tillbringa extra tid på att deltalj specificera upp exakt allt.

Som företagare finns det inget värre än att arbeta åt privatpersoner. Många företag undviker det helt. Vissa privatkunder får "dåligt rykte" bland hantverkare/firmor och får ofta betala mer eller vända sig till klåpare från andra länder..
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem. Det kan vara att köra iväg skräp till tippen. Handa prylar/delar, hämta stegar och liknande saker som det dykt upp behov av under arbetets gång. Dokumentation, fakturering, myndighetsanmälningar mm
I mitt fall så tog vi hand om allt skräp, tillhandahöll stegar, rastutrymme med micro och kylskåp samt toalett . Samt att ägarna på företaget sköter beställning/ fakturering. Problemet hos mig var dålig arbetsmoral hos den ena snickaren som är inhyrd på firman (56 år)som första dagen här skröt om att han jobbat 28 år som snickare och varit byggledare på ett stort byggföretag. Det var han som behövde åka iväg varje dag för att köpa frukost och lunch då han ”glömt” den. Och stod och pratade i telefon istället för att jobba.
Inget ont om den unga snickaren som är anställd på firman han slet och jobbade på.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
D droopy skrev:
De flesta icke mentalt underlägsna människor brukar inse att det tillkommer arbetstid utöver den som sker i deras hem. Men visst skulle jag som hantverkare kunna speca upp exakt ALLT åt en kund. Men gör firman detta innan en offert så kommer jobbet gå till en annan firma som INTE specar upp allt utan denna kommer då ta betalt och speca i efterskott då arbetet är utfört. Detta även om den första firman var mer ärlig och specade upp allt innan. Den första firman får då inget betalt för sitt arbete med att tillbringa extra tid på att deltalj specificera upp exakt allt.

Som företagare finns det inget värre än att arbeta åt privatpersoner. Många företag undviker det helt. Vissa privatkunder får "dåligt rykte" bland hantverkare/firmor och får ofta betala mer eller vända sig till klåpare från andra länder..
Att det är svårare att arbeta mot kunder med låg kunskap i ämnet är fullt normalt, de som inte klarar av sådant mår bättre av att vända sig mot en mer kunnig kundgrupp snarare än att lösa oförmågan med att oärlighet och förakt.
 
  • Gilla
Spikin och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
D droopy skrev:
Men visst skulle jag som hantverkare kunna speca upp exakt ALLT åt en kund. Men gör firman detta innan en offert så kommer jobbet gå till en annan firma som INTE specar upp allt utan denna kommer då ta betalt och speca i efterskott då arbetet är utfört. Detta även om den första firman var mer ärlig och specade upp allt innan.
Nu går det ju att meddela sin prismodell på ett sådant sätt att mottagaren av anbudet inser att här finns det uppräknade kostnader som andra kanske döljer.
T.ex att ange "nnnn ingår i timpenning och tillkommer ej som ytterligare kostnad"
Och då är alltså nnnn saker som era fula konkurrenter lägger till i efterhand, ty då blir kunden medveten om detta och man kan hoppas att denne frågar de andra om det.

Och ärligt talat, är kunden fortfarande för korkad för att inte fatta sånt efter den vinken, då är det nog lika bra att slippa den kunden. Jag har helst med smarta kunder att göra, de jobben blir alltid bäst.

Är det en offert så är det dock slutbeloppet som gäller, vilket gör det ointressant hur offertgivaren har räknat internt på de olika kostnaderna och tiderna.
Då kan ni runda förklaringarna hur mycket ni vill, och räkna schablonmässigt hur enkelt ni vill, bara presentera en slutsumma.
 
D droopy skrev:
I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem. Det kan vara att köra iväg skräp till tippen. Handa prylar/delar, hämta stegar och liknande saker som det dykt upp behov av under arbetets gång. Dokumentation, fakturering, myndighetsanmälningar mm
"Glömma" kan kunden knappast göra, om du nu inte förutsätter att kunden är lika väl insatt i arbetet som entreprenören själv.

Men eftersom han kan ta betalt för tiden så vet han ju själv precis vad han gjort och hur lång tid det tagit. Så det är bara att bifoga dagboksbladet till fakturan.
  • Vad har jag gjort?
  • Var har jag gjort det?
  • När gjorde jag det?
  • Hur lång tid tog det?
Så blir det inga tveksamheter och ingen behöver "glömma" nånting.
 
  • Gilla
Mimlan
  • Laddar…
A andersmc skrev:
"Glömma" kan kunden knappast göra, om du nu inte förutsätter att kunden är lika väl insatt
Vi har alla olika sätt att uttrycka oss på.
droopy valde att skriva "I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem."
Vilket var ganska vänligt skrivet.
Man skulle också kunna skriva att kunderna är ointresserad av hur hantverkaren lägger upp sitt arbete.. eller helt enkelt att kunden är imbecill som tror att man bara betalar för den tiden som man är på arbetsplatsen.
Hur många gånger har man inte fått höra på jobb som tagit 1 dag att utföra att "Men du var ju inte här mer än 6 timmar, varför vill du ha betalt för 8?
Då får man förklara att man började med att åka till bygghandeln först för att införskaffa allt material och om han tror att jag gör det på fritiden?
(Själv tar jag inget extra för resor med bilen endast tiden)
Numera har jag förmånen att bara ha ett fåtal återkommande kunder så jag slipper dessa problem.
 
Redigerat:
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
F Freda skrev:
Vi har alla olika sätt att uttrycka oss på.
droopy valde att skriva "I regel så glömmer "kunderna" tiden som läggs ner utanför deras hem."
Vilket var ganska vänligt skrivet.
Man skulle också kunna skriva att kunderna är ointresserad av hur hantverkaren lägger upp sitt arbete.. eller helt enkelt att kunden är imbecill som tror att man bara betalar för den tiden som man är på arbetsplatsen.
Hur många gånger har man inte fått höra på jobb som tagit 1 dag att utföra att "Men du var ju inte här mer än 6 timmar, varför vill du ha betalt för 8?
Då får man förklara att man började med att åka till bygghandeln först för att införskaffa allt material och om han tror att jag gör det på fritiden?
(Själv tar jag inget extra för resor med bilen endast tiden)
Numera har jag förmånen att bara ha ett fåtal återkommande kunder så jag slipper dessa problem.
Det kanske är den som skriver en dåligt specad faktura som är en imbecill?
 
  • Gilla
jakobsbygge och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Det kanske är den som skriver en dåligt specad faktura som är en imbecill?
Du har läst men inte förstått . . . .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.