useless useless skrev:
Går det inte att koppla matningen till innedelen då?
Matningen ska tydligen gå till utedelen endast.
 
tommib tommib skrev:
Det är egentligen ganska problematiskt att göra en regelrätt installation. Eftersom ffa utedelen men även innedelen vibrerar en del vill man ha en mjuk kabel, modell anslutningskabel. Samtidigt är det ovanligt med mjuka kablar som av tillverkaren är godkända för fast förläggning. Den enda kabel som faktiskt passar som jag kommer på på rak arm är RV-K/Aceflex.
Säljs på Bauhaus:

https://www.bauhaus.se/kabel-acefle...uqZ5LZmgh3ONymp7KnNyf9A92uJ6oN3YaAkWBEALw_wcB

tommib tommib skrev:
Apropå att kabeln ska rymmas i ett 16-rör, det blir väl rätt svårt med en H07RN-F (gamla RDOE, väl?), de brukar vara rätt kraftiga.
Jag prövade med den jag hade liggandes. Det fungerade men var tight.
 
Låter ju som att den där aceflex från Bauhaus är vad jag söker. Dock är den till för ”öppen fast förläggning” enligt spexen. Slangpaketet går bakom en garderob innan den sticker ut genom fasaden. Det kan kanske inte ses som en ”öppen förläggning”.

Grderoben är fäst med 4 skruvar i en nisch och tas bort snabbt men ”öppen”!?
 
D Derbyboy skrev:
Matningen ska tydligen gå till utedelen endast.
Ok. Men går det inte att sätta en dosa ute på väggen då och gå över till gummikabel där?
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Jo det är ett alternativ. Jag hade dock gärna sluppit det av estetiska skäl. Fasaden är grovhuggen mexitegel och det kommer inte bli snyggt att få dit en kopplingsdosa.

Det är ju givetvis en avvägning.
 
Planen är att avsäkra gruppen som är dragen med 1.5 mm2 med 13a.

elektrikern skulle dock mäta för att se så de va ok.

spelar val av kabel in när det kommer till om jag kan avsäkra med 13a?
 
Redigerat:
Mikael_L
useless useless skrev:
Sista biten från strömbrytare/kopplingsdosa på väggen ut till värmepumpen ska det vara gummikabel. Före det ska det vara någon form av kabel avsedd för fast installation.
Detta är väl en bra första ansats, när man är påväg till jobbet i fråga. Men hur det sen blir när man väl är på plats kan innebära en del förändringar.

Enklast är kanske att man delar upp installationen i olika delar och betraktar var del för sig.

1. I centralen.
- egen säkring, matningen blir en egen grupp (absolut lämpligast så, men väl valda avsteg kan tolereras)

2. Gruppledning.
- Kabel fram till VP, eller FQ i rör fram till en dosa nära VP, dosan kan vara infälld, utanpåliggande. Det kan vara en dosa eller ett uttag eller en strömbrytare.

Så långt enkelt.
Nu kommer lite mer val. Man ska kunna frånskilja för säkert arbete för en tekniker, här finns valen uttag+stickpropp, säkerhetsbrytare eller använda säkringen i centralen.
Det sista är möjligen tänkbart i ett enbostadshus absolut inte vettigt i en mer allmän miljö eller där man inte har centralen i absolut närhet, helst under uppsikt. Det finns saker för att låsa säkringar i frånslaget läge, det kan vara bra att ha något sådant till hands vid centralen i så fall:
2114610-instruktion.jpg

Vidare ska vissa VP ta in strömmen i utedelen, andra i innedelen, det förändrar också valen man gör.

Sen vill man kanske ha flexibel kabel (anslutningssladd) till VP.

Mina installationer blir som regel utförda med fast gruppledning som avslutas med ett uttag eller en säkerhetsbrytare (ibland en aqua stark tvåpolig vridbrytare för att erhålla en någorlunda acceptabelt utseende i en innemiljö, även om denna brytare strängt taget inte är en säkerhetsbrytare, den har inte alla egenskaper som krävs för att vara säkerhetsbrytare, dvs jag fuskar lite då)

Jag har än så länge undvikit att låta säkringen i centralen utgöra säkerhetsbrytare, dvs jag har lite kvar av det sluttande planet att glida ner längs. :)

Anslutning till innedel med RKK-typ, kanske ett färdigt sladdställ, eller VP'n egna sladd om den har sådan ... till utedelen som regel med gummikabel.

Genomföring i vägg känns inte helt lyckat med anslutningskabel, den känns bäst om den är utförd som en del av den fasta installationen, dvs hör till gruppledningen som går till centralen.
Kan då krävas en dosa på insidan och sen en installationskabel till en säkerhetsbrytare på utsidan. Men kabel/VP-rör kan ju även gå hela vägen till utsidan utan någon dosa på insidan, framförallt om väggar är öppna och medger dragning rätt fritt.
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
Jo det är ett alternativ. Jag hade dock gärna sluppit det av estetiska skäl. Fasaden är grovhuggen mexitegel och det kommer inte bli snyggt att få dit en kopplingsdosa.

Det är ju givetvis en avvägning.
Hur kommer utedelen monteras? Stativ monterat på vägg?
 
Mikael_L
D Derbyboy skrev:
spelar val av kabel in när det kommer till om jag kan avsäkra med 13a?
Kan göra, i viss mån. Kort anslutningskabel som hänger fritt är alla gånger OK med 1,5mm2.
Men kabel inne i vägg kan ev bli för varm med 13A säkring om den är 1,5mm2, och så finns det villkoret för automatisk frånkoppling som även det påverkas av valet av säkring vs kabelarea.
Men allra troligast kommer 1,5mm2 fungera bra hela vägen tillsammans med 13A automatsäkring.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hur kommer utedelen monteras? Stativ monterat på vägg?

Monteras på markstativ på altan.
 
  • Altan med trägolv och en vit tegelvägg, en vit plaststol och en stege, röd kryssmarkering där markstativet ska monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Derbyboy skrev:
Låter ju som att den där aceflex från Bauhaus är vad jag söker. Dock är den till för ”öppen fast förläggning” enligt spexen. Slangpaketet går bakom en garderob innan den sticker ut genom fasaden. Det kan kanske inte ses som en ”öppen förläggning”.

Grderoben är fäst med 4 skruvar i en nisch och tas bort snabbt men ”öppen”!?
Aceflex brukar vara för öppen förläggning, förläggning i rör samt direkt i mark. Dvs med alla de vanliga metoderna. Men lycka till att klamra den rak, den är väldigt mjuk.

Elektrikern använde aceflex inifrån och ut för oss. Den passade dessutom bra mot vår svarta fasad.
 
Mikael_L
OK, hade det varit ett väggstativ så kunde själva stativet varit en bra plats för säkerhetsbrytaren.
Men ett markstativ är nog inte lika bra.
 
P petersv skrev:
Aceflex brukar vara för öppen förläggning, förläggning i rör samt direkt i mark. Dvs med alla de vanliga metoderna. Men lycka till att klamra den rak, den är väldigt mjuk.

Elektrikern använde aceflex inifrån och ut för oss. Den passade dessutom bra mot vår svarta fasad.
tanken är att den inte ska klamras. På insidan buntas den ihop med slangpaketet och på utsidan går den direkt in i pumpens kopplingsdosa.
 
D Derbyboy skrev:
Planen är att avsäkra gruppen som är dragen med 1.5 mm2 med 13a.

elektrikern skulle dock mäta för att se så de va ok.

spelar val av kabel in när det kommer till om jag kan avsäkra med 13a?
Varför? Är det andra stora förbrukare på samma grupp?
Dessa pumpar drar inte mer än 10A.
 
1) skala aceflexen den delen den går dolt.

2) sätta dosa utvändigt (FQ/FK till den dosan). Gummikabel sista biten.

kan man jämna till mexitegel med en liten Dremmel kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.