J Johnnysv skrev:
Så är det helt klart! Jag ger ca 320kr för en Plejd, men svårt att konkurrera mot ett företag som köper in i stora massor med små vinster
Jag vet inte hur det totala ser ut, men jag ser vårt pris på Rexels hemsida och i Symbrio. Där betalar vi mer än dig. Baksidan med ett så stort bolag som vi är att montörerna har väldigt dålig koll på priser. Arbetsledare lämnar priser, vi gör jobb. Jag vet inte ens vad vi kostar i timmen…
 
S saiter skrev:
Grått ser bäst ut i detta fall.
Ska taksargen målas framöver? Grå? Eller nått helt annat?

//AA
Just nu är det vitt, skulle kunna bli grått i framtiden. Det är inte bestämt än :)
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Där ser gamla sopskåpet är ska vi sätta lite panel istället. Dels har vi ingen användning av skåpet, dels har armeringen i teglet sprängt både fogar och sten. Jag tänkte såga ut bredden på skåpet och hela vägen upp till taket. Det kommer nog bli komposit-panel där. Frågan är vilken färg som passar bäst. Jag kände mig skeptisk till grått innan jag testade men tycker att den är bäst nu. Vad tycker ni?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Vad vill ni matcha främst.. färg på trädetaljerna på huset.. sockeln eller teglet? :)
Inge fel på nån av färgerna (alla våra dörrar e svarta hehe)
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag vet inte hur det totala ser ut, men jag ser vårt pris på Rexels hemsida och i Symbrio. Där betalar vi mer än dig. Baksidan med ett så stort bolag som vi är att montörerna har väldigt dålig koll på priser. Arbetsledare lämnar priser, vi gör jobb. Jag vet inte ens vad vi kostar i timmen…
Nä förstår, både för och nackdelar.
Fortsätt kämpa på med huset!
 
KristinaRT
Ramnemark Ramnemark skrev:
Sockel är grå som man ser på ena bilden. Takutsprång, fönster och dörrar är vita. Fönster och dörrar kommer fortsätta vara vita, träpanel kommer ev bytas färg men det dröjer ett par år
Då är det nog snyggast att bryta av med grått snarare än att försöka matcha rött mot tegelrött….
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
richardtenggren
Det finns inte några stenar kvar på vinden eller så? Snyggast skulle väl vara att mura igen hålet. Kanske finns att få tag på likvärdig sten?

Det var väl sådan där typ av sten som var med i något tidigt avsnitt av husdrömmar då Gert sa att stenens ursprungliga syfte var att putsas. :)
 
Ja putsa är ett alternativ. Att göra som dig är ett alternativ. Vi får se i framtiden. Men det blir inte snyggt att tegla igen. Du ser ju övre bandet ovanför skåpet, det är nog bytt för 10-15 år sedan men det smälter inte in färgmässigt ändå. Då tror jag det är bättre att bryta av helt med panelen jag tänkt :)
 
AXS
Skulle inte det enklaste vara att ta bort balken och bara regla upp något i facket som tar last och sen bara på med en svart plåt eller liknande.
 
AXS AXS skrev:
Skulle inte det enklaste vara att ta bort balken och bara regla upp något i facket som tar last och sen bara på med en svart plåt eller liknande.
Enklast, absolut. Men snyggast? :thinking:
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund
richardtenggren richardtenggren skrev:
Det var väl sådan där typ av sten som var med i något tidigt avsnitt av husdrömmar då Gert sa att stenens ursprungliga syfte var att putsas. :)
Det var om ett hus här i Lund, Gert var ute och cyklade med sina strumpor och sandaler:rofl:
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
AXS
Ramnemark Ramnemark skrev:
Enklast, absolut. Men snyggast? :thinking:
Tror det kan bli minst lika snyggt som komposit.

Du får be en smed skära till något snyggt mönster kanske.
 
AXS AXS skrev:
Tror det kan bli minst lika snyggt som komposit.

Du får be en smed skära till något snyggt mönster kanske.
Tror inte det ser vettigt ut med samma storlek som luckan, då kan jag nästan låta luckan vara :p. Behöver ta bort minst två skift upp då stenarna är skadade av frost/rost-sprängning
 
richardtenggren
Är teglet bärande eller är det bara fasadtegel? Gissar att det bara är fasadtegel.
Uppenbarligen håller ju väggen utan balken, då den ser ut att ha gjort sitt.

Riv bort skåpet, ta bort balken och dela stenen som går ut utanför hålet så reglar du igen hålet bara eller murat upp med leca och putsar likt sockeln? Du lär väl återställa sockeln oavsett? :)

Putsen skulle ju då kunna matcha med fogen eller sockeln :)
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är teglet bärande eller är det bara fasadtegel? Gissar att det bara är fasadtegel.
Uppenbarligen håller ju väggen utan balken, då den ser ut att ha gjort sitt.

Riv bort skåpet, ta bort balken och dela stenen som går ut utanför hålet så reglar du igen hålet bara eller murat upp med leca och putsar likt sockeln? Du lär väl återställa sockeln oavsett? :)

Putsen skulle ju då kunna matcha med fogen eller sockeln :)
Det är bara fasadtegel, hela garaget är murat i någon form av lättbetong/hålbetong. Planen var att inte återställa sockeln utan klä igen hålet. Vi får se vad det blir. Hela sopskåpet är fyllt med tegel från gamla huset så det måste tömmas först :p
 
  • Gilla
frepe383 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Där ser gamla sopskåpet är ska vi sätta lite panel istället. Dels har vi ingen användning av skåpet, dels har armeringen i teglet sprängt både fogar och sten. Jag tänkte såga ut bredden på skåpet och hela vägen upp till taket. Det kommer nog bli komposit-panel där. Frågan är vilken färg som passar bäst. Jag kände mig skeptisk till grått innan jag testade men tycker att den är bäst nu. Vad tycker ni?

[bild] [bild] [bild] [bild]
Ingen nytta? Är inte gamla sopskåp den perfekta förvaringsplatsen för däcken som inte sitter på bilen för tillfället?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.