galento
Jobbade en kort period på däckverkstad och då fick man höra att 5 g fel var ok att släppa efter balansering utom till BMW då var det 0 på balanseringsmaskinen som gällde.
 
hsd
svt.se:
Lämnade kvar nyckeln i bilen – fick böta 2000 kronor
PUBLICERAD IDAG 06:00
Under onsdagen observerade en polispatrull att en förare lämnat kvar nyckeln i bilen. Det inträffade i Backe, Strömsunds kommun. Föraren får böta 2000 kronor ”för att ej ha vidtagit åtgärder för att förhindra att fordonet brukas av obehörig”, skriver polisen på sin hemsida.
 
  • Wow
galento och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Välfärdens och rikedommens baksida, förmodligen är det på liknande sätt i många i-länder
Baksida och baksida... Har de råd och lust med det så ser jag inget problem med det, det ger ju jobb till andra och de kan syssla med annat som de tycker är roligare.
 
C
hsd hsd skrev:
Föraren får böta 2000 kronor
Lite udda att någon blir bötfälld för det, men att det är olagligt att lämna nycklarna i bilen är väl allmän kunskap bland körkortsinnehavare? Typ kapitel 1 i teoriboken.
 
A
hsd hsd skrev:
svt.se:
Lämnade kvar nyckeln i bilen – fick böta 2000 kronor
PUBLICERAD IDAG 06:00
Under onsdagen observerade en polispatrull att en förare lämnat kvar nyckeln i bilen. Det inträffade i Backe, Strömsunds kommun. Föraren får böta 2000 kronor ”för att ej ha vidtagit åtgärder för att förhindra att fordonet brukas av obehörig”, skriver polisen på sin hemsida.
Det där skulle jag ha kollat upp..
Tycker mer det låter som om dessa poliser haft alldeles för lite att göra och skulle behöva en promenad istället för patrullbil några månader...
 
Maskintok skrev:
Det där skulle jag ha kollat upp..
Tycker mer det låter som om dessa poliser haft alldeles för lite att göra och skulle behöva en promenad istället för patrullbil några månader...

Du är ju duktig att försöka tolka trafiklagen i andra aspekter så är väl bara att börja att bläddra
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
tycker vissa tagit lite för hårt på sin insats när man dömer ut 2000 kr för detta..
500 kr hade dugit.. Vilket var min ståndpunkt från början...
 
Maskintok skrev:
tycker vissa tagit lite för hårt på sin insats när man dömer ut 2000 kr för detta..
500 kr hade dugit.. Vilket var min ståndpunkt från början...
Men kan poliserna själva sätta nivån på böterna?
 
A
S Strontus skrev:
Men kan poliserna själva sätta nivån på böterna?
har inte sett någon nivå på själva brottets böter belopp..
I texten jag fann om denna för utredningen värdelösa lag så var det 500 kr...
 
galento
Maskintok skrev:
tycker vissa tagit lite för hårt på sin insats när man dömer ut 2000 kr för detta..
500 kr hade dugit.. Vilket var min ståndpunkt från början...
Hmmm , hörde en kille som tankat färgad diesel i Norge och blev påkommen
i tullen , böterna sas bli 20 k för detta. Annars är det en hel del som åker över
gränsen och tankar "vanlig" diesel i Norge och det kan kosta under 14 kr litern.
Verkar som det finns marginal att justera priserna.
 
C
Maskintok skrev:
har inte sett någon nivå på själva brottets böter belopp..
I texten jag fann om denna för utredningen värdelösa lag så var det 500 kr...
Fast med tanke att motionen du lyckades hitta var från 1979 så kanske det hänt en del med prisutvecklingen.
 
A
C cpalm skrev:
Fast med tanke att motionen du lyckades hitta var från 1979 så kanske det hänt en del med prisutvecklingen.
Ja det är helt klart.
skrev ungefär det också..
I mitt tidigare inlägg..
 
galento galento skrev:
Jobbade en kort period på däckverkstad och då fick man höra att 5 g fel var ok att släppa efter balansering utom till BMW då var det 0 på balanseringsmaskinen som gällde.
Vet inte hur alla maskiner funkar, men de jag använt avrundar till 5 gram om man bara trycker på knappen och släpper den. Håller man den inne tills maskinen stannar visar den ner till gramet.
 
Jag är en sån som tidigare haft nycklarna i bilen. Tankspridd typ som slarvar bort saker hela tiden, och då är det ju bäst att ha nycklarna i bilen så man vet var de är.
Men i dagen samhälle låser jag t.o.m bilen fast den står i garaget som är låst och larmat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.