P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Innebär det att man inte får fråga ts?
Nej, varför tror du det?
 
P
Nissens Nissens skrev:
Så kan du ju tänka om du vill. Men i detta fallet utgår jag från egen erfarenhet, och leveranser till byggen fungerar inte så som ts beskriver helt enkelt.
Din erfarenhet stämmer kanske inte med TS erfarenhet. Vad är det mer specifikt som inte stämmer som TS påstår?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
skoge skoge skrev:
Ett problem i dessa trådar är att folk inte har insikt i lastbilar... ibland står man dumt för att alternativ inte finns.

1. Parkera på byggtomten... kommer man öht
in med lastbil?
2. Blockera inte för andra... ibland är det
bättre att blockera för alla 30 minuter än att
blockera för en en timme.
3. Saftblandare / blixtljus är en varning för att
arbete pågår...vänta tills föraren ser dig...
Har du verkligen så bråttom som
fotgängare att du inte kan vänta 5 minuter
tills lasten är nersänkt?
Skärpning! Din tid är inte a priori mer värdefull än andras.

F.ö. så har TS påpekat att han skulle nöja sig med att få veta vilken dag en lastbil skulle komma med en leverans. Det handlar alltså inte om minuter eller timmar.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant hur man lite försöker kollra bort det hela genom att diskutera fortkörning eller behörighet eller liknande.
Eller hur mycket transport skadat gods man fått. Det hör inte till frågeställningen.
Du menar som det här?
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har vi prektiga gänget här. Som aldrig kör för fort och aldrig parkerar fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Din erfarenhet stämmer kanske inte med TS erfarenhet. Vad är det mer specifikt som inte stämmer som TS påstår?
Att räddningsvägar spärras av tex. Det finns ingen som lämnar sin lastbil vid leverans av gods. Skulle räddningstjänsten behöva komma fram så flyttar de sig direkt.

Vad får dig att tro att ts grannes leveranser vid husbygge skulle skilja sig från alla andras??

Har man byggt hus så vet man hur det fungerar, och ts bild avviker från det normala. Dels är det inte så stora störningar, dels är det under begränsad tid - och några räddningsvägar är inte i fara…
 
Nissens Nissens skrev:
Att räddningsvägar spärras av tex. Det finns ingen som lämnar sin lastbil vid leverans av gods. Skulle räddningstjänsten behöva komma fram så flyttar de sig direkt.

Vad får dig att tro att ts grannes leveranser vid husbygge skulle skilja sig från alla andras??

Har man byggt hus så vet man hur det fungerar, och ts bild avviker från det normala. Dels är det inte så stora störningar, dels är det under begränsad tid - och några räddningsvägar är inte i fara…
Och det vet du i detta fall?
 
Nissens
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Och det vet du i detta fall?
Vad tror du själv? Tror du transportörer lämnar sina bilar stående istället för att leverera gods?

Har du byggt hus?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu har vi prektiga gänget här. Som aldrig kör för fort och aldrig parkerar fel.

Ni beställer ny soffa och en säng samt andra möbler. Ni tar hemkörning.
Lastbilen kan antingen ställa sig utanför men blockera helt. Det tar 10min å lossa.

Eller så måste de stå 200m längre bort.
Och då släpa dessa möbler. Lossa kommer troligen ta 60min eftersom föraren är ensam.
Vem ska betala den tiden? Eller ska man lossa där föraren står så får du släpa själv?

Vem ska betala? Säljaren kommer inte betala.
Den tiden får man stå för själv.
Det är den verklighet ni vill ha?
I mitt fall har jag en (1 st) granne som blockeras vid tunga transporter då vi delar väg. Vi har en mycket god relation och informerar varandra om vi behöver stå någon längre stund ivägen för varandra. Inga problem heller att be den andra flytta på sig vid behov. Relation och kommunikation.

Nej chauffören är inte ensam om du beställt ett lass sängar och soffor med inbärning. Ställ av allt och parkera om lastbilen är ett alternativ. Det tar tre minuter extra men även det är väl för mycket så i ditt exempel 60 min kan drabba någon som inte beställt möblerna och inte har med detta att göra öht.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
En korrekt utförd transport. Du förstår att du själv får släpa. Men om det är okej så!
Nu förstår jag inte hur du menar men jo jag kör ofta hem det jag köpt själv. Stort bagageutrymme och dragkrok och kan dra tungt så det är jag och min bärhjälp dom sätter gränsen. Konstigt att man som amatör gör jobbet bättre än vissa av ”proffsen”.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Intressant hur man lite försöker kollra bort det hela genom att diskutera fortkörning eller behörighet eller liknande.
Eller hur mycket transport skadat gods man fått. Det hör inte till frågeställningen.

Om man läst mina tidigare inlägg så hade man förstått att man ställer sig och blockerar för att spara pengar och tid....

Eftersom det är mycket prat om arbetsmiljö så blir det hela ännu mer komiskt. Eftersom det blir en försämrad arbetsmiljö desto längre föraren behöver släpa...

Säg att extra kostnaden är 500kr / tim
Troligtvis blir det per timme man får betala.
Alltså kostnaden blir minste 500kr
Värt det?
Ja 500 kr extra för några få transporter (som de som förminskar problemet säger att det var),alltså ett par tusenlappar, är ju en total ekonomisk härdsmälta för den som bygger till sitt hus. Budgeten havererad. Får bo kvar i sitt befintliga lilla pörte. Detta blir ju orättvist. Bättre grabbarna subventionerar med sin egen tidsspillan.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
P Pin skrev:
Ja 500 kr extra för några få transporter (som de som förminskar problemet säger att det var),alltså ett par tusenlappar, är ju en total ekonomisk härdsmälta för den som bygger till sitt hus. Budgeten havererad. Får bo kvar i sitt befintliga lilla pörte. Detta blir ju orättvist. Bättre grabbarna subventionerar med sin egen tidsspillan.
Om man får en hel timme chaffis för en 500ing kan man ju fundera varför sängar och soffor, som inte sällan kostar mer att få hemlevererade än så, nästan kastas av i farten...

Men matematiskt. 10pers blockerade * 30min * 2 personer i hushållet blir ju en del förlorad arbetstid per leverans.
Om husbyggaren budget faller ihop av ett par femhubdringar i extra transportkostnad kan säkert de framtida grannarna starta en insamling.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad tror du själv? Tror du transportörer lämnar sina bilar stående istället för att leverera gods?

Har du byggt hus?
Lite magstarkt att påstå att ts ljuger tycker jag. Huruvida jag har har byggt hus är irrelevant.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det var du som var beställare....
Ja?
Jag beställer hemkörning av grejerna och det är väl självklart att jag inte ska betala mer än minsta nödvändiga, resten får grannarna betala? Det är väl rimligt? ;)
Eller tycker du att det är rimligt att jag som beställare ska betala för mina egna leveranser?
Det har du ju varit motståndare till när det gäller byggherren.

OBS! Jag är inte ute efter att försämra lönsamheten för transportören. Tar leveransen längre tid för att den måste delas upp, eller för att det behövs en större kranbil (som kan stå längre ifrån där de inte står ivägen) så är det ett rimligt alternativ och det är byggherren som får stå för den kostnaden.
Eller så pratar byggherren med sina grannar så går det säkert att lösa smidigt och billigt.

Om jag behöver en transport av något tungt till baksidan av min tomt så har jag två alternativ.
1) Jag ber de ta en rejäl kranbil som klarar att lyfta från framsidan och över huset
2) Jag pratar med grannen som bor bakom att dag X kommer jag få en leverans och om det är ok för de att bli inparkerade en kort stund så kan transportören komma med en vanlig lastbil med kran för då blir det inte långt och inte högt.

Alternativ 2 är nog klart billigare och det jag skulle försökt få till.
Alternativ 3, där man gör samma som i alternativ 2 finns inte på världskartan för oss som har lite folkvett.

Skulle det istället vara min granne som kom och frågade om alternativ 2 var ok skulle det inte vara några som helst problem.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Om man får en hel timme chaffis för en 500ing kan man ju fundera varför sängar och soffor, som inte sällan kostar mer att få hemlevererade än så, nästan kastas av i farten...

Men matematiskt. 10pers blockerade * 30min * 2 personer i hushållet blir ju en del förlorad arbetstid per leverans.
Om husbyggaren budget faller ihop av ett par femhubdringar i extra transportkostnad kan säkert de framtida grannarna starta en insamling.
Snittet enligt din uträkning som innebär att alla ska åka tror att man max får vänta 15min. Alltså skulle förlusten bli 15min. Eftersom de flesta inte levererar på topp första stunden så kan vi ta bort 5min till. Vilket innebär en förlust på 10min. Dessutom så åker inte alls samtidigt. Vilket innebär att hälften åker. Man i den här uträkningen får vi dra av för de som är på plats för att ta emot varorna.. som då måste gå längre säg 200m med några pallar som väger runt tonnet. Där du inte kan köra pallyften utan man får lasta om till pirrra.
Så jag tror att lastbilen vart mycket dyrare. Vart ska man skicka fakturan?
Du ser man måste tänka på att det finns två sidor på en transport. Så vem ska betala fakturan? De fem som tappade 10min? Eller till den som gnällde mest? Det lär kosta
 
P Pin skrev:
Ja 500 kr extra för några få transporter (som de som förminskar problemet säger att det var),alltså ett par tusenlappar, är ju en total ekonomisk härdsmälta för den som bygger till sitt hus. Budgeten havererad. Får bo kvar i sitt befintliga lilla pörte. Detta blir ju orättvist. Bättre grabbarna subventionerar med sin egen tidsspillan.
Håll dig till sakfrågan. Det var möbler. Till ditt hus. Ha de varit kul att betala 500kr i timmen för att få varorna till tomtgränsen.
Dessa 500:- hamnar ovanpå den frakt du redan betalat.

Du har sagt att man måste vara laglig inga felparkeringar. Eller blockeringar. Det är också olagligt.
Alltså kommer du inte undan med antalet.
 
Redigerat:
  • Haha
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.