1. Den skall användas i hela huset, alla rum.
  2. Vi diskuterade häromdagen om vi inte skulle skaffa en skaftdsmmsugare som komplement till roboten då det skulle minska besväret med att plocka fram den stora dammsugaren, som inte står så bra till i vårt hus som saknar förvaringsutrymmen.
Tack på förhand ;)
 
Fick jag en skaftis så skulle den nog användas både hemma i lägenhet och följa med till stugan på långhelger och speciellt om sommaren.

I stugan går jag två gånger om dagen med dammsugaren då ett stort panorama fönster i storstugan fungerar som flygfä-fångare. Alla flygkräk dör där och alla landar på golvet... flugkyrkogården även kallad.
Dessutom är jag lat. Antingen står dammsugaren framme hela tiden eller så går det ett par dagar med döda kräk på golvet. Dessutom är jag klen, en riktig mes. Det blir bra som testare att se om man orkar bära åbäket de minuter det tar att röja fluglik. :strong:
Hemma i lägenhet skulle det också vara bra - via terassdörren virvlar höstlöven en lustig dans, det är boklöv över hela vardagsrummet ibland. Jo här nere söderut har vi ofta terassdörren öppen ända in i november när de sista löven faller. Och så allt damm. Mycket damm blir det. Jag smular inte så mycket - än, men det kommer väl när jag blir mer senil. Jag är bra på att spilla i köket. :coffee:
 
  1. Den skall användas på vinden.
  2. För att jag är för ung att dö. Vilket lär hända förr eller senare om jag fortsätter släpa upp den vanliga stora dammsugaren i denna trappan.
AxQHBNM.jpg TylhXga.jpg
 
  • Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner
Jag skulle använda dammsugaren i hela huset så ofta som möjligt.

2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en
Jag har försökt diskutera mig till att familjen köper en trådlös dyson dammsugare i snart 2 år. Jag har till och med önskat mig det i födelsedagspresent och julklapp utan framgång. Jag som yngsta barnet på 18 bast som gillar ordning och reda har bara fått svaret ”de är för dyra och håller inte”. Därför skulle detta varit ett dunder tillfälle att visa dem motsatsen. Dessutom har resten av familjen inte någon större motivation till att städa och jag börjar bli trött på att ta fram centraldammsugaren som går sönder lite då och då för att få det någorlunda fint här hemma.

Pappa hittade denna tävlingen och sa att jag kanske kunde försöka här istället vilket verkar mer lovande än att vända sig till föräldrarna.
// Hanna
 
Redigerat:
K
1. Jag ska använda dammsugaren i vårt enplanshus som är fullt av barn, man, fru och hund.

2. Jag är lämplig därför att jag hatar dammsugare, framförallt de med sladdar! Missförstå mig rätt, jag är överlycklig över att ens äga en dammsugare men den här sladden…. Och de är så ”stora” och otympliga att ta med sig. Jag skulle vilja en dammsugare därför att dammsugare och sopborste åker fram flera gånger om dagen då det är allt annat än rent här hemma pga hund och barn. Tänk att bara hämta en dammsugare som står där i sitt diskreta ställ, UTAN att dra med en sladd.. Himmelriket! Tänkt att kunna dammsuga upp matrester (rimliga typer av matrester såklart) utan att de kommer ligga i dammsugarpåsen och mögla. Vilken dröm! Allt känns som en dröm med en skaftdammsugare! Det skulle underlätta småbarnsåren och hundåren normalt och i stället för att bara dra fram dammsugaren flera gånger om dagen så kan jag/vi få lägga den tiden på våra barn och hund i stället! Såklart är det alltid kul att få testa nya saker! Föräldraledighet har inte heller direkt gjort att vi har kunnat prioritera att köpa en skaftdammsugare bara för att. Så vill du/ni ha ett omdöme där en dammsugare verkligen kommer prövas hårt så är jag rätt person! Ursäkta lång lämplighetsmotivering, jag gjorde den ändå kort
 
1 den kommer testa tesen att verktygen gör hantverkaren. I ett hus med tre barn, en katt och två våningar. I händerna på en pedantisk tonåring. Som vill ha en skaftdammsugare...

2 det är jag inte, men vår tonåring är. Hon är pedanten i huset, den som städar mest, ser mest smuts och den som gnäller mest på de verktyg vi har att tillgå. Hon får den i julklapp, mot att hon får behålla den som sin egen för hennes skrymslen och vrår. Och hon får skriva en uppsats värdig andra året på gymnasiet om huruvida den är värd att investera i.

Niklas
 
1 Framförallt så skulle denna få vara på övervåning då mina två barn är för lata och hämta dammsugaren på undervåning, så med en skaftdammsugare finns det ej inga mera ursäkter.
Då det är två tjejer som pysslar så in i grövsta så blir det skräp på golv och i mattor.
Sen är det också bra användning med en sladdlös dammsugare till bilen då vi kör handbollstjejer flera gånger i veckan och majskakor står högt på mellanmålslistan innan träning.
Och självklart kommer den att få ta över jobbet som dammsugare, om den klarar testen bättre än våran vanliga dammsugare.
2 Jag dammsuger nog 3-4 gånger i veckan och
har testat många dammsugare, ett av mina första jobb var städare så jag kan verkligen denna apparat, vill också se om denna produkt funkar på tonåringar och i bilen.
Är van testare av produkter på jobbet och testar saker åt företag på skolan på både arbetskamrater och barn.
Så kan garantera att om vi får testa en skaftdammsugare så kommer den att få gå varm.
Hoppas det går bra med ett omdöme med mer ord en 50 då det är lite lite för en recension.
 
T
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner.
I vårt hus, ett litet hus med källare där skaftdammsugaren kommer få jobba både på fina furugolv, parkett och heltäckningsmattor, betonggolv och klinkergolv i källaren, i bilen eller varför inte hårdköra den på altan med mera, för att sanera efter barn, husdjur, renoveringar och sedvanlig veckostädning.
  1. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en skaftdammsugare.
Jag avskyr att hela tiden dra fram sladd-dammsugaren och böka runt med, det hade vart kul att sätta en skaftdammsugare på hårdprov här hemma.
Den kommer få smaka på många utmaningar och testas hårt av både mig, min fru och vår 4 åriga dotter om hon törs :D
Om jag mot förmodan skulle få välja, så hade en Ryobi vart trevlig att få testa, för att komplettera den påbörjade Ryobisamlingen :cool:(y)
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat 6 st bra skaftdammsugare och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er så att ni får testa vidare dem där hemma.

[bild]

Den här gången förbinder sig den som vinner en skaftdammsugare att rapportera in till oss senast 2022-03-31 hur skaftdammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett mail till marlen@byggahus.se. Omdömet kommer att publiceras i artikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner. -Jag ska städa vårat hem då jag gör det ofta. Och just nu har jag en dammsugare som slangen lossnar på hela tiden.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en skaftdammsugare. - För jag är så noga med att ska man dammsuga då ska det vara ordentligt. Missar inte en smula. Därför vill jag ha något som är så här smidigt att ta fram.
  3. Posta dina svar här i tråden.

Vi tävlar alltså ut de här skaftdammsugarna:

Samsung Jet 75
Dyson V8 Absolute +
Bosch BSS81POW
Philips XC8349
Xiaomi G10
Ryobi R18SV7-0

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses på måndag den 29 november.

OBS!!! Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
1. Vinner jag en skaftdammsugare så ska den i huvudsak användas av mina 3 barn. Barnen har sina rum på övervåningen och där uppe städas det för sällan. Våran stora dammsugare med 7m sladd är för tung och otymplig att släpa upp för den trånga trappan.
En vägghängd smidig dammsugare vore därför perfekt.

2. Förutom barnen kommer såklart även vi vuxna prova vad den går för. Vi blir 5 personer som kan utvärdera dammsugaren. Finns även en katt i hushållet som fäller mycket hår och sprider ut kattsand. En perfekt testfamilj alltså.
 
1. Den ska användas i vårt 1,5-plans hus, på båda planen och i trappan!

2. Tack vare våra tre fantastiska katter (svarta och vita, så klart) undrar jag ofta dagen efter dammsugning ifall våra mattor består mest av textil eller kattpäls. Andra tuffa use case hos oss är halvkladdig malt efter ölbryggning, spilld jord efter omplantering av palettblad och lika delar tråd och avskalad kabelisolering efter parallella sy- och elektronikprojekt!
 
Myrstacken
1. Den skall användas i vårt 2plans hus på båda våningar..

2.. Mest kommer den användas i entrén stå i vår skjutödrrsgarderob vid entrén för att dammsuga upp allt grus som hamnar i hallen..
Vi har nytt hus och hela framsidan är bara grus så man drar in stora mängder framförallt barnen som inte tänker på att borsta av fötterna på utsidan..
Sen till våra fantastiska kattungar som är dyra i drift när det gäller krukor och plantor då de river ner dessa med alldeles för täta mellanrum..

GetAttachmentThumbnail

GetAttachmentThumbnail

Till och med katternas klösträ knäcktes när krukan ramlade ner från skåpet hoppas att ni har tävling om dessa med framöver :)
 
  1. Berätta var du ska använda skaftdammsugaren om du vinner.
    I en villa på 3 plan.

  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en skaftdammsugare
    Jag har två kattor som konstant tappar delar på mattor och i hörn. Sedan finns det en son i hushållet som läcker popcorn och lego.
    Av någon okänd anledning, antagligen något finstilt jag missat, har det blivit min uppgift att hålla golvet rent från dessa objekt - och med smidigheten en skaftdammsugare ger så uppskattar jag att frekvensen för lyckat dagligt jobbuppdrag på samtliga våningsplan kommer öka med ca 700%.
    Detta medför att maskinen kommer jobba ofta och under tuffa arbetsmoment, samt utsättas för mycket frekvent tömning och snabba start/stopp-test, vilket gör mig ypperlig som utvärderingspilot.
 
1. I vår bostadsrätt på 60 kvadrat samt i föreningens trapphus och tvättstuga.

2. En grabb ifrån öster om Vinga
Rev en vägg med sin eldrivna klinga;
Sedan gamle Mielen gått bet
På betongdammets finhet,
Är han dömd till att sopkvasten svinga.
 
1. I mitt kaotiska hus, men då på övervåningen. På nedre plan där renovering gör att skruv, spik och träbitar hamnar överallt är det grovdammsugaren som ännu måste få härska.
2. Det är gamla golv med breda springor på övervåningen, samlas massor av katthår och skräp i de smala utrymmena. För att inte tala om allt sågspån/damm som då och då dröser ned från otäta väggar och vindar. Jag är nyfiken på om en skaftdammsugare klarar detta eller om jag är dömd att frakta grovdammsugaren upp och ner för trappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.