Är ganska nyinflyttad i suterränghus hus och har en NIBE 1250 bergvärmepump. Har de flesta radiatorerna helt öppna och endast några på termostat (övervåningen). Har problem med att det endast är vettig cirkulation i några få radiatorer där nere, majoriteten av dem har kall retur. (Är ett dubbelrör-system) Har fått tips att försöka öka cirkulationen i pumpen. (Har kollat luft och termostater)
Frågor:

1. Hittar ingen inställning på värmepumpen NIBE 1250 där man styr cirkulationspumpen.
2. Om jag lyckas öka cirkulationen, går ändå inte vattnet de ”enklaste” vägarna. Den relativa cirkulationen mellan radiatorerna blir väl ändå densamma?
3. Hur kan tre liknande radiatorer som sitter bredvid varandra på slingan ha helt olika cirkulation, så ett av dem tar nästan all och de andra två har kall retur?

tack!
 
Foto på din cikpump och en ventil på ett element är bra , gärna en närbild på kopplet som sitter nertill på ett element. hur känns rören in ut på elementen, är du säker på att det är ett 2-rörs, det ska då gå 2 paralella rör hela vägen mellan ellementen. Kan vara svårt att se om dom inte synliga.
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Foto på din cikpump och en ventil på ett element är bra , gärna en närbild på kopplet som sitter nertill på ett element. hur känns rören in ut på elementen, är du säker på att det är ett 2-rörs, det ska då gå 2 paralella rör hela vägen mellan ellementen. Kan vara svårt att se om dom inte synliga.
Kommer inte åt cirkulationspumpen så lätt, är ordentligt inpackas. Menar du att det styrs direkt på pumpen och inte via elektroniken?
Bild på radiator.
På nedervåningen sitter 5 radiatorer längs ena långsidan. De matas via två rör (matning/retur) som kommer ner från bjälklaget ner i golvet som sedan kommer upp vid varje radiator. Endast en av dessa verkar ta nästan all cirkulation (ej det närmast matningen). Den gemensamma returen upp i bjälklaget har nästan samma temp som denna radiators retur, medans returen på de andra fyra är kalla. Kan köpa att cirkulationen varierar med avstånd till stammen, men att det är sådan skillnad på radiatorer på samma ”gren”.
 
  • Vit radiator med termostatventil upptill och anslutna rör nedtill mot en vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM elementet är stekhett . tur och retur har ca lika värme, vad händer med rörens temp om du stänger det med termostaten. ? hustyp/fabrikat och byggår.
 
J jonaserik skrev:
OM elementet är stekhett . tur och retur har ca lika värme, vad händer med rörens temp om du stänger det med termostaten. ? hustyp/fabrikat och byggår.
Tur och returen skiljer några få grader på det varma.
Stänger jag det varma elementet helt så blir returen varmare i de andra fyra, men inte lika varma som det varma hade.

Suterräng från -73, mexitegel. Tot 260kvm. Elementen orginal, men termostaterna bytta, runt -00 (gissning).
 
Har du kollat piggen som sitter innanför termostaten, kan inte se hur den sitter men brukar vara en ring innanför att lossa. Piggen har en förmåga att kärva under sommaren och då får man knacka på den med plastskafftet på en mejsel eller morakniv. Sen det med 2-rörs är tveksamt då returen till dom andra blir varmare. det ska det inte bli om om det är 2 -rörs.
 
Det med att inte komma åt pumpen, den sitter nere till höger bakom frontluckan på VP.
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Japp, men är ju inpackad i något isoleringsmaterial. Kan jag ta bort?
Kan försöka isf och lägga upp en bild.
 
isoleringen är på kalla pumpen, den pumpen som har oisolerade rör ska det vara, den ska ha ett vred, du kan ändra mellan 1 2 och 3
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
Ska kolla!
 
DonPablo R134a skrev:
isoleringen är på kalla pumpen, den pumpen som har oisolerade rör ska det vara, den ska ha ett vred, du kan ändra mellan 1 2 och 3
Så här ser cirkulationspumpen ut. Verkar vara att man vrida och ställa cirkulationen gradvis. Vågar jag vrida moturs?
Manualen säger inget om den, mer än att den är varvtalsstyrd.
 
  • Närbild av en Grundfos cirkulationspump med tekniska specifikationer och inställningsratt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På kopplingsboxen är det ett vred och det är den som har 1 - 2 - 3, Den blanka skruven som syns kan tas bort och det går att snurra igång pumpen med en skruvmejsel om den kärvar efter att varit avstängd under sommaren. Kommer några doppar bara inget sprut,

Edit . Läste lite för snabbt , Varvtalsstyrd , står säkert i manualen om hur man ställer den i konstantläge och inte i auto
 
J jonaserik skrev:
På kopplingsboxen är det ett vred och det är den som har 1 - 2 - 3, Den blanka skruven som syns kan tas bort och det går att snurra igång pumpen med en skruvmejsel om den kärvar efter att varit avstängd under sommaren. Kommer några doppar bara inget sprut,

Edit . Läste lite för snabbt , Varvtalsstyrd , står säkert i manualen om hur man ställer den i konstantläge och inte i auto
Ok, jag tänkte inte på kopplingsboxen. Ska kolla där med. Tycker mig ha lusläst manualen och knappt hittat något alls om cirkulationspumpen. Ska skaffa den digitalt så jag kan söka. :) Återkommer i helgen.

Tacksam för hjälpen!
 
T
Gå till meny 8.1 (display inställningar) och ändra till utökad. Sen går du till meny 2.7, där kan du ändra inställningarna (om jag inte minns helt fel:thinking: )
 
  • Gilla
Draggen79
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Gå till meny 8.1 (display inställningar) och ändra till utökad. Sen går du till meny 2.7, där kan du ändra inställningarna (om jag inte minns helt fel:thinking: )
Kollade precis. Den står redan på 100%!!!
(Enligt manualen går det ställa mellan 1-100%)

Har jag för klen pump?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.