A
T tergo skrev:
Regeringskiftet sker vid en konselj
Regeringsskiftet sker formellt vid en så kallad konselj på slottet. Det är ett regeringssammanträde där statschefen, det vill säga den som är kung eller regerande drottning, är ordförande. Då redogör talmannen för sitt förslag och riksdagens beslut. Statschefen konstaterar sedan att regeringsskiftet har ägt rum
hela svenska media gick ut igår och hurrade för att MA blivit Sveriges nya statsminister.
Inga konstigheter med det, även om det formellt inte blivit befäst.
 
Väldigt OT, men det är ungefär lika klurigt som NÄR man är att betraktas som fastighetsägare. Är det vid kontraktsskrivningen, tillträdet, eller när du står som ägare i inskrivningsmyndighetens register?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Väldigt OT, men det är ungefär lika klurigt som NÄR man är att betraktas som fastighetsägare. Är det vid kontraktsskrivningen, tillträdet, eller när du står som ägare i inskrivningsmyndighetens register?
Betraktas...

Du är ägare efter tillträdet, det är då själva köpet genomförs.

"Kontraktsskrivningen" är ett avtal att genomföra ett köp vid ett senare tillfälle.

Inskrivningen är ett bevis för andra att detta skett.

Många kommer kanske inte betrakta dig som ägare om detta bevis inte är synligt för dem.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
Mikael_L
useless useless skrev:
Efter hundra års kamp för jämlikhet borde kön vara ett ointressant attribut.
I en perfekt värld.

Eller ska vi säga...
Efter 100 års etablerad jämlikhet borde kön vara ett ointressant attribut, men inte säkert efter 100 års kamp.
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så media hade fel? :thinking:
intressant...
Det slarvades en hel del där igår. Hon blev förvisso vald till statsminister, men hon hann aldrig tillträda.

"Magdalena Andersson begärde sig entledigad från stasministerposten innan hon ens hann tillträda."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...dubbelt-historisk-avgar-inom-timmar-pa-posten

Jämför t.ex. med USA. Biden vann valet i november, men tillträdde som president först 20 januari. (I Sverige går det dock betytligt snabbare.)
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Det slarvades en hel del där igår. Hon blev förvisso vald till statsminister, men hon hann aldrig tillträda.

"Magdalena Andersson begärde sig entledigad från stasministerposten innan hon ens hann tillträda."
[länk]

Jämför t.ex. med USA. Biden vann valet i november, men tillträdde som president först 20 januari. (I Sverige går det dock betytligt snabbare.)
Biden valdes den 14e december, rösterna räknades den 7e januari, och han tillträdde den 20e dito.

Magdalena Andersson har inte och kommer aldrig väljas till statsminister i Sverige. Svenska statsministrar väljs inte, de utses alternativt förordnas i en annan riksdagsprocess än (person)val.

Förlåt
 
  • Gilla
jarlh
  • Laddar…
A
jösses Skärmdump från en webbsida med nyhet om Magdalena Andersson vald till Sveriges statsminister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maskintok skrev:
jösses [bild]
Även den som rattar den webbsidan kan slarva. Irriterande. Riksdagsordningens 12e kapitel beskriver val i riksdagen.

Ja det är en skitsak.
 
  • Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så media hade fel? :thinking:intressant...
Kanske en överraskning men det förekommer ibland. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Kanske en överraskning men det förekommer ibland. ;)
Är det någon som ska ha koll så är det för tusan den som skriver information för riksdagen...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vissa yrken ligger ju efter, som polis, militär hantverkare osv. Grabbiga yrken med lågutbildade.
Jag är så fascinerad över alla fördomar du verkar ha?

Jag har börjat samla på dina citat och använder dem som roliga diskussionsinledningar, mycket uppskattat.
 
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag utgår från att hon röstades fram för sina kvalifikationer och inte kön.
Hon har säkert helt godkända kvalifikationer men det tror jag faktiskt inte har någon som helst utslagsbetydelse i valet av henne. Det var i praktiken ett krav från olika grupper inom socialdemokratin att det skulle bli en kvinnlig statsminister/partiledare denna gång. Oavsett hur kompetent/kvalificerad en manlig kandidat skulle varit hade det ändå blivit en kvinna vald.

Det är ju ganska talande att de bara hade en kandidat till posten, inga förslag på andra personer.

Man försökte ju en liknande grej med Mona Sahlin som dock misslyckades (var det någon skandal som satte stopp för det?) och att hon skulle varit kvalificerad låter väldigt långsökt. Nu menar jag inte att alla manliga partiledare/statsministrar varit kvalificerade, det kan man ju se på Stefan exempelvis.

Så, nej, oavsett kvalifikationer så fick hon uppdraget enbart för att hon är en kvinna.
 
L lat skrev:
Jag är så fascinerad över alla fördomar du verkar ha?
Aktiverar man bara "provokationsfiltret" så har Herr Malmgren oftast kloka tankar tycker jag. :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
T tracker skrev:
Oboy blåbär, zingo choklad.
Jordgubbspopcorn. Citronpopcorn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.