richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag la aldrig in någon politisk värdering, utan såg det hela som en historisk händelse i flera avseenden, samt komisk. :)
Vad var det som var historiskt med denna dag? Varför lägger man överhuvudtaget märke till kön på en politiker?

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad var det som var historiskt med denna dag? Varför lägger man överhuvudtaget märke till kön på en politiker?
Verkar som att nån glömt bort hundra år av kamp för jämlikhet här.... :rolleyes:

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Efter hundra års kamp för jämlikhet borde kön vara ett ointressant attribut.

• Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Verkar som att nån glömt bort hundra år av kamp för jämlikhet här.... :rolleyes:
Tvärt om. Könet är ointressant. Ultimat jämställdhet

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
mycket..
Men inte enbart att det var Sveriges första kvinnliga statsminister... Det var också bland det kortaste ämbetet...

så där har vi passerat USA.. grattis Sverige.. :crysmile:

richardtenggren
T Thomas_Blekinge skrev:
Att det bara höll i 7h?
Hon skulle ju ändå blivit vår första kvinnliga statsminister och kommer säkert bli det också, men det är väl fortfarande ett framsteg? Jag utgår från att hon röstades fram för sina kvalifikationer och inte kön.

Jag håller med om att man inte ska lägga någon värdering i kön, men det känns som en självklarhet för mig som 90-talist.

Frågan är väl om det varit norm med män på stadsministerposten eller om det bara slumpat sig så att det innan har varit män som har varit bäst kvalificerade där och då, vilket känns osannolikt.

Redigerat:
Lyssnade på P1 igår, de intervjuade Mona Sahlin och Anna Kinberg Batra, det var intressant hur de mätts med andra måttstockar än manliga partiledare.
Som man är det lätt att missa de hinder som omedvetet sätts upp för kvinnor.
Så det är lätt som man att sitta och säga "jag ser inte problemet", när man inte själv är drabbad av det.

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Vissa yrken ligger ju efter, som polis, militär hantverkare osv. Grabbiga yrken med lågutbildade. Kan tänka mig politiker liknar dessa yrken, fast då gubbigt istället för grabbigt.

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
useless useless skrev:
Efter hundra års kamp för jämlikhet borde kön vara ett ointressant attribut.
Ointressant? För mig är det ett ofta helt avgörande attribut för att jag ska finna någon "intressant". ;) Alla är vi naturligtvis olika så inget fel med det! :rofl:

Demmpa Demmpa skrev:
Gula knappen ”Avstår” betyder tydligen i detta sammanhang iaf ”att acceptera, inte att organiserat ingå i ett samarbete”
[länk]
Gul betyder "ja men jag är för feg för att stå för det" eftersom det har exakt samma effekt som grön. Frånvarande är "ja men jag är både feg och lat" alternativt "akut svårt sjuk".

Inte fel att det är så och alla som är där vet hur det funkar och konsekvensen av deras handlingar.

Personligen hade jag föredragit ett något annorlunda system, men det som finns är OK, förutom att gul inte benämns fegisknappen.

Maskintok skrev:
mycket..
Men inte enbart att det var Sveriges första kvinnliga statsminister... Det var också bland det kortaste ämbetet...

så där har vi passerat USA.. grattis Sverige.. :crysmile:
Vadå? Ingen har blivit statsminister den dagen, varken man eller kvinna. Hon har ju inte tillträtt ämbetet.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
T Thomas_Blekinge skrev:
Vadå? Ingen har blivit statsminister den dagen, varken man eller kvinna. Hon har ju inte tillträtt ämbetet.
Så media hade fel? :thinking:
intressant...

Maskintok skrev:
intressant...
Regeringskiftet sker vid en konselj
Regeringsskiftet sker formellt vid en så kallad konselj på slottet. Det är ett regeringssammanträde där statschefen, det vill säga den som är kung eller regerande drottning, är ordförande. Då redogör talmannen för sitt förslag och riksdagens beslut. Statschefen konstaterar sedan att regeringsskiftet har ägt rum

• Gilla
skaraborgsfakir och 2 till
  • Laddar…
Du fattar väl att man blir statsminister när regeringsskifteskonslj har hållits på Slottet. Inte när man röstas fram.

Maskintok skrev:
intressant...
Formellt är det först efter konseljen som statsministern och dennes regering har tillträtt, så på samma vis som att svenska media (och svenskar i allmänhet) har svårt att förstå hur starkt religion kan beröra, på samma vis ser/glömmer man konseljen som en dammig kvarleva.

• Gilla
reez
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.