Mimlan Mimlan skrev:
Det återstår att se, jag har nu kontaktat deras chef och lämnat arbetstiderna *
för de dagar de varit här.
* ankomsttid, raster, tid när de lämnat arbetsplatsen
Hej skulle vara roligt att höra hur det går .jag hadde inte betalat
 
  • Haha
TechChad
  • Laddar…
Man lär sig av sina misstag. Jag lejde en takfirma här i Östersund för att montera 10 st taksteg. Som det lät från början skulle det vara ett snabbt jobb på en timme. Tyvärr bad jag aldrig om en offert och blev tillslut fakturerad på tre timmar. Precis som du skriver tycker jag att det är ok att betala för arbets-, restid och uppstart. Men i det här fallet tog arbetet knappt en halvtimme och restid är totalt 15-30 min beroende på trafik. Nu är det inga stora pengar det handlar om men att betala extra känns lite fel av princip. Förklaringen jag fick var att hantverkaren varit och inhandlat mina 10 taksteg och att jag blev fakturerad för det också. Nu är det inte specificerat på fakturan och jag har svårt att tro att inköpet tog de två timmarna som är utöver arbets- och restid.
Lärpengen blev att alltid ta offert, speciellt om det kan bli dyrt. Det viktigaste lärdomen var inte anlita den firman något mer och just det var värt den extra debiterade timmen.
 
M maria01 skrev:
hur förklara man när länder inom EU som har liknade skattetryck har bättre vård en sverige
Hur man förklarar det? Till att börja med är bättre vård ett ganska vitt begrepp. Antyder en högre grad av tillgänglighet, personaltäthet, kundnöjdhet, vetenskapliga grundlag och mer effektiva insatser. Att ens söka jämföra dessa parametrar är inget annat än ett mäktigt åtagande. Vill man sedan rangordna vården? Då behöver man vikta de olika inslagen etc.
Vilka är dessa länder med liknande upplägg och skattetryck som presterar så väl? Och hur låter sjukvårdsdebatten inifrån dessa?
Därmed inte sagt att jag inte tror att andra länder kan prestera bättre. Men man ska vara väldigt medveten om hur svårt det är att jämföra så komplexa byggen.
 
  • Gilla
  • Älska
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Rasterna skall väl inte du betala
 
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Du betalar för tiden som dom lägger ner ,varken mer eller mindre o har dom hämtat grejor så betalar man för det också,men dom behöver ju kanske inte alltid åka 2 för att hämta mindre grejor
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
För att som TS skriver, åter till timdebiteringen. Har inte ett direkt svar, men jag kör nästan alltid fast pris. I första hand gör jag en bedömning vad det är värt för mig att få jobbet gjort. Om det är långt mer så tar jag mig en funderare om jag behöver göra det på det sättet. Ev. offert från fler. Och en tydlig skriven spec vad som ska göras. Sedan lägger jag mig inte i hur effektiva de är, bara att de inte slarvar. Om de sedan tar mycket tid på sig för att hämta material, fika m.m. eller åker tidigare från jobbet så är det något mellan dem och deras chef, inte mig. Har på det hela bra erfarenheter av det sättet att beställa jobb.
 
J JT8 skrev:
Hade du arbetat istället för att speja på hantverkare med stoppuret hela dagarna hade du tjänat in minutrarna du gnäller om :) Fastpris är undantagslöst dyrare än löpande bara för informations skull.
Nu undrar var du fått uppgiften om att jag inte jobbar??
Har du möjligtvis hört talas om att man kan bedriva arbete i hemmet? .
Arbetet som företaget utför är på löpande räkning!
 
  • Gilla
Ingrid Persson1 och 5 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Jag skulle inte betala för mer än 2 x 6:15 (6,25 timmar) som du skrivit det 8:05 som du skrivit minus 0:30 frukost och 1:20 lunch.
Men hade de verkligen 1 tim 20 min lunch??

Som vanligt gäller det att vara tydlig och dokumentera vad man köper och vad man tänker betala för, plus naturligtvis om tim-pengen är inkl moms (vilket den SKA vara till en privat person) och brutto före ROT, samt vilka materialkostnader som gäller.

Jag hade en elektriker en gång, där jag hade ALLT material och han ändå ville lägga på 5% på arbetskostnaden för "sitt material"... det gick ju INTE så bra förstås... :)
 
  • Gilla
Mimlan
  • Laddar…
Räkna baklänges så är debiteringen försvarbar. För att slippa sådana diskussioner lämnar vi i 95% av alla jobb fast pris.
Vad skall killarna göra resten av arbetsdagen om det bara blir 1-1,5 tim över när ditt jobb är utfört?
Sammanlagd rast på dagen är 1 tim och 15 minuter. Om du inte håller med pausutrymmen så har de rätt att åka iväg till firman och ta sina raster. Såväl tiden som milersättning debiteras då kunden.

Vi får höra ibland att hantverkare är dyra om de kostar ca 625:-/tim. Vad jag menar är att om du räknar baklänges så försvinner först moms 125:-
Av de 500:- som är kvar så kostar lön och sociala avgifter ca 320:-. Därefter försvinner ca 150:- i övriga utgifter som kontor, telefon, försäkringar, verktyg, administration mm.
Kvar har du ca 30:-/tim.

Om man då inte kan debitera 1,5tim x 470:- = 705:- så behöver samma gubbe arbeta 23,5 tim för att tjäna ihop det.

Hoppas jobbet blev bra dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
Urban R och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
du har valt fel yrke, men det har även hantverkarna gjort.

nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.

det blir kul om de som utför riktigt arbete någon gång står upp mot detta och vägrar jobba för 50% av lönen och dubbelt så långa dagar som deras kompisar som valde rätt branch :D
Jag arbetar som chef för utvecklare och har varit utvecklare själv i 10+ år på olika företag innan jag blev chef. Att utvecklare generellt skulle arbeta 2-3h per dag är helt fel, självklart finns det säkert sådana personer men de är garanterat inte de skarpaste knivarna i lådan och högst sannolikt inte välbetalda. Utvecklare som inte kontinuerligt utvecklar sin kompetens brukar inte bli långvariga i IT-branschen, skulle säga att det krävs hårt arbete för att hänga med, både på arbetstid och fritid. Hus bygger vi mer eller mindre på samma sätt nu som vi gjorde för 50 år sen, visst har det hänt saker med material och metoder men jämfört med den utveckling som sker inom IT så skulle jag säga att det går minst 20 ggr så snabbt med några få undantag. Lönen är ett resultat av tillgång och efterfrågan, inte svårare än så.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Är jobbet löpande eller fast pris?
Löpande, därav min fråga om hur man räknar arbetstiden!
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I grunden gäller att man ska betala för tid då arbete utförs åt en.
Om utföraren är anställd och har avtalsenliga raster, eller raster av vana och kutym, så är det en sak mellan anställd och arbetsgivare. Inget som ska röra kundens relation till företaget.

Som debiterbar tid är allt som det arbetas på plats, även allt slags förberedande arbete som kanske sker i företagets egna lokaler (t.ex. en plåtfirma klipper och viker en del plåt innan de åker ut till kunden), att handla material för kundens räkning lär också räknas som tid det debiteras för.
Samma tycker jag gäller för resor till/från uppdraget, men här börjar vi hamna i lite mer gråzon, ty många företag äskar även en fläskig bilersättning, så det är inte alls omöjligt att det vid rättegång skulle anses att företaget inte kan få både och, men mig veterligen har det ej prövats rättsligt.

Men i grunden ska man betala för all tid då det utförs arbete åt en, kan även inkludera sånt som inte sker på arbetsstället, men är för kundens räkning.

Lunch-rast ska man aldrig betala timpenning för, det är inte ens nära kutym i branschen.
Men tyvärr är det lite av kutym att ta en förmiddagsrast eller både fm och em, på kundens bekostnad, och ärligt talat är det inte förenligt med lagstiftningen. Så principiellt skulle man kunna bråka om detta, men man kan dock förvänta sig svårt motstånd, de flesta som är verksamma har dålig koll på juridiken och allt sånt, utan vet bara att ända sedan de var lärlingar så har man alltid kunnat fika på kundens bekostnad, så varför skulle det vara annorlunda nu?


Jag misstänker att de kommer debitera dig för 8 timmar per dag, utan krusiduller.
Men det låter som att de egentligen har arbetat 6,5-7 timmar per dag åt dig.

Är det värt att bråka om dessa 2-3 timmar ...? Tja.
Är du nöjd med allt övrigt? Då kan du överväga att skita i det, bara inse att det är så det funkar i denna branschen, ja det är lite ruttet.
Men skulle det vara på annat vis så skulle nog alla få betala samma ändå, bara som högre timpenning istället, så jäkligt är det.
Det kommer krävas en rejäl lågkonjunktur för att i grunden kunna ändra på något.
Om man har heltidsjobb hos kund är det väldigt märkligt att ta betalt för att ta sig från hemmet till jobbet? Ifall jag som konsult har heltidsjobb ute hos kund kan jag inte ta betalt för tiden som jag åker till och från jobbet. om det inte är så att det är avtalat med anledning att arbetsplatsen är långt bort ex annan kommun eller att det tar timmen att köra dit etc.
 
  • Gilla
Jockebanan och 1 till
  • Laddar…
som en såndär programmerare så får man ta med i tanken när man ser på hur de jobbar, när man skriver ett program på datorn är det inte 100% av tiden man skriver, man klurar på lösningar mm, det kan man antingen stirra på skärmen och göra, ta en promenad medan man tänker, ta en kaffe, diskutera med kollegan mm. Dessa sätt kan vara effektivare än att stirra på skärmen. Så mycket klurande förs på andra ställen och tror att många gör sina 8h arbetsdag med effektivt arbete.
/Anders
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och inte jobbar de jag känner/vet om som håller på med datorbaserade saker några 3 timmar om dagen.
Nog sitter de sina 8 timmar om dagen, fast inte med 100% effektivitet hela tiden, div kaffekoppar släntras det iväg för att hämtas.
Sen är även dessa som människor är som mest, en del ruggigt skärpta och effektiva och får mycket ifrån sig under en dag, andra lite mer medelmåttiga.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
N Nisken skrev:
Jag skulle inte betala för mer än 2 x 6:15 (6,25 timmar) som du skrivit det 8:05 som du skrivit minus 0:30 frukost och 1:20 lunch.
Men hade de verkligen 1 tim 20 min lunch??

Som vanligt gäller det att vara tydlig och dokumentera vad man köper och vad man tänker betala för, plus naturligtvis om tim-pengen är inkl moms (vilket den SKA vara till en privat person) och brutto före ROT, samt vilka materialkostnader som gäller.

Jag hade en elektriker en gång, där jag hade ALLT material och han ändå ville lägga på 5% på arbetskostnaden för "sitt material"... det gick ju INTE så bra förstås... :)
Tack för ditt svar.
Ja de stack iväg för att äta kebabrulle då den ena gubben glömt sin matlåda hemma ( pizzan ligger 5 min bort) och kom tillbaks efter 1:20 min! Dessutom har pizzerian hemkörning…..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vad fick du betala per timme inkl moms och innan ROT?

Mimlan Mimlan skrev:
Löpande, därav min fråga om hur man räknar arbetstiden!
S Stenko skrev:
Om man har heltidsjobb hos kund är det väldigt märkligt att ta betalt för att ta sig från hemmet till jobbet? Ifall jag som konsult har heltidsjobb ute hos kund kan jag inte ta betalt för tiden som jag åker till och från jobbet. om det inte är så att det är avtalat med anledning att arbetsplatsen är långt bort ex annan kommun eller att det tar timmen att köra dit etc.
N Nisken skrev:
Jag skulle inte betala för mer än 2 x 6:15 (6,25 timmar) som du skrivit det 8:05 som du skrivit minus 0:30 frukost och 1:20 lunch.
Men hade de verkligen 1 tim 20 min lunch??

Som vanligt gäller det att vara tydlig och dokumentera vad man köper och vad man tänker betala för, plus naturligtvis om tim-pengen är inkl moms (vilket den SKA vara till en privat person) och brutto före ROT, samt vilka materialkostnader som gäller.

Jag hade en elektriker en gång, där jag hade ALLT material och han ändå ville lägga på 5% på arbetskostnaden för "sitt material"... det gick ju INTE så bra förstås... :)
N Nisken skrev:
Jag skulle inte betala för mer än 2 x 6:15 (6,25 timmar) som du skrivit det 8:05 som du skrivit minus 0:30 frukost och 1:20 lunch.
Men hade de verkligen 1 tim 20 min lunch??

Som vanligt gäller det att vara tydlig och dokumentera vad man köper och vad man tänker betala för, plus naturligtvis om tim-pengen är inkl moms (vilket den SKA vara till en privat person) och brutto före ROT, samt vilka materialkostnader som gäller.

Jag hade en elektriker en gång, där jag hade ALLT material och han ändå ville lägga på 5% på arbetskostnaden för "sitt material"... det gick ju INTE så bra förstås... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.