Hej! Är inte så bevandrad i det här med kompressor och undrar om jag skall bry mig,om det är en on/off eller inverter, när jag nu måste byta ut min gamla pump, som arbetar mot ett borrhål på 70 m? En sak som slog mig -påverkar valet den eleffektsavgift som nu tas ut?
 
B
Nja, kompressorn lär ju gå på 100% last i alla fall vintertid när det är kallt. Då blir det ju lika mycket effekt i en rätt stor del av årets månader.

Däremot kan man ju fundera på totaleffekten på kompressorn, om det löner sig att gå upp i storlek totalt för att minska på elpatronens energi (och effekt). Men där gissar jag att ditt borrhål sätter stopp, 70m är lite i klenaste laget. Vad har du för utgående/ingående brinetemp i slutet av mars?
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
2,2 resp 0,4 med viss variation
 
H
Med ett borrhål på bara 70 meter så måste du borra ett nytt hål. En modern värmepump kommer att frysa det hålet.
 
  • Gilla
EyEr0n
  • Laddar…
Vad har du nu för VP , verkar en lite klen sak.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
B Bengt-54 skrev:
Hej! Är inte så bevandrad i det här med kompressor och undrar om jag skall bry mig,om det är en on/off eller inverter, när jag nu måste byta ut min gamla pump, som arbetar mot ett borrhål på 70 m? En sak som slog mig -påverkar valet den eleffektsavgift som nu tas ut?
Hej Bengt-54

Problemet med att sätta in en varvtalsstyrd pump i stället för en on/off, i ditt fall, är nog att värmekällan (borrhålet) inte räcker till. I övrigt så ser jag det som en fördel, angående den ”nya eleffektavgiften”, att pumpen är varvtalsstyrd.

Jag har en varvtalsstyrd sedan våren 2006. Den har ingen elspets utan el-patronen är enbart för reservdrift (och legionellakörning).

Vid drygt -30 grader behöver pumpen lite drygt 5 kW och levererar då ca 13 kW till värmesystemet.

Hade jag inte haft varvtalsstyrning då hade jag behövt mer än drygt 5 kW att värma huset då det är som kallast. Man får ju ingen ”värmevinst”, COP (Coefficient of Performance) från elpatronen.

Om ”nya eleffektavgiften” införs där jag bor kan, jag rimligen styra värmepumpen så att jag anpassar dess effektuttag då andra laster kopplas in för att begränsa toppeffektuttaget (sett över en timma).

Hur jag gör det får vi se, det blir en balans mellan ”värmekomfort” och effektavgift.

Husets stomme har en viss värmelagring och en del av andra lasters förlusteffekt tillförs huset i form av värme, t.ex. från spisen/ugnen.

Det kan bli en intressant utmaning.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Rätt som Martin Lundmark säger. Nuvarande VP är klen och kan inte kyla ner hålet och med ON/OFF så blir hålet varmare mellan stoppen, en inverter ( varvtalsstyrd ) kyler hålet konstant och det hinner inte med, blir mindre och mindre värme i det. Ett hål ska ta hand om kylan och växla till KB så den blir varmare. Det pratas om att vår VP kan gå ner till - 5 på KB ,Oj vad bra, men är inte bra då uteffekten på VP sjunker i takt med att hålet är på väg att bli is.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Vilken storlek på värmepump hade du tänkt dig? och vilken storlek har du idag som inte kommer ner på minusgrader? Det gör inget om hålet fryser, is leder värme bra
 
Har idag IVT Greenline 4 och funderar på en Thermia Calibra 7 eller IVT Premiumline HQ 4,5.
 
Med en varvtalsstyrd kompressor kan man relativt enkelt dimensionera anläggningen så att kompressorn står för hela värmebehovet. Gör man det med en on/off så blir den överdimensionerad och får dåliga driftförhållanden en stor del av värmesäsongen.
Så varvtalsstyrning är absolut att föredra om man vill hålla nere topeffekten från elnätet.

Ditt största problem verkar dock vara att borrhålet är för klent. Men även då har man nytta av en varvtalsstyrd kompressor eftersom den kan anpassa energiuttaget så att man tar ut så mycket som möjligt utan att borran blir för kall. En on/off gasar på tills det är för kallt och stoppar kompressorn och kör på elpatron tills borran har blivit lite varmare igen.
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ditt största problem verkar dock vara att borrhålet är för klent. Men även då har man nytta av en varvtalsstyrd kompressor eftersom den kan anpassa energiuttaget så att man tar ut så mycket som möjligt utan att borran blir för kall. En on/off gasar på tills det är för kallt och stoppar kompressorn och kör på elpatron tills borran har blivit lite varmare igen.
Intressant i dit inlägg ,då kan man sätta dit vilken som helst VP-inverter då den anpassar sig till hålets temperatur. Om tempen i hålet sjunker radikalt, vad händer då med uttagen energi.
Sen det med ON/OFF hur styrs den, tänker på start/stopp på temp i hålet, men en sådan VP ska anpassas till hålet och inte någon temp.
 
B Bengt-54 skrev:
Hej! Är inte så bevandrad i det här med kompressor och undrar om jag skall bry mig,om det är en on/off eller inverter, när jag nu måste byta ut min gamla pump, som arbetar mot ett borrhål på 70 m? En sak som slog mig -påverkar valet den eleffektsavgift som nu tas ut?
Klarar din värmepump huset idag? Om du har el som tillskott, har du någon uppfattning vid vilken utetemperatur som elen börjar gå in? 70 meter borrhål kan mycket väl räcka till en större pump, men det beror lite på grundvattnets djup och rörelse. Skillnaden på on-off och inverter är till stor del en fråga om hur stort teknikintresse man har, och vad det är för prisskillnad. köper man en on-off som klarar huset ner till -15 blir det många start och stopp och korta drifttider som ger lite lägre verkningsgrad
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
P Plutus skrev:
köper man en on-off som klarar huset ner till -15 blir det många start och stopp och korta drifttider som ger lite lägre verkningsgrad
Den bör gå mot en tank ca 750 L för att vara effektiv , blir då längre start/stopp tider
 
Befintlig pump behöver el-hjälp vid någon minusgrad. Vad har teknikintresset för påverkan på val? Har ingen plats för någon tank på 750l.
 
Invertern har ofta mer övervakning via app i telefonen. inget som påverkar driften direkt:) En värmepump som klarar huset ner till nollan är en ekonomisk bra kompromiss mellan investeringkostnad och driftkostnad. Men en del vill inte ha något eltillskott överhuvud taget och då kommer en större invertervärmepump till sin rätt. Med dagens ovisshet om framtidens elpriser är nog en större inverter att föredra
 
  • Gilla
Bengt-54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.