A
Mikael_L Mikael_L skrev:
jodå, inga problem, den är 450 + moms.
Bättre timlön än jag hade som civilingenjör faktiskt.

(Fast ärligt talat börjar det vara dags att höja lite nu, det är lite för många som påstår att jag är för billig)
Ja du kan ju inte ta lika som en eldande galning i en verkstad som hänger här och skriver om maskiner.. ;)... höj för fan:crysmile::crysmile:
 
  • Haha
fgo och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
jodå, inga problem, den är 450 + moms.
Bättre timlön än jag hade som civilingenjör faktiskt.

(Fast ärligt talat börjar det vara dags att höja lite nu, det är lite för många som påstår att jag är för billig)
500 + moms ska du ta
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S
Hahahahaha herregud. Kan vi, eller ni, inte försöka hålla er till ämnet i tråden? Trådstartaren var väl inte intresserad av hur er föräldraledighet såg ut eller vilken sjukvård i världen som är bäst!?! Ta den diskussionen i rätt forum.

Bra att ha koll på arbetstiderna på hantverkarna. Jag hoppas och tror att fakturan blir korrekt efter de timmar de jobbat. Har varit i samma sits som dig, men oftast har fakturan stämt, och i andra fall har den justerats utan kontstigheter efter invändningar.
Mvh
 
  • Gilla
Kicki_B och 23 till
  • Laddar…
S
J Johan456 skrev:
Menar du att hantverkare har skitlöner? Det tycker jag väl inte. Hantverkare tjänar enligt min mening rätt bra. Går såklart inte att jämföra med läkare eller andra högutbildade yrken men ändå.
Det är skitlöner i jämförelse med diverse IT yrken :)

Det absolut största problemet är dock "arbeta hemmifrån" grejen. Jag är inte emot att jobba hemmifrån, men det medför ett gigantiskt problem. Högavlönade yrken med möjlighet att jobba hemmifrån har gjort att individer med denna förutsättning har en helt absurd påverkan på bostadsmarknaden i kommuner där personer med yrken som måste utföras på plats ligger enormt efter i lön.

Förrut konkurrerade en elektriker med 33 000 i lön mot personer med likadan lön, visst fanns det ett fåtal med högre lön men överlag var lönerna snarlika.

Nu konkurrerar elektrikern med 33 000 i lön mot working from home folket med 50-90 000 i lön, och då har jag inte ens räknat med deras "bostadskarriär" :)

Jag tror som sagt inte att detta kommer kunna fortsätta, det är inte samma sak som att en VD på orten lyfter 80 000, för det finns bara en handfull VD.ar :)
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Hur pass mycket har du sett den sjukvården från insidan och inte blott läst om hur typiskt svensk dålig sjukvård vi har?
Givetvis ska den förbättras. Men att privat vinstdriven sjukvård skulle vara bättre beskrevs av nobelprisvinnare i ekonomi som ett cockroach argument. Det dödas gång på gång men kommer tillbaka.
hur förklara man när länder inom EU som har liknade skattetryck har bättre vård en sverige
 
  • Gilla
Ingrid Persson1 och 2 till
  • Laddar…
S
M maria01 skrev:
hur förklara man när länder inom EU som har liknade skattetryck har bättre vård en sverige
Jag har ätit pannkaka!
 
  • Haha
  • Gilla
Ingrid Persson1 och 11 till
  • Laddar…
F foppa skrev:
Undra om trådskaparen är intresserad av vad sjukförsäkringen kostar i Tyskland...
Tusen Tack för din kommentar!
Känns liksom tråden inte längre handlar om arbetstid utan vara hemma med barn? Sjukförsäkringen i USA mfl länder.
Ni som kan svara på min fråga får gärna göra det. Ni andra kan väl skapa en egen tråd där ni kan diskutera vara hemma med ens barn!
 
  • Gilla
  • Haha
nb. och 52 till
  • Laddar…
T
Mimlan Mimlan skrev:
Nix saknas plåtarna till vindskivorna
Hur vet du då att du kommer få betala för att dom är borta?
 
S SueCia skrev:
nog för att hantverkare har både bättre lön och arbetsvillkor än undersköterskor. Båda dessa arbetsgrupper har pisslön och villkor om du jämför med diverse utvecklare och annan programmerande personal.

i min egen bekantskapskrets så erkänner de villigt att de aldrig gör längre än 3 timmars arbetsdagar, jobbar hemifrån och har extremt mycket högre lön än hantverkare.
Så bra möjligheter att göra ingenting har man inte om man inte är riktigt skicklig. Men det är absolut bra förhållanden och bra lön även när man gör 7-8 h per dag.
 
Om du fått en offert är de det som gäller, då kanske kostnaden ligger på 10 timmar men hantverkaren gjort jobbet på 8 timmar. Tänk på att servicebil debiteras utanför Rot. Vi skall ha klart för oss att jobbet som skall utföras också kan ta tid i anspråk innan själva jobbet börjar, tid för etablering och avetablering. Det är också svårt att veta vad som döljer sig bakom tapeten, köket eller väggen när den rivs, extraarbete är vanligt vilket hantverkaren måste ta höjd för. En hantverkare i Stockholmsinnerstad har stora problem med parkering, trafik och bära all den utrustning som krävs för uppdraget vilket kostar pengar.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Silfwerflycht Silfwerflycht skrev:
Om du fått en offert är de det som gäller, då kanske kostnaden ligger på 10 timmar men hantverkaren gjort jobbet på 8 timmar. Tänk på att servicebil debiteras utanför Rot. Vi skall ha klart för oss att jobbet som skall utföras också kan ta tid i anspråk innan själva jobbet börjar, tid för etablering och avetablering. Det är också svårt att veta vad som döljer sig bakom tapeten, köket eller väggen när den rivs, extraarbete är vanligt vilket hantverkaren måste ta höjd för. En hantverkare i Stockholmsinnerstad har stora problem med parkering, trafik och bära all den utrustning som krävs för uppdraget vilket kostar pengar.
Nu uppfattade jag inte att TS garagetak låg i Stockholms innerstad.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Hur vet du då att du kommer få betala för att dom är borta?
Var står det att jag förväntar mig att betala för att snickarna är borta?
Jag frågade hur man räknar ut arbetstiden och gav ett exempel på de tiderna de varit hos mig
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Silfwerflycht Silfwerflycht skrev:
Om du fått en offert är de det som gäller, då kanske kostnaden ligger på 10 timmar men hantverkaren gjort jobbet på 8 timmar. Tänk på att servicebil debiteras utanför Rot. Vi skall ha klart för oss att jobbet som skall utföras också kan ta tid i anspråk innan själva jobbet börjar, tid för etablering och avetablering. Det är också svårt att veta vad som döljer sig bakom tapeten, köket eller väggen när den rivs, extraarbete är vanligt vilket hantverkaren måste ta höjd för. En hantverkare i Stockholmsinnerstad har stora problem med parkering, trafik och bära all den utrustning som krävs för uppdraget vilket kostar pengar.
Som jag skrev så ligger företaget 10 minuter ifrån min bostad och jag bor på landet så det behövs inte parkeras på några tvärgator. Sen skrev jag också att företaget gjort många arbeten tidigare ( för runda slängar en mille) under 15 år och att vid dessa tillfällen har det varit ägarna själva som utfört arbetena. Nu var det inhyrda snickare och därav min fundering hur man räknar ut arbetstiden och gav exempel på tiderna de varit på plats .
Självklart kommer jag att ha en dialog med ägarna när fakturan kommer om jag tycker arbetstiden är oskälig.
Men jag vände mig till detta forum då jag antog att det finns yrkesfolk som kan upplysa hur man räknar arbetstiden inom snickeribranchen.
 
  • Gilla
Donn och 10 till
  • Laddar…
J
Hade du arbetat istället för att speja på hantverkare med stoppuret hela dagarna hade du tjänat in minutrarna du gnäller om :) Fastpris är undantagslöst dyrare än löpande bara för informations skull.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
frasen_36 och 6 till
  • Laddar…
Mimlan Mimlan skrev:
Om jag anlitar en byggfirma för att lägga om mitt garagetak, hur räknas då arbetstiden som jag betalar för?

Två man kommer 7:40 ( firman ligger 10min från mitt hem)
Rast 8:45-9:15
Lunch 11:30-12:50
Åker från mig 15:00. ( ena gubben)
15:25 ( andra gubben)

Kan jag förvänta mig en arbetstidsdebitering för 8 timmar/gubbe?

Självklart för mig att betala för restiden från firman och tillbaks vis start och slut då de utgår därifrån.
Är jobbet löpande eller fast pris?
 
  • Gilla
Pavlik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.