A
R RoAd skrev:
I Sverige är det snudd på det.

Jag tycker i denna fråga ganska motsatt dig. Det borde inte vara möjligt att hindra förläggning av samhällsviktig infrastruktur (vilket fiber borde klassas som) om det inte finns synnerliga skäl till det.

Jag tror inte heller att tanten kan stoppa det om man går via ledningsrätt, och då har det bara slösats pengar i onödan.
Va inte det jag skrev...
utan att det är ingen rättighet, utan vill man ha fiber mm så är det bara att betala för detta... annars hade staten betalat för allt och en liten avgift hade tillkommit för inkoppling... Men på vissa håll får man betala mer för att ens kunna överväga detta.

tanten har all rätt att neka precis som TS har all rätt att önska...men ja ledningsrätt är den sista lösningen framåt men det kommer att kosta och inte fan blir relationen bättre mellan grannar... Som ni här är så glada i.. grannsamverkan... Men det glömmer ni så fort det ska gå er väg... ;)
 
Jag betala 10000 för fiber i föra huset kopparn var för seg och mobil var inte att tänka på fans ingen mottagning i området så det vara bara att betala
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Va inte det jag skrev...
utan att det är ingen rättighet, utan vill man ha fiber mm så är det bara att betala för detta... annars hade staten betalat för allt och en liten avgift hade tillkommit för inkoppling... Men på vissa håll får man betala mer för att ens kunna överväga detta.

tanten har all rätt att neka precis som TS har all rätt att önska...men ja ledningsrätt är den sista lösningen framåt men det kommer att kosta och inte fan blir relationen bättre mellan grannar... Som ni här är så glada i.. grannsamverkan... Men det glömmer ni så fort det ska gå er väg... ;)
Jag skrev "snudd på det". Det klassas som så pass viktigt att det subventioneras av staten. Om du vill ha en levande landsbygd så är fiber en av de saker som måste kunna lösas. Hade du tyckt likadant om det handlat om en EL-servis?

Det här med grannsamverkan vet jag inte att jag yppat ett ljud om i denna eller någon annan tråd så det vet jag inte var du fått ifrån. Men visst, jag tycker att ett gott samarbete mellan grannar är bättre än den "bonntjurighet" du uppvisar.
 
  • Gilla
SWE421 och 3 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Jag skrev "snudd på det". Det klassas som så pass viktigt att det subventioneras av staten. Om du vill ha en levande landsbygd så är fiber en av de saker som måste kunna lösas. Hade du tyckt likadant om det handlat om en EL-servis?

Det här med grannsamverkan vet jag inte att jag yppat ett ljud om i denna eller någon annan tråd så det vet jag inte var du fått ifrån. Men visst, jag tycker att ett gott samarbete mellan grannar är bättre än den "bonntjurighet" du uppvisar.
Jaså minsann..
Så att neka pga anledning är tjurighet:thinking:
skrev förövrigt ni... Inte du som i personligen :cool:

Jodå jag kan förstå att man vill anse fiber/bredband vara en rättighet.. Men det är det inte.. Men samhällsviktigt ja.

el stoplar, luftledningar, jordledningar har vi en gång i tiden också stridit om..
Så denna process är inte ny... Men man borde lärt sig att det någon äger får man respektera..
 
A
M maria01 skrev:
Jag betala 10000 för fiber i föra huset kopparn var för seg och mobil var inte att tänka på fans ingen mottagning i området så det vara bara att betala
precis.
Så skulle det ha varit här med.
9500 kr i anslutningsavgift..
aldrig tänkte jag. mobilt funkar lika bra..
 
Maskintok skrev:
oj oj oj du har så dålig koll..
klart att de ska byta ut jorden.. har man grävt i åker jord och blandar den med lera och sten så blir det sämre tillväxt om ens någon alls..

40.000 kr är ett minimum för plöja, harva, så och gödsla, välta.
dieseln kostar och timmarna man suttit där..

Men ni tror väl att det bara duger att rätta till på platsen... näpp hela vallen skall brytas upp och göras om..
Du är bane mig inte klok. Nej, det är inte rimligt att bryta upp hela vallen för det finns en skadad remsa. På många marker växer det bättre när man blandat jordlagren. Annars kan man lägga separera ytjord och det djupare materialet.

Jag gissat att de identifierade dig som en tok som skulle resultera i mycket problem.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Du är bane mig inte klok. Nej, det är inte rimligt att bryta upp hela vallen för det finns en skadad remsa. På många marker växer det bättre när man blandat jordlagren. Annars kan man lägga separera ytjord och det djupare materialet.

Jag gissat att de identifierade dig som en tok som skulle resultera i mycket problem.
Jaså minsann.. konstigt att kommunen gjort detta här på 5 ställen då fastighetsägaren krävt detta..
 
D Daniel 109 skrev:
Du är bane mig inte klok. Nej, det är inte rimligt att bryta upp hela vallen för det finns en skadad remsa. På många marker växer det bättre när man blandat jordlagren. Annars kan man lägga separera ytjord och det djupare materialet.

Jag gissat att de identifierade dig som en tok som skulle resultera i mycket problem.
skitsnack har grävt nytt avlopp här växer inget där det bara är lera idag
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag skrev ”på många marker” inte alla.
 
P
Maskintok skrev:
fy fan vilket unket sätt..
Att vänta ut tills någon dör eller flyttar av ålders skäl. för att sedan kunna belasta fastigheten negativt...
Vad man kan göra senare beror helt på den nya ägarens inställning. Om man måste tvinga även en framtida fastighetsägaren till att upplåta mark för fiberdragning är det knappast någon vits med att vänta på en ny ägare.

Om markägaren har en mer positiv inställning så blir det billigare både för TS och för markägaren. Det är knappast unket att bespara den nuvarande markägaren onödiga kostnader och vänta på hur den framtida ser på saken.

Frågan visade sig dock vara ointressant för TS, med tanke på den trilskande damens ålder.
 
Redigerat:
P
Maskintok skrev:
Men ni tror väl att det bara duger att rätta till på platsen... näpp hela vallen skall brytas upp och göras om..
Riktigt så breda kabeldiken gräver man väl inte?
 
  • Gilla
tveksamt och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Riktigt så breda kabeldiken gräver man väl inte?
har inte med det att göra..
utan att matjorden dvs den bruna jorden blir mer eller mindre värdelös i en nysådd vall.. Så för att kunna rätta till detta så får man schakta av jorden och lägga dit ny matjord..
Eller plöja om och så in ny vall..
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Eller se den lilla ytan som förlorad till nästa gång vallen sås om, om det inte är orimligt långt bort i tid. Man kan ju även se till att matjorden stannar på ytan.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Eller se den lilla ytan som förlorad till nästa gång vallen sås om, om det inte är orimligt långt bort i tid. Man kan ju även se till att matjorden stannar på ytan.
Nä inte om man måste ner så man kommer tillräckligt djupt för att pressa sig under järnvägen...

Jag erbjöd de att lägga kabeln i diket mellan åkrarna... Men det var för mycket miljö inblandat då bäcken går rakt ut i ljusnan..
Och vem ska stå för det bortfallet av foder då? eller spannmål?

200 m grävning i åkerjord ställer till en hel del...
 
Redigerat:
P
Maskintok skrev:
har inte med det att göra..
utan att matjorden dvs den bruna jorden blir mer eller mindre värdelös i en nysådd vall.. Så för att kunna rätta till detta så får man schakta av jorden och lägga dit ny matjord..
Eller plöja om och så in ny vall..
Hela vallen? Varför blir vallen dålig flera hundra meter bort från kabeldiket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.