Maskintok skrev:
men istället för att kör olagligt..är det inte bättre att vi knåpar ihop en behörighet för alla som vill?
Fast då ingen lyckats övertyga mig om att jag gör något olagligt så ser jag inte fördelen med att betala en massa pengar för ett körkort som jag inte kommer att ha någon nytta av.

Jag har gått på en introduktionskurs (eller vad man ska kalla det för) till motorsågskörkortet. Det var gratis och var 3 tillfällen, men syftet med det hela var ju att vi skulle slanta upp och betala för den riktiga kursen. Helt ärligt tror jag inte att jag skulle lära mig något där som skulle rädda mitt liv i skogen. Det mesta var rena självklarheter och saker som man inser med en gnutta sunt förnuft. Jag har råkar ut för incidenter i skogen som kunde slutat illa så jag är väl medveten om att det är en farlig syssla. Men det som händer beror mest på slarv och ren otur och där hjälper inte någon kurs. Sen var det rent löjliga regler som jag knappast kan tro att någon som jobbar i skogen på riktigt verkligen följer. Saker som att man inte kan gå ett steg med sågen igång om man inte slagit till bromsen. Kommer ihåg att det var långa diskussioner om detta då de flesta som var med hade rejäl vana av sågning, men så var det tydligen. Kastskyddet skulle garanterat få förslitningsskador om man skulle kvistar gran och slår till/av det för varje steg ;)

Sen kan man ju som huggare undra vad syftet är. Känslan är att det handlar om att arbetsgivaren ska slippa ansvar vid en olycka. Typ kunna säga, men Pelle hade ju körkort så då borde han ha klarat detta och eftersom han skadade sig så måste han ju gjort fel.
 
A
L lbgu skrev:
Fast då ingen lyckats övertyga mig om att jag gör något olagligt så ser jag inte fördelen med att betala en massa pengar för ett körkort som jag inte kommer att ha någon nytta av.

Jag har gått på en introduktionskurs (eller vad man ska kalla det för) till motorsågskörkortet. Det var gratis och var 3 tillfällen, men syftet med det hela var ju att vi skulle slanta upp och betala för den riktiga kursen. Helt ärligt tror jag inte att jag skulle lära mig något där som skulle rädda mitt liv i skogen. Det mesta var rena självklarheter och saker som man inser med en gnutta sunt förnuft. Jag har råkar ut för incidenter i skogen som kunde slutat illa så jag är väl medveten om att det är en farlig syssla. Men det som händer beror mest på slarv och ren otur och där hjälper inte någon kurs. Sen var det rent löjliga regler som jag knappast kan tro att någon som jobbar i skogen på riktigt verkligen följer. Saker som att man inte kan gå ett steg med sågen igång om man inte slagit till bromsen. Kommer ihåg att det var långa diskussioner om detta då de flesta som var med hade rejäl vana av sågning, men så var det tydligen. Kastskyddet skulle garanterat få förslitningsskador om man skulle kvistar gran och slår till/av det för varje steg ;)

Sen kan man ju som huggare undra vad syftet är. Känslan är att det handlar om att arbetsgivaren ska slippa ansvar vid en olycka. Typ kunna säga, men Pelle hade ju körkort så då borde han ha klarat detta och eftersom han skadade sig så måste han ju gjort fel.
Här är vi på helt olika plan...
Jag har kört motorsåg sedan barnsben..
var 11 år när jag fick börja själv..
kört som proffs i 20 år +.. Och jag är instruktör.. dock ej hos säkerskog.. Men det är inte det som krävs heller..

Men attityd är a och o... tror du skulle kunna finna mycket lärosamt.. kläder, hantering..
attityd... planering.. kunskap.. det är något av det viktigaste som finns inom detta...

mitt råd är att snappa upp den kunskap jag besitter.. Då det är få människor i Sverige som fällt det jag har gjort...
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja.. Men i frågan där om kläder.. Så skulle jag säga... ett måste..
Jo, gick utbildning 2001...då berättade läraren om sin granne kirurgen,han köpte såg men tyckte sågskyddsbyxor var onödigt då han bara skulle såga hemma, en dag såg läraren att kirurgen kom hem med jacka, byxor,hjälm och stövlar... han hade behandlat sin första patient som sågat sig
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej.

[länk]
Inte alls, kan du inte läsa åtminstone till §3 i det du själv länkar?

AFS är ingen egen lag. AFS gäller enbart under AML, så där AML gäller gör även AFS. Där AML inte gäller gör man som man vill i frågor om fallskydd, motorsågar och en massa andra frågor som AMV har synpunkter på.

/M
 
A
någon nämnde detta med kastskyddet tillslaget vid förflyttning av sig i arbetsmomentet..

Nja det kan man göra, men det skall oavsett ske vid längre förflyttning.
vid kort förflyttning eller för att ta bort en gren, så tar man sågen i vänsterhand, lutar den med styrbågen på vänster sida om det vänstra benet, alltså ska sågen ha upprätt läge, aldrig liggande..

Sedan ska startapparaten vara på högersida om vänsterbenet... Då kan aldrig svärdet och kedjan nå benet.. rör du dig och vrider på kroppen så stannar sågen i detta läge och följer kroppens rörelser...

Så vid obevakat gaspådrag, så roterar kedjan ifrån dig....

lycka till och kör lugnt..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
men istället för att kör olagligt..är det inte bättre att vi knåpar ihop en behörighet för alla som vill?
Jag tänker mig något sådant här...

byggahus admin kanske kan skapa ett digitalt prov om motorsåg och dess användning... Eller om det finns annan digital förståsigpåare...

praktiskt prov bör kunna gå att lösa på något sätt.... Skulle kunna vara.. att filma sig själv och lägga upp filmen till exeminator..
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A
jag ska se om jag kan sparka igång datorn imorgon... Så ska jag skapa en tråd över detta.. Och visa en massa bilder på arbete med såg... :thinking:
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Här är vi på helt olika plan...
Jag har kört motorsåg sedan barnsben..
var 11 år när jag fick börja själv..
kört som proffs i 20 år +.. Och jag är instruktör.. dock ej hos säkerskog.. Men det är inte det som krävs heller..

Men attityd är a och o... tror du skulle kunna finna mycket lärosamt.. kläder, hantering..
attityd... planering.. kunskap.. det är något av det viktigaste som finns inom detta...

mitt råd är att snappa upp den kunskap jag besitter.. Då det är få människor i Sverige som fällt det jag har gjort...
Det finns garanterat massor som jag kan lära mig. Det jag inte gillar är att staten ska lägga sig i om jag t.ex.får ta stormfällen av en bekant. Jag får gratis ved, min bekant får lite upprensat i sin skog. Det är absolut inget anställningsförhållande, men uppenbarligen anser vissa att jag inte ska få göra det utan att lägga tid och pengar på ett körkort. Folk har i urminnes tider utan statens inblandning (undantaget ekar) kunnat såga ner träd i skogen, men nu måste man ha körkort. Onödigt förmynderi.

Det finns massor med maskiner som är farliga att använda. Ska man behöva körkort till svarvar, bandsågar, svetsar m.m. Kravet på utbildning till nästan allting har gått till överdrift, bara att det krävs en 4-årig utbildning för att jobba på dagis visar att något är på tok.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ta samma situation, men där den som sågar upp vindfället lyckas skada eller döda en medhjälpare när trädet gör något oväntat.kommer nog utfallet inte vara detsamma.
Säkerligen är det så, men att döda en medhjälpare är oftast olagligt oavsett omständigheterna.
(Rena olyckor är undantagna förstås).
 
Redigerat:
P
Maskintok skrev:
men istället för att kör olagligt..är det inte bättre att vi knåpar ihop en behörighet för alla som vill?
Jag tycker inte att minderåriga barn ska få använda motorsåg.
 
A
P pmd skrev:
Jag tycker inte att minderåriga barn ska få använda motorsåg.
Va?
Det har jag inte antytt heller..
håll dig gärna till vad jag skrivit...
16 år under utbildning gäller på skolor..
Det är inget jag har avsett här..
Detta gäller oss vuxna som vill använda såg..
 
P
L lbgu skrev:
Det finns massor med maskiner som är farliga att använda. Ska man behöva körkort till svarvar, bandsågar, svetsar m.m. Kravet på utbildning till nästan allting har gått till överdrift, bara att det krävs en 4-årig utbildning för att jobba på dagis visar att något är på tok.
Det brukar stå i bruksanvisningen till de flesta maskiner hur man ska undvika faromoment. Ibland går det nästan till överdrift, men hellre det än än att något hoppas över. Den läskunnige kan alltså oftast enkelt läsa sig till hur man (inte) ska göra.

Jag vill dock invända mot din kommentar om dagispersonal. Dessa har hand om våra mest skyddsvärda och viktiga medborgare – det uppväxande släktet. Allra högsta kompetens krävs för att de små barnen ska få den bästa möjliga starten i livet.
 
P
TS problem handlar om att fälla ett träd. Trädfällning är inte raketkirurgi. Jag fällde bortåt ett tiotal träd på min förra tomt utan problem. Visserligen ganska små träd; det högsta var nog inte ens 20 meter högt, men alla träden hamnade precis där jag vill ha dem med några få decimeters marginal. Jag hade aldrig fällt träd förut, men med grundläggande kunskaper i fysik är det inte svårt att räkna ut hur man ska göra.

Det som i dagligt tal kallas motorsågskörkort syftar på Arbetsmiljöverkets förordning AFS 2012:1 "Användning av motorkedjesågar och röjsågar". Arbetsmiljöverket reglerar inte vad vi gör på fritiden så den förordningen vore irrelevant för den hypotetiska situationen att TS skulle få för sig att fälla det misstänkt farliga trädet själv.

Men TS vill inte fälla trädet själv så AFS 2012:1 är under alla omständigheter helt ointressant. En inställning som är värd att respektera. Han uppmanades av skogsägaren att anlita en trädfällare så det är nog också vad han kommer att göra. En bra idé, tycker jag. Förhoppningsvis får vi kanske reda på av TS hur det gick så småningom , men med tanke på trådens omfång så tvivlar jag lite på att TS är kvar i tråden.
 
P
Maskintok skrev:
Va?
Det har jag inte antytt heller..
Din kommentar om att det vore bättre att vi knåpar ihop en behörighet för alla som vill stod direkt under ett inlägg som handlade om barn med motorsågar.

OK, det var upplagt för en smash. :cool:
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och här kommer ytterligare en halmgubbe. Ingen här har påstått att det finns några krav för den som sågar ved på sin vedbacke, tvärt om, det finns ett väldigt tydligt och klart uttalat undantag för privatpersoner som arbetar på sin egen eller familjens mark.
Vet inte vad du menar med halmgubbe men exakt det har påståtts! Det påstås i det inlägg jag citerar där du nu citerar mig.

M -MH- skrev:
Detta gäller för alla, oavsett anställning eller ej. [länk]
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.