tommib
J jonaserik skrev:
Tror inte det finns en enda elektriker i Svergie som inte tummat på det du framför. Så var lite försiktig med svaren så blir det nog bättre i El-tråden framöver.
Som redan påpekats så handlar det inte om vad man kan slira på utan om vad reglerna säger. Frågan var vad man FÅR göra. Då svarar man specifikt på det. Svaret finner man i dels Elsäkerhetslagen, dels ELSÄK-FS 2017:2, 3 kap 1§ (som listar undantagen från det generella förbudet).

Självklart sliras det på massor av saker i verkligheten. Det är egentligen en intressant sak med vårt samhälle att det relativt snabbt skulle sluta fungera om man verkligen försökte följa alla lagar som finns. Samtidigt så är just ellagstiftningen väldigt tydlig. Antingen är du auktoriserad installatör eller så är du med i ett EKP. Det finns ingen vingelmån legalt. Alls.

J Jonte Karlsson skrev:
Det är ju exakt det jag sagt hela tiden? Nyckelordet är "om hålet kan användas". Om det inte kan användas (enligt installatören) så måste det självklart göras om. Om det däremot redan finns ett hål som kan användas (dvs installatören bedömer det som lämpligt), så får det självklart användas oavsett vem som nu råkar ha hållt i borrmaskinen. Precis som att man använder andra hål/väggar/tak/fästen/detaljer som nu råkar finnas på plats, oavsett vem som ligger bakom dem.

Det är däremot inte vad Elmont påstår. Han säger att man inte får göra något som kan bli en del av nånting som har med anläggningen att göra. Förutom att det inte är det som står i reglerna så måste det ju ändå bli en intressant situation när man kommer ut till en sådan kund..

"Jaså du vill ha ett eluttag här. Ja och här finns redan ett perfekt hål för dragningen ser jag. Perfekt placeing, perfekt vinkel, perfekt dimension, snyggt och prydligt. Ja men du vet, nu blir det till att mura igen hålet så att jag kan borra upp det själv på exakt samma ställe. Här tillåter vi inte några hempulare att göra något som blir en del av en elinstallation vettu. Regler är regler."


Bortklippt scen:
"Ja då behöver jag förstås borr för detta. Det kommer ta ett par timmar att dra till Ahlsell att köpa en. Men oroa dig inte, listpriset på 499:- behöver du inte betala. Oss emellan, du får det för 299:-. Vad säger du, 39:- på Jula? Nä men du vet, det där är hempulargrejer, nu är det proffs som jobbar va. Vad säger du, exakt samma märke och modell? Hoppsan, titta på klockan, nu måste jag kila om det ska bli nåt med det här."
Sluta tramsa. Ja, du kan lagligt borra ett hål men blev det fel får du laga eller leva med ett extra hål. Jag håller för all del inte med Bo om att hålet i sig skulle vara en del av starkströmsinstallationen men däremot är det en del av installationen att avgöra om det är ok att installera just genom hålet (notera skillnaden). Ärligt talat fattar jag inte vad du gnäller om, mer än allmänt om att hantverkare i allmänhet och elektriker i synnerhet är dyra. Ja, det är de. Det har vi redan konstaterat i massa trådar. Det finns också ett oskick ffa hos elektriker och rörisar att debitera ohemula materielpåslag. Det är inte intressant för frågan om vad som är lagligt.
 
  • Gilla
Myrstacken och 5 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Frågan var vad man FÅR göra. Då svarar man specifikt på det
Kan inte låta bli .En till som ska vara lite av försvarare
tommib tommib skrev:
Frågan var vad man FÅR göra. Då svarar man specifikt på det
Klart det finns en hel del inom el som man inte får göra som amatör och är bra , men efter ett svar så kan det gå att säga något om att det går att göra på annat sätt, om det kan vara till fylles. det framförs aldrig av någon på denna forumsdel som är av eltyp.
tommib tommib skrev:
men däremot är det en del av installationen att avgöra om det är ok att installera just genom hålet (notera skillnaden)
Ett hål i väggen är ingen idel av en installation och kan användas till vad som helst om det behövs. Så att det är en del i det ska du inte säga med OK eller inte. att använda det. läs i inlägg # 57 vad jag skrev och begrunda med början av nedan
"" Vad gäller då med "".
 
tommib tommib skrev:
Sluta tramsa. Ja, du kan lagligt borra ett hål men blev det fel får du laga eller leva med ett extra hål.
Och återigen - det är ju exakt det jag sagt hela tiden. Men det är exakt det som Elmont mfl inte säger. Enligt Elmont får du nämligen inte borra hålet om det kan komma att användas i en elinstallation, även om elektrikern anser att det är utfört helt enligt hens önskemål.

Så varför vänder du dig emot mig istället för de som säger tvärtom mot det som du och jag säger? Att borra hålet själv är inte att slira på föreskrifterna, det är helt förenligt med föreskrifterna. Det är alltid installatören som avgör hur installationen ska ske, oavsett vilka hål eller andra förutsättningar som råkar finnas.

Problematiken är givetvis större än bara borrning av ett hål, det är sorgligt att många tolkar regelverket på ett sådant sätt att man tvingar/vilseleder folk att betala onödiga tusenlappar för enkla snickerier. Sånt som en genomsnittlig hempulare dessutom gör mycket bättre än en genomsnittlig elektriker. Och om hempularen skulle förbereda allting snyggt och prydligt fram till den gräns då det kräver en elektriker för att genomföra resten på ett säkert sätt, ja då har jobbet helt plötsligt blivit för litet för att någon elektriker ska ta jobbet.

Och sedan klagas det på att många pular med el själva...
 
Det där med borrhålet kan vi väl ta bort ur diskussionen. Du får givetvis borra vilka hål du vill, även om tanken är att en ledning skall dras igenom hålet. Du får rent lagligt inte dra ledningen ifråga.

Däremot så kan den elektriker som förväntas använda hålet vägra använda ditt hål, om det inte sittter på en plats som elektrikern tycker är lämplig.

Men tycker elektrikern att ditt hål är OK att dra en ledning igenom, så har varken han eller du gjort något olagligt.

Det var uppe tidigare i tråden om huruvida ett rör avsett för telefoni ev. är olämpligt att dra el i.

Ett problem med det är att den som skall dra in el i röret kan inte veta hur röret ligger mellan A och B. Det kanske ligger mitt i isoleringen i väggen, och får då inte tillräcklig kylning. Helt OK för teleledningen som röret var tänkt för. Men inte OK för en eldragning. Om du maxbelastar trådarna i ett elrör, och röret ligger inbäddat i isolering, så blir temperaturen i röret för hög. Ledningarna kommer med tiden att förkolna. Förkolnad plast leder ström lite lagom dåligt, så det blir ett element av de brända trådarna, och du får en brand.

Detta händer bara vid ett antal samverkande otursfaktorer, så det är nog rätt ovanligt. Men ett okänt rör som inte från början var avsett för el, ÄR olämpligt att använda.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
J Jonte Karlsson skrev:
Han säger att man inte får göra något som kan bli en del av nånting som har med anläggningen att göra.
Det är riktigt. Du får inte enligt lagen borra ett hål som är avsett för en elledning. Men du kommer aldrig att bli fälld för detta. Antingen gillar elektrikern hålet och använder det vilket innebär godkänt, eller så borrar han ett nytt hål. Det är ju inspekterbart. Det är skillnad på hål och hål. Men visst, vi pratar om en gråzon här. Man kanske inte kan kalla hålet för en del av starkströmsanläggningen, men det har betydelse för ledningsförläggningen. Man får bygga en vägg, men man får inte slå på OSB och gips utanpå en kuloledning, dvs förstöra förutsättningarna för en korrekt starkströmsinstallation.
 
  • Gilla
elmont och 2 till
  • Laddar…
@
K Kalmarkille skrev:
Jag har idag inga eluttag på utsidan av huset, o tänkte få till två nu, ett i varje ände.

Hur mycket kan jag förbereda själv o vilka regler finns där?
Jag tänker mig att snedborra hål i ytterväggen, ett rör in o sedan elkabel som dras genom huset o bort till elcentralen, där sedan behörig elektriker får ansluta.
Finns det några regler som sätter P för den förberedelsen, eller annat jag behöver tänka på som är mindre bra?
Har haft elektrikern här någon gång. Jag har då fördragit flex rör. Enligt elektrikern har det varit okej - men de har sagt att de då (egentligen) ska dra en kabel istället för separata ledare. För uttag utomhus ska sannolikt en kabel dras i vilket fall som helst....
 
J jonaserik skrev:
Du kontaktar din elektriker och frågar om du kan göra en del, det är nu en fråga om att elektrikern säger ja eller nej. Det med att spika en kabel eller borra ett hål i en vägg är ingen månresa som kräver yrkeskunskap för.
Jag har svårt att hitta inlägg från dig som har en klar och koncis fråga eller påstående, men denna textsnutt hittade jag som är bra. Så gör man i praktiken, man frågar elektrikern och kommer överens vilket arbete man själv kan hjälpa till med. Det får dock inte gå till så, men man kan göra så, det är ett bra sätt att får det rätt.

J jonaserik skrev:
Vad gäller då med stålregler som har hål för att dra EL-rör genom, det är gjort på fabrik, är dom hålen förbjudna och får inte användas för att dra EL-rör, enär elektrikerna inta har gjort dom.
Här har vi också en tydlig fråga som är intressant. Här är en bild från forumet på en vägg med stålreglar. Man ser inte hålen, men det är ointressant.

Det är först nu kan man börja tala om vilka hål i dessa reglar som är "godkända". Vad som är godkänt är en bedömningsfråga då reglerna (tyvärr) tillåter att man väver ledningar i alla riktningar på denna vägg. Men i grunden är man skyldig att ge ledningarna skydd mot yttre påverkan, då oftast spik och skruv men det kan även handla om värme, fukt, gnagare, väder o vind etc. Då skulle jag säga att hålen uppe längst taket är godkända medan hål mitt på väggen är olämpliga.

Men man kan inte ta en lös stålregel och prata om vilka hål som är lämpliga, utan de måste sättas på sin plats.



Av detta skäl, yttre påverkan, så kan man inte blint lita på att ett VP-rör avsett för tele är lämpligt för el. Så enkelt är det.

Som påpekats av andra så framför jag (m.fl) bara vad lagar och regler säger, eftersom frågan är allmänt hållen. En elektriker som på sin fritid spikar upp en kabel begår ett brott medan samma elektriker som spikar upp en kabel på precis samma plats och precis likadant på arbetstid inte begår ett brott. Sådana är behörighetsreglerna. Tråden har ju spårat ur, men förhoppningsvis har TS fått svar. Du gav ett bra svar ovan om vad han kan göra i praktiken.
 
tommib
J jonaserik skrev:
Klart det finns en hel del inom el som man inte får göra som amatör och är bra , men efter ett svar så kan det gå att säga något om att det går att göra på annat sätt, om det kan vara till fylles. det framförs aldrig av någon på denna forumsdel som är av eltyp.
Jo, det framförs ofta. Problemet är att urvalet av åtgärder som är lagliga att göra är så litet att det oftast blir meningslöst.

I övrigt är det så svårt att förstå vad du menar att jag lämnar det.
 
S Strontus skrev:
Det har redan framförts, men vad du kan göra är väl i princip två saker: Inse att det inte är tillåtet och gör det ändå, eller hör med elektrikern vad den är ok med att du gör själv. Risken med första alternativet är inte att åka fast (den risken är i princip obefintlig) utan att elektrikern inte vill befatta sig med det du har gjort. Egentligen finns det också ett tredje alternativ, att göra allt själv.

*edit: Risken med att göra det själv är också att det kan vara farligt om man inte vet vad man sysslar med förstås, både för en själv och för andra*
Det var bra att du fick till det där tillägget i slutet. Frågan om att "åka dit" är helt irrelevant. Skulle det hända, då handlar det inte om ellagen utan om brottsbalken för det har då skett en olycka med personskador. Så om man obehörigt gör en korrekt och säker installation så kan man prata om att det är riskfritt att "åka dit".

Korrekt enligt lagar, regler och praxis är alltså det enda som egentligen gäller i praktiken. Det innefattar att förlägga dolda tomma rör eller kablar korrekt enligt reglerna, och kunna redogöra för detta, helst foto innan väggen stängdes. Jag förstår den elektriker som vänder i dörren om han inte får tydliga besked.
 
  • Gilla
Strontus
  • Laddar…
tommib
J Jonte Karlsson skrev:
Och återigen - det är ju exakt det jag sagt hela tiden. Men det är exakt det som Elmont mfl inte säger. Enligt Elmont får du nämligen inte borra hålet om det kan komma att användas i en elinstallation, även om elektrikern anser att det är utfört helt enligt hens önskemål.

Så varför vänder du dig emot mig istället för de som säger tvärtom mot det som du och jag säger? Att borra hålet själv är inte att slira på föreskrifterna, det är helt förenligt med föreskrifterna. Det är alltid installatören som avgör hur installationen ska ske, oavsett vilka hål eller andra förutsättningar som råkar finnas.

Problematiken är givetvis större än bara borrning av ett hål, det är sorgligt att många tolkar regelverket på ett sådant sätt att man tvingar/vilseleder folk att betala onödiga tusenlappar för enkla snickerier. Sånt som en genomsnittlig hempulare dessutom gör mycket bättre än en genomsnittlig elektriker. Och om hempularen skulle förbereda allting snyggt och prydligt fram till den gräns då det kräver en elektriker för att genomföra resten på ett säkert sätt, ja då har jobbet helt plötsligt blivit för litet för att någon elektriker ska ta jobbet.

Och sedan klagas det på att många pular med el själva...
Om du tittar på vad jag svarade i trådens första svar, inlägg #2, så ser du att jag inte anser att hålet skulle vara otillåtet. Anledningen till att jag citerade dig var att du tramsar och glider på målet. Det finns inga större oklarheter mellan vad som är tillåtet och vad som inte är det.

Ang varför folk hempular så är det en delvis annan diskussion och om du tittar lite på min posthistorik så ser du vad jag tycker om det och om lagstiftningen i stort. Det var dock inte frågan här.
 
I detta fall så är ju frågan hur långt "att utföra en elektrisk starkströmsanläggning" sträcker sig. Vad består starkströmsanläggningen av? Om vi tar VP-rör och drar FK/FQ genom så används VP-röret som ett lager i dubbelisoleringen. Här tycker jag att VP-röret blir del av starkströmsanläggning och således faller under elinstallationsarbetet. Men om man använder en kabel som redan har dubbelisolering? Nu hamnar man lite mer i gråzonen. Jag tror att man kan fortsätta på detta vis och till slut konstruera ett scenario som inte skulle bedömas som elinstallationsarbete. Men det är ju Elsäkerhetsverket/rättsväsendet som har tolkningsföreträde så man måste ju få saken prövad innan man vet säkert.

Så man kanske ska fokusera på lite mer konkreta saker. Ett rimligt antagande är nog att hantverkare vill göra ett bra jobb men det får gärna gå snabbt. Så om någon gör grovjobbet så klagar man nog inte så mycket på det oberoende hur lagligt det må vara.

Inte att förglömma så kan ett olagligt utfört elinstallationsarbete vara godkänt anläggningsmässigt(och åt andra hållet också) och det är nog det man skall lägga 90% fokus på.
 
Det är väl en sak hur reglerna ser ut och hur det fungerar i verkligheten. Själv byggde jag växthus härom året och grävde ner ett gult kabelrör 5 meter till garaget. Inte brydde jag mig om att ta hit en elektriker för att lägga ner röret i diket när det var grävt. När det väl var dags för inkoppling hade elektrikern inga invändningar mot att använda röret.
Samtidigt gissar jag att det ofta går till så vid förläggning av markrör - inte anlitar man elektriker för att lägga plaströr i diken på varenda nybygge även om reglerna nog säger så?
 
Panor82
J Jonte Karlsson skrev:
Det är intressant att elektriker i vanlig ordning tvärsäkert ropar att man inte får göra nånting själv (tex borra ett vanligt hål i sin egen vägg), med hänvisning till att elinstallationsarbete endast får utföras av 27.1/27.2. Det vore önskvärt om samma elektriker även läste definitionen av elinstallationsarbete, och dessutom inte medvetet missförstod det som avses där.

Att borra ett vanligt hål i sin egen vägg är inte att "utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning". Det är bara ett hål i en vägg, även om intentionen är att en elektriker i framtiden använder hålet för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning. Det betyder dock inte att elektrikern går med på att använda just detta hål om hen bedömer att det är olämpligt av något skäl. Men det betyder inte heller att det var olagligt att borra ett vanligt hål i sin egen vägg. Tänk att nästan ingen elektriker kan skilja på dessa två scenarion.

Med samma logik skulle det isåfall vara lika olagligt för icke-elektriker att bygga väggar, eftersom väggarna i framtiden kommer användas för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning. Det skulle med samma logik också vara olagligt att bygga hus rent generellt. Och arkitekter får absolut inte designa några hus, eftersom husen garanterat kommer att användas för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning.

Sammanfattning: du får definitivt borra ett hål (och göra vissa andra förberedelser), men det kan vara dumt eftersom den som sen ska använda hålet kan ha krav som din förberedelse inte lever upp till.

Sedan är det ju också så att vill man ha ett snyggt hål så får man göra det själv. Det kanske kommer som en chock för elektrikerna på detta forum men den genomsnittlige elektrikern där ute brukar inte lägga några onödiga sekunder på att dra fram ett vattenpass eller lasermätare för att få installationerna någorlunda tilltalande.
J Jonte Karlsson skrev:
Det är intressant att elektriker i vanlig ordning tvärsäkert ropar att man inte får göra nånting själv (tex borra ett vanligt hål i sin egen vägg), med hänvisning till att elinstallationsarbete endast får utföras av 27.1/27.2. Det vore önskvärt om samma elektriker även läste definitionen av elinstallationsarbete, och dessutom inte medvetet missförstod det som avses där.

Att borra ett vanligt hål i sin egen vägg är inte att "utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning". Det är bara ett hål i en vägg, även om intentionen är att en elektriker i framtiden använder hålet för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning. Det betyder dock inte att elektrikern går med på att använda just detta hål om hen bedömer att det är olämpligt av något skäl. Men det betyder inte heller att det var olagligt att borra ett vanligt hål i sin egen vägg. Tänk att nästan ingen elektriker kan skilja på dessa två scenarion.

Med samma logik skulle det isåfall vara lika olagligt för icke-elektriker att bygga väggar, eftersom väggarna i framtiden kommer användas för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning. Det skulle med samma logik också vara olagligt att bygga hus rent generellt. Och arkitekter får absolut inte designa några hus, eftersom husen garanterat kommer att användas för att utföra, ändra eller reparera en elektrisk starkströmsanläggning.

Sammanfattning: du får definitivt borra ett hål (och göra vissa andra förberedelser), men det kan vara dumt eftersom den som sen ska använda hålet kan ha krav som din förberedelse inte lever upp till.

Sedan är det ju också så att vill man ha ett snyggt hål så får man göra det själv. Det kanske kommer som en chock för elektrikerna på detta forum men den genomsnittlige elektrikern där ute brukar inte lägga några onödiga sekunder på att dra fram ett vattenpass eller lasermätare för att få installationerna någorlunda tilltalande.
Nu handlade dom flesta inlägg innan mitt om kabeldragning och utanpåliggande installationer därav mitt inlägg.

Det var inte ämnat att behandla själva borrhålet, i det fallet anser jag att får du borra hur många hål i väggarna du vill och om det har ett specifikt ändamål så kanske det ska ske i samråd med hantverkaren för att minimera risken för missförstånd det är väl ett bra råd oavsett användningsområde.
 
Redigerat:
Jag har med min frågeställning här skapat ett...monster! ; )
 
  • Haha
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.